Expansie onder kracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Expansie onder kracht

Hallo,

Ik probeer een expansie van een voorwerp uit te rekenen wat uit verschillende materialen bestaat.

Er wordt een lijm gebruikt om deze materialen op elkaar te lijmen wat onder een bepaalde temperatuur en druk (kracht) gebeurd.

Een beetje het idee van twee platen ergens tussen klemmen met lijm ertussen onder een bepaalde temperatuur.

Nu wil ik berekenen wat de uitzetting van die materialen is.

De materialen zullen alleen in de zijrichting uitzetten tijdens het opwarmen en tijdens het afkoelen kan het materiaal in alle kanten "krimpen". Of zal dit niet zo gebeuren? Dat het materiaal verhoudingsgewijs niet meer is zoals het was?

Op het internet staat dat je daarvoor de thermische uitzettingscoefficient voor nodig hebt. Kan ik deze van een bepaald materiaal berekenen? Welke gegevens heb ik hiervoor nodig?

De kracht die gebruikt wordt met het op elkaar drukken kan ook nog voor vervorming zorgen, is er een manier waarop ik hier berekeningen aan kan doen? wat voor een eigenschappen van een materiaal heb ik nodig om te weten hoeveel kracht erop gezet kan worden voordat het stuk gaat? En hoe zit dat bij twee verschillende materialen op elkaar?

Ik ben erg benieuwd of iemand me kan helpen.

Alvast bedankt

Stefan

Re: Expansie onder kracht

Wauw dit is stof voor vliegtuigbouwers. Heb je al kontakt gehad met TU Delft?

Je probleem is niet alleen dat je de verschillende uitzettingscoefficienten en trekspanningen nodig hebt, maar ook het soort lijm. Als je onder hoge temperatuur moet lijmen zal inderdaad het metaal terug krimpen wat extra schuifkrachten op het aanhechtingsvlak veroorzaakt. Maar een flexibele lijm beweegt (rekt) mee en zo wordt de spanning lager. Je moet dus ook de elasticiteitsmodus van je lijm weten.

Tijdens het lijmen en aandrukken gebeurt weinig spannends, want de lijm gedraagt zich dan als vloeistof. Het zal naar de randen toe weggedrukt worden en daar pas uitharden, dus geen extra spanningen opleveren. Eventueel kun je het volume tussen de proefstukken voor en na het aandrukken bepalen (dikte van het pakket plaat-lijm-plaat meten).

Verder denk ik nog dat bij lijm adhesie en cohesie zeer belangrijk zijn, luchtbellen, vervuilingen etc. Ik zou zeker even TU Delft vragen om hulp (kontaktformulier op internet). Succes,

Reageer