Golf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Golf

2) Een golf met een periode T loopt met een snelheid van 4,0m/s naar rechts. Punt B komt een tijd 3T/4 later in trilling dan punt A.

Het faseverschil tussen de trillingen die A en B uitvoeren is gelijk aan 1,5π

3)De frequentie van de golf is dan:

A 0,20 Hz

B 1,3 Hz

C 4,0 Hz

D 5,0 Hz

Ik kon mij herinneren dat ik deze vraag al een keer op het forum heb zien staan. Ik kon hem echter niet vinden dus vraag ik het alsnog: Hoe moet je hier de frequentie van de golf bepalen? Ik dacht zelf aan de formule van de staande golf(zo kun je lambda berekenen) maar aangezien je niet weet of dit een staande golf is, heb ik dit idee meteen verworpen.

Toen ben ik eens gaan kijken naar de formules. Je weet dat de golf B 1,5π achter loopt. Hij zou dan de volgende formule kunnen hebben: Asin(2π/T - 1,5π). Ik probeerde er steeds achter te komen hoeveel meter B achterliep op A. Hiermee kwam ik uiteindelijk ook niet veel verder.

Nu kan ik mij vaag herinneren dat het antwoord op deze vraag heel simpel was. Zou iemand mij een duwtje in de goede richting kunnen geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Golf

Nu kan ik mij vaag herinneren dat het antwoord op deze vraag heel simpel was.
Het is een simpele strikvraag, er is geen juist antwoord. De frequentie kun je niet bepalen met de verstrekte gegevens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Golf

Het is een simpele strikvraag, er is geen juist antwoord. De frequentie kun je niet bepalen met de verstrekte gegevens.
Nu heb ik de indruk dat Zorrow zich aan het voorbereiden is voor een of ander toelatingsexamen. Dit klinkt als een of andere toelatingsexamenvraag. Daar zitten voorzover mij bekend nóóit strikvragen tussen. Alleen, ik zie niet hoe hij juist gesteld kan zijn, en ben dus benieuwd naar de bron hiervan.
Je weet dat de golf B 1,5π achter loopt.
De punten A en B kun je slechts interpreteren als twee punten op één touwtje, waardoorheen met een snelheid van 4,0 m/s een golf loopt. (er is dus geen golf A en golf B)

Als die punten met ¾T verschil in trilling komen, (T= periode of trillingstijd) dan móet het faseverschil ook ¾ zijn. De zinsnede:
Het faseverschil tussen de trillingen die A en B uitvoeren is gelijk aan 1,5π
betekent zoveel als dat er anderhalve golflengte afstandsverschil is. Dat klopt niet met die ¾.

EDIT: zie nu pas dat er niet 1,5 n ("n" van "number") maar 1,5 ;) staat. 1,5 ;) radialen komt wel overeen met ¾T natuurlijk.

Maken we er een andere lezing van:
2) Een golf met een periode T loopt met een snelheid van 4,0m/s naar rechts. Punt B komt een tijd 3T/4 later in trilling dan punt A. De afstand tussen A en B is 1,5 m
Dan kun je nu met de gegevens de golflengte bepalen. Snelheid is ook bekend, frequentie is dus te bepalen. Alleen staat dan het goede antwoord niet bij de keuzes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: Golf

Het is een simpele strikvraag, er is geen juist antwoord. De frequentie kun je niet bepalen met de verstrekte gegevens.


Weet je dit zeker? Ik heb deze vraag letterlijk uit een boekje van de K.U.L. gehaald en het antwoord moet volgens hun D zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Golf

Ik heb deze vraag letterlijk uit een boekje van de K.U.L. gehaald en het antwoord moet volgens hun D zijn.
met een snelheid van 4 m/s en een frequentie van 5 Hz zou de golflengte 0,8 m moeten zijn (v=λf). Geen idee hoe ik uit de gegevens die 0,8 m zou moeten halen om die uitkomst 5 Hz te berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: Golf

Ik zal de letterlijke vraag even posten:

3) Een golf met een periode T loopt met een snelheid van 4,0m/s naar rechts. Punt B komt een tijd 3T/4 later in trilling dan punt A.

Het faseverschil tussen de trillingen die A en B uitvoeren is gelijk aan:

A 3π/2 rad

B 3π rad

C 3π/4 rad

D 2π rad

4) De frequentie van de golf is dan:

A 0,20 Hz

B 1,3 Hz

C 4,0 Hz

D 5,0 Hz

Nu had ik de eerste vraag achterwege gelaten omdat het antwoord hier(nogal logisch) A moet zijn. Maar met de andere gegevens kun je volgens mij niks?

Ik zal de K.U.L. een mailtje sturen om te horen of er niks ontbreekt aan deze opgave.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Golf

Ik heb deze vraag letterlijk uit een boekje van de K.U.L. gehaald
Zorrow schreef:Ik zal de letterlijke vraag even posten:

..//..
euhm, nogal een verschil voor twee versies van een "letterlijk" overgenomen vraag. Zo kun je ons nog wel even bezig houden.... ;)

en weet je nu zeker dat er niet nog een of ander afbeeldinkje bij hoort waarin een afstand tussen de punten A en B vermeld staat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: Golf

Jan van de Velde schreef:euhm, nogal een verschil voor twee versies van een "letterlijk" overgenomen vraag. Zo kun je ons nog wel even bezig houden.... ;)

en weet je nu zeker dat er niet nog een of ander afbeeldinkje bij hoort waarin een afstand tussen de punten A en B vermeld staat?
Nope, dit is alles. Ik ben op het internet al aan het kijken naar de juiste opgave maar tot nu toe heb ik hem nog niet gevonden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Golf

http://toelatingsexamen.yourbb.be/viewtopic.php?t=492

zelfde opgave. Maar ook geen antwoord op het tweede deel van de vraag bij gebrek aan gegevens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: Golf

Jan van de Velde schreef:http://toelatingsexamen.yourbb.be/viewtopic.php?t=492

zelfde opgave. Maar ook geen antwoord op het tweede deel van de vraag bij gebrek aan gegevens.
Ik ben zelf ook actief op dat forum en heb hier ook opgekeken toen ik niet uit de opgave kwam. Helaas had spirella hetzelfde probleem. Ik heb nu even een mail gestuurd naar mijn fysica docent aan de K.U.L.. Hopelijk weet hij meer van deze opgave(als dat zo is zal ik hem hier even posten)!

Reageer