Springen naar inhoud

Elektrische stroom vs warmte

• Log in om te kunnen reageren

Wikke100

Wikke100

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2010 - 11:05

Kent iemand een formule waarmee aangetoont kan worden dat warmte lineair of niet lineair verloopt met stroomtoename of-afname met een gelijke weerstand? bv. ik zie een fout aan een zekering door bv een losse connectie. Deze fout zal warmer worden als er meer stroom doorgaat maar verloopt dit lineair?

Kan ik deze formule doortrekken naar diodes? Bv. een zonnecel vertoont een fout waardoor deze opwarmt als het paneel stel 100% belast wordt en de fouttemperatuur is stel 100C zal dit dan 50C zijn bij een belasting van 50%?

Veranderd door Wikke100, 06 juli 2010 - 11:07

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2010 - 12:57

Het verloopt niet lineair. De warmte die opgewekt wordt in een weerstand = P = I^2 * R

Je laatste vraag snap ik niet helemaal, maar ik heb ook niet veel verstand van de opwarming van diodes.

• Gast

Geplaatst op 06 juli 2010 - 22:31

Bij een diode in doorlaatrichting heb je altijd een vaste spanningsval (meestal 0,6 V). De formule I^2.R geldt dan in elk geval niet. Ik zou eerder denken aan 0,6 . I maar om het precies te weten, zeker voor sperrichting, heb je de datasheet van de diode nodig.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures