Bose-einsteincondensaat

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 299

Bose-einsteincondensaat

Op wikipedia kwam ik uitleg tegen over het Bose-Einsteincondensaat.

Hierbij word beschreven dat materiegolven elkaar overlappen en 1 groot superatoom vormen en zich aan de kwantummechanica houd.

Kan dit superatoom theoretisch gezien groot genoeg worden zodat het ook werkelijk met het menselijk oog te zien is, of vormt het zich alleen maar als een superlange golf?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Bose-einsteincondensaat

Na verder zoeken kwam ik ook het volgende tegen:
Bij fotonen (lichtdeeltjes) is er geen behoud van deeltjes; als in een fotonengas de temperatuur te laag wordt, verdwijnen de fotonen gewoon in het vacuüm, een optie die massadeeltjes niet hebben.


Op welke manier verdwijnen de fotonen (wet behoud van energie)?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Bose-einsteincondensaat

gouwepeer schreef:Na verder zoeken kwam ik ook het volgende tegen:

Op welke manier verdwijnen de fotonen (wet behoud van energie)?
Na verder zoeken kwam ik ook het volgende tegen:

Op welke manier verdwijnen de fotonen (wet behoud van energie)?
Klik hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Bose-einsteincondensaat

Bedankt voor de antwoorden, maar volgens mij is er iets fout gegaan......

Alle links gaan naar "http://klik hier/"
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bose-einsteincondensaat

Kan dit superatoom theoretisch gezien groot genoeg worden zodat het ook werkelijk met het menselijk oog te zien is, of vormt het zich alleen maar als een superlange golf?
Als ik me niet vergis, dan is het juist dat alle deeltjes zich op (vrijwel) 1 en dezelfde plaats bevinden. Een condensaat is dus steeds even groot, en wordt niet groter als er meer deeltjes aan toegevoegd worden.
The peak is not infinitely narrow because of the Heisenberg uncertainty principle: since the atoms are trapped in a particular region of space, their velocity distribution necessarily possesses a certain minimum width.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bose%E2%80%93...tion_data_graph
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Bose-einsteincondensaat

Begrijp ik het goed dat dit een klein beetje richting een singulariteit gaat?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bose-einsteincondensaat

Begrijp ik het goed dat dit een klein beetje richting een singulariteit gaat?
Ja en neen. Een singulariteit (als zwart gat) draait om voldoende massadichtheid. Hier bevinden bepaalde deeltjes zich gewoon op dezelfde plaats, dit hoeft niet noodzakelijk tot een singulariteit te leiden.

Ook ben je dan 2 dingen aan het mengen, zwaartekracht/relativiteit enerzijds, en quantumeffecten anderzijds. Dat zijn 2 verschillende theorien die vooralsnog niet volledig samengaan...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 23

Re: Bose-einsteincondensaat

317070 schreef:Ja en neen. Een singulariteit (als zwart gat) draait om voldoende massadichtheid. Hier bevinden bepaalde deeltjes zich gewoon op dezelfde plaats, dit hoeft niet noodzakelijk tot een singulariteit te leiden.

Ook ben je dan 2 dingen aan het mengen, zwaartekracht/relativiteit enerzijds, en quantumeffecten anderzijds. Dat zijn 2 verschillende theorien die vooralsnog niet volledig samengaan...
Ook quantumeffecten beschrijven een relativiteit.Een foton die de ruimte/tijd buigt,maar geen massa bezit heeft bv zo'n relative eigenschap.Het energiedeeltje kan namelijk onmogelijk de 1 of de andere eigenschap in een continuum beschrijven,aangezien het bijde eigenschappen bezit.Golf en Deeltje hebben samen een gemeenschappelijke deler gelijk aan 0,die nog de een nog tot de andere eigenschap kan toe behoren,als een absoluute waarde.

Reageer