Verlost van brulkikker en grote waternavel

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Verlost van brulkikker en grote waternavel

http://www.kennislink.nl/publicaties/verlo...rote-waternavel


De Amerikaanse brulkikker en de waterplant Grote waternavel komen van nature niet in Nederland en België voor. Deze soorten zorgen hier dan ook voor de nodige ecologische problemen. Het Europese project Invexo zoekt mogelijkheden om onze wateren te verlossen van zulke schadelijke exoten
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Verlost van brulkikker en grote waternavel

... om onze wateren te verlossen van zulke schadelijke exoten
Natuurbescherming zoals ik ze graag zie, jagend en spuitend tegen al dat ongedierte. ;)
Van het wegvangen en steriliseren van volwassen dieren, tot chemische bestrijding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verlost van brulkikker en grote waternavel

Wat is goed en slecht natuurlijk? Kan je op zich zeggen dat die exoten schadelijk zijn en verdreven moeten worden? Doorheen de hele geschiedenis zijn leefgebieden opgeëist door andere diersoorten waardoor de minder goed aangepaste deze wereld verlaten hebben. In de ruime zin van het woord is de mens ook een schadelijke exoot die de hele wereld heeft ingepalmd vanuit Afrika. Uiteraard begrijp ik ook wel dat een brulkikker door geografische beperkingen nooit in Europa geraakt zou zijn zonder menselijk ingrijpen. Maar moet je een superieure soort echt uitroeien? Wat doen we dan met ons zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verlost van brulkikker en grote waternavel

Cycloon schreef:Wat is goed en slecht natuurlijk?

Uiteraard begrijp ik ook wel dat een brulkikker door geografische beperkingen nooit in Europa geraakt zou zijn zonder menselijk ingrijpen. Maar moet je een superieure soort echt uitroeien? Wat doen we dan met ons zelf?
Het hangt er van af wat je superieur noemt ..... Je kant het ook gewoon schadelijk noemen door menselijk ingrijpen die achteraf dingen wil herstellen.

Je kan natuurlijk al wat mensen doen natuurlijk noemen en deel van de evolutie, maar dan zijn dergelijke herstellingen evengoed natuurlijk te noemen.

Het gaat niet om uitroeiing van een soort, maar verwijdering daar waar hun schadelijkheid overheerst.

Je maakt een vossen nest ook niet in een kippenhok.


Voor zover ik ooit las is trouwens de brulkikker in verschillende staten van Amerika vroeger losgelaten om voor goedkoop voedsel te zorgen voor immigranten en anderen. Iets dat snel uit de hand liep door hun enorme taaiheid en voortplantingssnelheid die behoorlijk destructief kon zijn voor ander klein wild.


http://www.issg.org/database/species/ecolo...r=1&sts=sss
Eric

Reageer