Springen naar inhoud

Sinuso´den tekenen

• Log in om te kunnen reageren

Boco

Boco

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2010 - 09:34

Beste wetenschappers,

ik had een vraagje over het tekenen van sinuso´den. Bij een bepaalde vraag staat namelijk dat je met domein [-pi, pi] een grafiek moet tekenen. Eigenlijk staat er dus (naar mijn weten) een domein van -3,14 tot 3,14 (logisch). Het beginpunt is (-LaTeX pi, 4)

In het antwoordmodel staat tot mijn verbazing een grafiek die begint bij -LaTeX en doorgaat tot 2 pi?!

- Het beginpunt is wel logisch (maar dan vraag ik me af waarom ze het domein stellen op -pi?
- Waarom gaat de grafiek tot 2 pi terwijl het domein tot pi staat?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2010 - 10:08

ik had een vraagje over het tekenen van sinuso´den. Bij een bepaalde vraag staat namelijk dat je met domein [-pi, pi] een grafiek moet tekenen. Eigenlijk staat er dus (naar mijn weten) een domein van -3,14 tot 3,14 (logisch).

Ik weet niet wat jij daar logisch aan vindt, want pi is niet hetzelfde als 3,14 ;).

Het beginpunt is (-LaTeX

pi, 4)

Wat bedoel je met "beginpunt"? Als de functie domein [-pi,pi] heeft, is je eerst punt een punt met x-co÷rdinaat -pi...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Boco

Boco

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2010 - 10:45

Het antwoordmodel geeft antwoord door op de x-as getallen te zetten die redelijk overeenkomen met pi, dat bedoelde ik met logisch. Uiteraard is 3,14 niet 'hetzelfde' als pi.

Vraag: Teken de grafiek van f(x) = 1 + 3cos(2x + 1/3 pi) met domein [-pi, pi]

Het antwoordmodel geeft:

Geplaatste afbeelding

Waarom is hier het beginpunt nodig ?

(Blijkbaar was het andere antwoordmodel fout, aangezien ze het hier wel op 'mijn' manier doen.)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2010 - 10:47

Ze tekenen toch van -pi tot pi, dus dat is in orde. Met 'beginpunt' zullen ze het punt bedoelen van cos(f(x)) waar f(x) = 0, dus waar 'een periode begint'. Dat oplossen levert -pi/6, de functiewaarde is daar 4. Er is toch niets na pi getekend?

Boco

Boco

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2010 - 10:57

Ja, dat klopt. Maar in een ander antwoordmodel stond het blijkbaar verkeerd. Maar ik dacht dat ik de grafiek moest tekenen waar een periode begon in het domein dat zij stelden.

HÚÚl erg bedankt voor het snelle antwoorden! Ik kan weer verder ;)!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2010 - 10:59

OkÚ, succes ermee ;).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures