Springen naar inhoud

Ballen

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juli 2010 - 17:59

Een doos bevat een witte, een blauwe en een groene bal Men trekt 2 ballen zonder teruglegging . Vind de kans dat een bal wit is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2010 - 18:12

Redelijk intu´tief: de kans dat een getrokken bal wit is, is ÚÚn min de kans dat geen enkele getrokken bal wit is (m.a.w.) dat de getrokken ballen de blauwe en de groene zijn. De kans is dus 1-1/3=2/3. Natuurlijk is kansrekening niet intu´tief, dus ik sluit een denkfout niet uit (misschien is de situatie wel bedrieglijk gemakkelijk).

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juli 2010 - 18:30

Natuurlijk is kansrekening niet intu´tief, dus ik sluit een denkfout niet uit (misschien is de situatie wel bedrieglijk gemakkelijk).

De kans dat een bal wit is, is 1/3.
Quitters never win and winners never quit.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2458 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2010 - 18:31

We hebben de volgende mogelijkheden: wit met blauw of wit met groen. De kans op een van deze combinaties is 2∙⅓∙Ż = ⅓, dus de totale kans op het trekken van 2 gekleurde ballen zonder teruglegging, waarbij een witte bal aanwezig is, is dan 2∙⅓ = ⅔.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2010 - 18:45

De kans dat een bal wit is, is 1/3.

Want?

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juli 2010 - 18:50

Want?

De kans dat een getrokken bal wit is, is 2/3, als je twee ballen trekt zonder teruglegging (uit een doos met ...).

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2010 - 22:41

Ik (denk dat ik) begrijp waar je op doelt, maar als je dat doortrekt, kun je volgens mij ook stellen dat de kans dat een bal wit is 1 is (want in de opgave staat reeds dat "een bal wit is"). Of begrijp ik je nog steeds verkeerd?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 juli 2010 - 07:21

Ik (denk dat ik) begrijp waar je op doelt, maar als je dat doortrekt, kun je volgens mij ook stellen dat de kans dat een bal wit is 1 is (want in de opgave staat reeds dat "een bal wit is"). Of begrijp ik je nog steeds verkeerd?

Ik bedoel dat ŔŔn van de ballen wit moet zijn.

Veranderd door kotje, 04 juli 2010 - 07:24

Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juli 2010 - 09:46

Nee, je begrijpt me helemaal. Alleen zie ik nergens staan dat een bal (uitsluitend) wit is, er is een witte bal een groene bal en een blauwe bal. Maar het maakt gelukkig niets meer uit want Kotje heeft de vraag verbeterd.

• Gast

Geplaatst op 04 juli 2010 - 19:58

M.a.w. de kans dat er bij de twee ballen een witte zit, is gewoon 1-p(geen wit)=1-(2/3).(1/2)=2/3 want bij de eerste trekking is de kans op geen witte 2/3 en bij de tweede is die dan nog 1/2.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures