Springen naar inhoud

Warmte energie maken

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juli 2010 - 19:55

De luchtmoleculen bewegen bij kamertemteratuur ongeveer bij een snelheid van 600 m/s in wanorde.
Ik wil nu warmte energie halen uit lucht die beweegt met b.v. snelheid 300 m/s . Het idee bestaat erin van de lucht tegengesteld op mekaar te laten botsen om de luchtmoleculen wanordelijke te laten bewegen zodanig dat er warmte energie ontstaat (1/2v≤=cp :delta:t).
Het probleem bestaat erin om lucht tot zulke snelheden te versnellen zonder meer energie nodig te hebben dan men er uithaalt. Ik heb geprobeerd met een ventilator (9 m/s) de lucht te versnellen door er een koker achter te plaatsen waarvan de diameter verkleint (0,9m naar 5 cm) zodanig dat de lucht versnelt volgens wet van Bernouilli. Werkt niet; er komt praktisch geen lucht uit de kleine opening. Men zegt de ventilator draait in zijn eigen vet.
Zijn er mensen met andere gedachten. Ik heb zo de indruk dat mijn potentiŽle warmtemachine kan werken. ;)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 04 juli 2010 - 15:19

Aha Kotje op het uitvinderspad! Voorzover dit topic niet thuishoort op theorie-ontwikkeling zal ik met je meedenken. Ten eerste je ventilator, die zou ik dezer dagen gebruiken om mijzelf te koelen...
Ten tweede ben ik bang, dat je een denkfout hebt gemaakt aan het begin van je verhaal, misschien door de luchttemperatuur in Vlaanderen. Want als luchtmoleculen in willekeurige richting met 600 m/s bewegen, zal in je opgewekte luchtstroom van 10 m/s een deel van de moleculen niet meestromen, maar met 590 m/s de andere kant op gaan! Hier kun je dus geen energie uithalen, of toch?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 juli 2010 - 16:54

Aha Kotje op het uitvinderspad! Voorzover dit topic niet thuishoort op theorie-ontwikkeling zal ik met je meedenken. Ten eerste je ventilator, die zou ik dezer dagen gebruiken om mijzelf te koelen...
Ten tweede ben ik bang, dat je een denkfout hebt gemaakt aan het begin van je verhaal, misschien door de luchttemperatuur in Vlaanderen. Want als luchtmoleculen in willekeurige richting met 600 m/s bewegen, zal in je opgewekte luchtstroom van 10 m/s een deel van de moleculen niet meestromen, maar met 590 m/s de andere kant op gaan! Hier kun je dus geen energie uithalen, of toch?

Ik beschouw de luchtmoleculen als kleine bolletjes.Ik ga er ook vanuit dat als twee luchtstromen met een snelheid van 300 m/sec op elkaar botsen de orde waarin de luchtmoleculen bewegen voor het grootste deel overgaan in wanorde dus warmte energie.

• Gast

Geplaatst op 04 juli 2010 - 19:28

Dan begrijp ik je machine niet helemaal goed geloof ik. Het principe was dacht ik dat je de willekeurige bewegingen van de moleculen in stilstaande lucht ging gebruiken. Maar het gemiddelde van die bewegingen is nul. Als je een hoeveelheid lucht versnelt naar zeg 300 m/s dan is het gemiddelde in die bewegende bel precies dat, 300 m/s. Maar daar zitten dan moleculen met snelheid 900 m/s en ook -300 m/s bij. Met welke moleculen wil je nu de botsing uitvoeren, vooropgesteld dat dat mogelijk is (want lucht is zo ijl dat de kans dat twee moleculen daadwerkelijk botsen klein is).

Of maak je het jezelf te moeilijk? Immers de energie in de willekeurig bewegende moleculen kun je aan de wand van het vat afvoeren, nl. door er een kouder medium langs te laten stromen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 juli 2010 - 20:33

Dan begrijp ik je machine niet helemaal goed geloof ik. Het principe was dacht ik dat je de willekeurige bewegingen van de moleculen in stilstaande lucht ging gebruiken. Maar het gemiddelde van die bewegingen is nul. Als je een hoeveelheid lucht versnelt naar zeg 300 m/s dan is het gemiddelde in die bewegende bel precies dat, 300 m/s. Maar daar zitten dan moleculen met snelheid 900 m/s en ook -300 m/s bij. Met welke moleculen wil je nu de botsing uitvoeren, vooropgesteld dat dat mogelijk is (want lucht is zo ijl dat de kans dat twee moleculen daadwerkelijk botsen klein is).

Of maak je het jezelf te moeilijk? Immers de energie in de willekeurig bewegende moleculen kun je aan de wand van het vat afvoeren, nl. door er een kouder medium langs te laten stromen.

Volgens getal Avogadro zijn er 6,022x10^23 moleculen per mol O2 (32 gr) in lucht.Daar de s.m. lucht 1,29 gr/l is. Zijn er dus nogal wat moleculen lucht per liter in lucht. Dat het dus praktisch onmogelijk is een molecule erdoor te schieten zonder te botsen.
Iedereen weet dat wanordelijke beweging luchtmoleculen warmte is (voor kamertemperatuur is dit gemiddeld ongeveer 600 m/sec). Wind is geen wanordelijke beweging van lucht en is dus geen warmte. Wat ik nu wil doen is twee luchtstromen met ongeveer snelheid van 300 m/sec (wind dus geen warmte) laten botsen en zo hiervan wanordelijke beweging maken en dus warmte energie maken.
Mijn probleem was de lucht op kamertemperatuur tot een snelheid van 300 m/sec te versnellen(zie probeersel 1ste post). Als ik ŤŤn luchtstroom kan maken, heb ik er ook 2 en kan ik ze laten botsen. Ik weet volgens wet Bernouilli dat v1S1=v2S2 is dus hoe kleiner de opening hoe sneller de lucht beweegt. Vandaar mijn ventilator en koker erachter. Maar dat blijkt niet te werken.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 juli 2010 - 21:07

Volgens getal Avogadro zijn er 6,022x10^23 moleculen per mol O2 (32 gr) in lucht.Daar de s.m. lucht 1,29 gr/l is. Zijn er dus nogal wat moleculen lucht per liter in lucht. Dat het dus praktisch onmogelijk is een molecule erdoor te schieten zonder te botsen.
Iedereen weet dat wanordelijke beweging luchtmoleculen warmte is (voor kamertemperatuur is dit gemiddeld ongeveer 600 m/sec). Wind is geen wanordelijke beweging van lucht en is dus geen warmte. Wat ik nu wil doen is twee luchtstromen met ongeveer snelheid van 300 m/sec (wind dus geen warmte) laten botsen en zo hiervan wanordelijke beweging maken en dus warmte energie maken.
Mijn probleem was de lucht op kamertemperatuur tot een snelheid van 300 m/sec te versnellen(zie probeersel 1ste post). Als ik ŤŤn luchtstroom kan maken, heb ik er ook 2 en kan ik ze laten botsen. Ik weet volgens wet Bernouilli dat v1S1=v2S2 is dus hoe kleiner de opening hoe sneller de lucht beweegt. Vandaar mijn ventilator en koker erachter. Maar dat blijkt niet te werken.

Aanvulling.
Gemiddelde vrije weglengte:Klik hier. Ligt rond de 100 nm als ik goed gelezen heb.

• Gast

Geplaatst op 05 juli 2010 - 09:13

OK dan is de titel van het topic dus niet helemaal juist. Je wilt geen energie maken maar je wil twee stromingen laten botsen, en hiermee een gemiddeld stilstaand volume creeeren dat dus warm wordt.
Op zich moet een snelle stroom wel op te wekken zijn maar ik zou er dan voor kiezen om hem op te wekken met een hogedruk compressor, liefst met reservoir, ipv een vrije fan. Je kan dan de lucht onder gecontroleerde omstandigheden in een kamer spuiten en zien wat er gebeurt. Bij een fan krijg je turbulenties en dat wil je niet.

Je moet wel rekening houden met allerlei factoren in je metingen. Ten eerste moet je precies weten hoeveel energie er in de twee botsende stromingen zit, dus je hebt temperatuur en snelheid nodig. Je wilt tenslotte alleen de energie van de willekeurige beweging gebruiken.
Om drukstijging in de kamer te voorkomen mag je maar heel kort lucht inpompen, zeg een seconde of tien.

Tenslotte moet je de temperatuur zeer nauwkeurig meten omdat volgens mij de te verwachten stijging zeer klein is.

Maar ik heb den k ik nog een leuke tip: Je kan met een verdeelstuk zorgen dat de twee tegengestelde stromingen van gelijke druk en temperatuur zijn. Als je nu eerst in de kamer de lucht inpompt via twee gelijkgerichte openingen, kun je de energie meten die door de instromende lucht wordt meegenomen. Vervolgens pomp je even lang via twee tegengesteld gerichte openingen lucht in, en meet of je een andere eindtemperatuur krijgt. Moet lukken toch?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 juli 2010 - 10:33

OK dan is de titel van het topic dus niet helemaal juist. Je wilt geen energie maken maar je wil twee stromingen laten botsen, en hiermee een gemiddeld stilstaand volume creeeren dat dus warm wordt.
Op zich moet een snelle stroom wel op te wekken zijn maar ik zou er dan voor kiezen om hem op te wekken met een hogedruk compressor, liefst met reservoir, ipv een vrije fan. Je kan dan de lucht onder gecontroleerde omstandigheden in een kamer spuiten en zien wat er gebeurt. Bij een fan krijg je turbulenties en dat wil je niet.

Je moet wel rekening houden met allerlei factoren in je metingen. Ten eerste moet je precies weten hoeveel energie er in de twee botsende stromingen zit, dus je hebt temperatuur en snelheid nodig. Je wilt tenslotte alleen de energie van de willekeurige beweging gebruiken.
Om drukstijging in de kamer te voorkomen mag je maar heel kort lucht inpompen, zeg een seconde of tien.

Tenslotte moet je de temperatuur zeer nauwkeurig meten omdat volgens mij de te verwachten stijging zeer klein is.

Maar ik heb den k ik nog een leuke tip: Je kan met een verdeelstuk zorgen dat de twee tegengestelde stromingen van gelijke druk en temperatuur zijn. Als je nu eerst in de kamer de lucht inpompt via twee gelijkgerichte openingen, kun je de energie meten die door de instromende lucht wordt meegenomen. Vervolgens pomp je even lang via twee tegengesteld gerichte openingen lucht in, en meet of je een andere eindtemperatuur krijgt. Moet lukken toch?

Mijn bedoeling is de lucht uit de kamer te nemen en 2 stralen te laten botsen met een snelheid van ongeveer 300 m/sec.
Met de formule LaTeX bereken ik ongeveer dan theoretisch een temperatuurstijging van 40įC. als ik voor v 300 m/sec invul.(omzetting kinetische energie in warmte energie)
Het enige probleem is iets technisch maken dat lucht versnelt tot een snelheid van bv. 300 m/sec?

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juli 2010 - 10:53

Het enige probleem is iets technisch maken dat lucht versnelt tot een snelheid van bv. 300 m/sec?

Dan wil je lucht versnellen tot in de buurt van de geluidssnelheid, dat lijkt me inderdaad niet vanzelfsprekend... ;)
Een JET-engine? Al denk ik ook niet dat een straalmotor lucht van 0 naar de geluidssnelheid kan brengen...

Geplaatste afbeelding

Jij wil 300m/s, dus dat wordt dan Low Bypass of een turbojet. Let wel, dit is als de intake ook aan ongeveer die snelheid binnenkomt... dus niet vertrekkende van 0m/s.

Veranderd door 317070, 05 juli 2010 - 11:02

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

• Gast

Geplaatst op 05 juli 2010 - 11:40

Geeft te veel turbulentie en hitte. Een supersone windtunnel maakt gebruik van een groot reservoir lucht onder behoorlijke druk, die door een venturibuis wordt geleid. Hij zal slechts kort blazen maar dat lijkt me Kotje's bedoeling ook. Immers na het samenvoegen van de stromingen moet de 'inwendige energie' van de lucht ontstaan uit de botsende moleculen, en niet uit resterende netto stromingsverschijnselen (turbulentie etc.).
Misschien kun je een korte drukstoot genereren door met een zwaar voorwerp op een zuiger te slaan, die in een kleine cylinder een klein beetje lucht samenperst?
Nogmaals, Kotje, ik denk dat er theoretisch iets niet in de haak is, excuus voor eerdere flauwe grappen, maar ik probeer je te helpen met het opwekken van de benodigde luchtstromingen. Succes alvast.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 juli 2010 - 17:28

Dan wil je lucht versnellen tot in de buurt van de geluidssnelheid, dat lijkt me inderdaad niet vanzelfsprekend... ;)
Een JET-engine? Al denk ik ook niet dat een straalmotor lucht van 0 naar de geluidssnelheid kan brengen...

Geplaatste afbeelding

Jij wil 300m/s, dus dat wordt dan Low Bypass of een turbojet. Let wel, dit is als de intake ook aan ongeveer die snelheid binnenkomt... dus niet vertrekkende van 0m/s.

Kan men ook geen ministraalmotoren maken om experimenteel te testen als dit wat ik beweer werkelijk werkt? Men zou er dan misschien bv. ruimten mee kunnen verwarmen? Alhoewel men veel geluid zou krijgen.
Hoogstwaarschijnlijk is bovenstaande een interessante denkoefening, die men in de vuilbak laat verdwijnen als technisch niet (of voorlopig niet) te verwezelijken. ;)

• Gast

Geplaatst op 06 juli 2010 - 11:54

Ministraalmotoren worden in de modelvliegerij veel gebruikt, maar ze zijn duur en ik stel m'n vraagtekens bij de levensduur. Wat is er tegen op een (net subsone) venturibuis? Of wil je meteen in het groot werken?
Ik zit nog met ťťn aspect van je concept, en dat is de menging van de stromingen. Onder normale (viscose) omstandigheden gaan de luchtstromen turbulent mengen en lopen niet doorelkaar heen?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 juli 2010 - 16:57

Ministraalmotoren worden in de modelvliegerij veel gebruikt, maar ze zijn duur en ik stel m'n vraagtekens bij de levensduur. Wat is er tegen op een (net subsone) venturibuis? Of wil je meteen in het groot werken?
Ik zit nog met ťťn aspect van je concept, en dat is de menging van de stromingen. Onder normale (viscose) omstandigheden gaan de luchtstromen turbulent mengen en lopen niet doorelkaar heen?

Turbulente luchtstromen mengen? Maar wat doet ge met de wet van behoud energie en impuls?

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juli 2010 - 19:58

Even om duidelijk te krijgen: je wilt brandstof gebruiken om twee straalmotoren aan te drijven? De luchtstromen van deze motoren laat je botsen, waarna je vervolgens hoopt er warmte uit te kunnen ontrekken.

Is het niet praktischer om de brandstof direct te verbranden en die warmte te gebruiken?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 juli 2010 - 21:14

Even om duidelijk te krijgen: je wilt brandstof gebruiken om twee straalmotoren aan te drijven? De luchtstromen van deze motoren laat je botsen, waarna je vervolgens hoopt er warmte uit te kunnen ontrekken.

Is het niet praktischer om de brandstof direct te verbranden en die warmte te gebruiken?

Gij hebt gelijk. Maar mij gaat het voornamelijk om het principe.Kan ik zo warmte energie krijgen? Over de mogelijke praktische toepassingen en rendement kan men later eventueel nadenken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures