Oppervlaktebereking integraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 37

Oppervlaktebereking integraal

Hoi!

Ik probeer deze oefening te maken maar het lukt mij niet:

Oppervlakte berekenen tussen de rechte y= x + 2 en parabool y= x²

als je ze tekent zie je toch dat de rechte zich boven de parabool bevindt :

je neemt de snijpunten van de rechte en de parabool:

x=2 en x=-1

en dan neem je de integraal van (x+2 -x² )

toch??

want hier heb ik staan dat ze (x²- (x+2)) nemen...

ben ik fout? waarschijnlijk wel maar dan snap ik niet waarom zij dat toch doen.

Je doet toch altijd de bovenste min de onderste ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlaktebereking integraal

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Oppervlaktebereking integraal

biomedi schreef:en dan neem je de integraal van (x+2 -x² )

toch??
Lijkt mij ook.
want hier heb ik staan dat ze (x²- (x+2)) nemen...
Wie zijn "ze"?

Kijk ook naar de grafiek en probeer te bepalen waarin wat jij doet en wat "zij" doen van elkaar verschilt.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-10,10,-10,10,300,300,600,600,'x+2','x^2')</script><!--graphend-->
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Oppervlaktebereking integraal

Wat is 'hun' uitkomst? En die van ... ?

Berichten: 37

Re: Oppervlaktebereking integraal

Ik kom 1,5 uit. Zij -4,5 (Zij= site waarvan ik de oefening heb gehaald + oplossingen)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Oppervlaktebereking integraal

\(\int_{-1}^{2}x+2-x^2 dx = 4.5\)
Volgens mij maak je een rekenfout.

Edit: de onderste - de bovenste doen mag in principe, maar dan moet je wel de absolute waarde nemen, want een oppervlakte is niet negatief.

Berichten: 37

Re: Oppervlaktebereking integraal

Aah ja inderdaad rekenfout ;) bedankt!

Stel dat het y=x²-2 was en y=2+X

Het feit dat de te berekenen oppervlakte zich deels onder de x as bevindt is dat een probleem of mag je van dezelfde methode gebruik maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Oppervlaktebereking integraal

Het feit dat de te berekenen oppervlakte zich deels onder de x as bevindt is dat een probleem of mag je van dezelfde methode gebruik maken?
Dat is hier toch niet het geval? Je kan het altijd controleren via het teken van de functie die je integreert.

Als je bijvoorbeeld de integraal van een sinus neemt voor x van 0 tot 2*pi, dan zal het resultaat 0 zijn, omdat het eerste stuk van 0 tot pi boven de x-as "weggeïntegreerd" wordt door het negatieve stuk van pi tot 2*pi

Berichten: 37

Re: Oppervlaktebereking integraal

ah ja maar Stel dat ik als vraag krijg:

y=2+x

y=x²-2 dan is er een deel boven en een deel onder de grafiek

Doe ik dan nog steeds hetzelfde:

Snijpunten zoeken en dan bovenste functie - onderste functie ? is dat dan nog juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Oppervlaktebereking integraal

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-4,5,-4,5,300,300,600,600,'x+2','x^2-2')</script><!--graphend-->

Om de oppervlakte tussen de curves te vinden integreer je het verschil van de 2 tussen de snijpunten. Dat verschil is altijd positief, dus het zal geen probleem vormen dat je hier onder de x-as gaat.

Berichten: 37

Re: Oppervlaktebereking integraal

OK! super! bedankt! ;) Groetjes!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Oppervlaktebereking integraal

f-g is een andere functie als f en g, dus moet je je niet laten afleiden door de grafiek van f en g (in één plaatje). Je bekijkt in feite de grafiek van f-g.

Doe dat eens!

En als f-g>=0 is op dat interval, is ook je integraal pos en een maat voor je opp.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Oppervlaktebereking integraal

En als f-g>=0 is op dat interval,...
Ja wel even benadrukken. Dat verschil is niet altijd >= 0. Het kan ook zijn dat de functies ineens omwisselen qua onderste/bovenste en dan wisselt het teken van het verschil ook om.

Zoals bijvoorbeeld bij sin en cos het geval is, in dat geval moet je de integraal opsplitsen in allemaal kleine stukjes tussen alle snijpunten, waarbij je dan telkens controleert welke de bovenste is.

Berichten: 37

Re: Oppervlaktebereking integraal

ah ok maar dan hoef je gewoon het teken om te wisselen nee?

Maar bij dit voorbeeld moet je dus de oppervlakte niet opsplitsen in kleine stukken ?

ik snap wel waarom dat dat moet bij sinus en cosinus.

De reden waarom dat dat hier niet moet is omdat we twee functies hebben en we de oppervlakte tussen die functies berekenen dus dan hoeven we geen rekening te houden met de snijpunten met de X en Y as?

Klopt dat ?

bedankt x

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlaktebereking integraal

biomedi schreef:De reden waarom dat dat hier niet moet is omdat we twee functies hebben en we de oppervlakte tussen die functies berekenen dus dan hoeven we geen rekening te houden met de snijpunten met de X en Y as?

Klopt dat ?
Of nog beter: omdat je niet f of g bekijkt, maar f-g waar f boven g ligt, is f-g nooit negatief. Op dat interval mag je dus wel 'rekening houden' met welk stuk er boven dan wel onder de x-as ligt, maar hetgeen je integreert ligt er volledig boven!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer