Hoek vinden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Hoek vinden

Hallo,

ik zit me een klein probleempje, namelijk met het bereken van ee nhoek.

Ik heb dus punt A (x1, y1) en punt B(x2,y2)

als we op dit prentje kijken kunnen we punt O als A beschouwen en punt P als B

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...300px-Ciclo.png

nu zou ik moeten bereken wat de hoek is (en dat is NIET die ene hoek da is aangeduid maar de andere)

dus de hoek van 90 -(dat rare teken) lol

nu is mijn vraag ook, wat als mijn punt B nu in het 4 kwadrant ligt bijvoorbeeld, moet ik aan de berekening iets verandere?

alvast bedankt!

jojo

Berichten: 389

Re: Hoek vinden

1. Dit hoort volgens mij in het huiswerkforum.

2. Even recapituleren:

Begijp ik goed dat je een assenstelsel hebt zoals bv. op het figuurtje X-Y, en dat je daarin 2 willekeurige punten hebt?

Begrijp ik vervolgens goed dat je een rechte lijn wil trekken doorheen die 2 willekeurige punten die eveneens door de X-as en Y-as gaat, en dat je dus wil weten wat de hoek van die lijn is, anderzijds gevormd door de X-as en die lijn en anderzijds door de Y-as en die lijn?

Dat rare teken heet Theta trouwens. Dat is een griekse letter.

Nu, om te beginnen. Ken je het concept van de richtingscoëfficient? En heb je al gehoord van tangens?

Berichten: 2

Re: Hoek vinden

Kalkoen schreef:1. Dit hoort volgens mij in het huiswerkforum.

2. Even recapituleren:

Begijp ik goed dat je een assenstelsel hebt zoals bv. op het figuurtje X-Y, en dat je daarin 2 willekeurige punten hebt?

Begrijp ik vervolgens goed dat je een rechte lijn wil trekken doorheen die 2 willekeurige punten die eveneens door de X-as en Y-as gaat, en dat je dus wil weten wat de hoek van die lijn is, anderzijds gevormd door de X-as en die lijn en anderzijds door de Y-as en die lijn?

Dat rare teken heet Theta trouwens. Dat is een griekse letter.

Nu, om te beginnen. Ken je het concept van de richtingscoëfficient? En heb je al gehoord van tangens?
yup de hoek tussen die lijn en de y-as moet ik weten

en ja daar heb ik al van gehoord ;)

dit is wat ik heb

dif x = x1 - x2;

dif y = y1 - y2;

aboslute x = Math.abs(x1 - x2);

absolute y = Math.abs(y1 - y2); // Math abs is aboslute waarde

angle/hoek = 90 - Math.acos(aboslute x/aboslute y); // acos = cosinus

if(x < 0 && y < 0) // 3de kwadrant

{

angle =+ 180;

}

if(x > 0 && y > 0) // 1de

{

//niets

}

if(x > 0 && y < 0) // 2de

{

angle =+ 90;

}

if(x < 0 && y > 0) // 4de

{

angle =+ 270;

}

het is in java weliswaar, hopelijk versta je dit wel, je moet het gewoon lezen zoals er staat

anders ff melden aub ;)

alvast bedankt voor reply

Reageer