Ontbinding krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

Ontbinding krachten

Bij een opgave is het volgende figuur gegeven:

Afbeelding

Heb voor het gemak van communiceren nu maar de hoeken in de driehoek gelabeld (a,b,c).

Wanneer ik zelf zou proberen om de kracht te ontbinden in de horizontale en verticale component zou ik niet zeker weten of hoek a of hoek c nu gelijk is aan hoek thèta 2. Wat ligt hieraan ten grondslag want ik zie het niet?

Uit hoe het ontleed is in deze opgave begrijp ik dat hoek a gelijk is aan thèta 2 maar waarom?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ontbinding krachten

Ik snap niet helemaal je probleem. Twee verschillende tips dus, afhankelijk van de bedoeling van je vraag:

1) [microcursus] goniometrie: sinus, cosinus, tangens (basis)

hoofdstuk 3

2) dan wel: die vector staat loodrecht op die balk, dus is a gelijk aan Θ2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 211

Re: Ontbinding krachten

Jan van de Velde schreef:Ik snap niet helemaal je probleem. Twee verschillende tips dus, afhankelijk van de bedoeling van je vraag:

1) [microcursus] goniometrie: sinus, cosinus, tangens (basis)

hoofdstuk 3

2) dan wel: die vector staat loodrecht op die balk, dus is a gelijk aan Θ2
Sorry voor de eventuele onduidelijkheid. Kijkende naar het antwoord dat je geeft bedoelde ik de vraag waar je in 2) op antwoord ;) .

De vector staat loodrecht op de balk, maar waarom is a dan gelijk aan Θ2?

Het probleem is juist dat ik dit zelf niet met 100% zekerheid zou durven zeggen, vandaar ook mijn vraag hier.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ontbinding krachten

Θ2 en c zijn samen 90°

a, b en c zijn samen 180°

b is 90°

denkpet op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 211

Re: Ontbinding krachten

Ochja dat was het!

Oei, die hitte doet me niet veel goed blijkt maar weer.

Bedankt

Reageer