Springen naar inhoud

Benadering dichtknijpen pijp


  • Log in om te kunnen reageren

#1

TeunisTVM

    TeunisTVM


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 09:11

Het volgende probleem ;)

Ik zelf wil een soort zadelklem maken met een excentrische klem verbinding.
Deze klem kan in totaal 8 KN leveren.
Pijp is inwinding 30 Dik
Uitwendig nader te bepalen.
Inkepen in pijplengte is 50mm.

pijp.jpg

Mijn vraag is hoe moet het dichtknijpen van deze pijp benaderen.
Ik wil graag vooraf weten of ik 1 a 2 mm doorbuiging gerealiseerd krijg om de pijp te klemmen.
Zelf wil ik het berekenen aan de aan van de mechanica voor doorbuiging.
De volgende zaken zijn hier voor bij mij nog een probleem:
> Hoe moet ik de pijp benaderen.
Zelf zou ik het willen doen door de pijp door de helft te snijden en te vereenvoudige tot een enkelvoudige balk die ingeklemd is met een puntlast op het einde. En dan kwadratisch oppervlakte moment benaderen voor een halve cirkel.
Maar dan zou de kracht in het midden op de pijpstaan ipv er naast, nu creer je een soort moment wat dicht wringt.
Dan zou je het als gekromde buis moeten benaderen, maar wat doe je dan met al het materiaal daar achter.
> Vraag 2 hoe pas ik het kwadratisch oppervlakte moment aan?
Zelf zou ik 2 halve circels van elkaar aftrekken en het stuk materiaal dat ontbreekt verwaarlozen. Dit zit immers dicht bij de buiglijn. Is dit reeel?

Graag hoor ik jullie visie, alvast bedankt.

Veranderd door TeunisTVM, 07 juli 2010 - 09:13

A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

TeunisTVM

    TeunisTVM


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 15:16

Naamloos.jpg

Hierbij de benadering die ik denk dat juist is.
Na de halve cirkel wordt het weer een hele buis. een buis met een inkeping dus.
Het gaat nu om een puntbelasting in een 3d oppervlak.
Hoe moet ik het materiaal meenemen de dieptje in? ;)

De cirkel benadeer ik dan als een gekromde balk,daar ehb ik nog theorie voor liggen.

Hierbij de benadering die ik denk dat juist is.
Na de halve cirkel wordt het weer een hele buis. een buis met een inkeping dus.
Het gaat nu om een puntbelasting in een 3d oppervlak.
Hoe moet ik het materiaal meenemen de dieptje in? ;)

De cirkel benadeer ik dan als een gekromde balk,daar ehb ik nog theorie voor liggen.

Veranderd door TeunisTVM, 07 juli 2010 - 15:16

A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein

#3

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 19:33

Misschien dat dit een aanzet kan zijn:
google eens op Lame's equations en Timoshenko, dit is niet exact wat je zoekt (druk rondom een cilinder bij inklemming), maar er is genoeg over geschreven op't net, misschien dat je er ergens iets nuttigs uit kunt halen...

#4

TeunisTVM

    TeunisTVM


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 20:16

Het heeft mij zeker weer aan het denken gezet, of het direct toetepassen is weet ik nog niet.
Echter is in deze situatie in ieder geval een combinatie van verschillende spanningen in de pijp.
Het moet een combinatie zijn van buiging en deels torsie in hoeverre je dan eigenlijk ook weer niet van buiging spreekt ;)
Van de theorie zelf snap ik zo 123 niet veel ik ga er in ieder geval even weer nachtje over slapen.

Iemand nog mogelijk ideeŽn?
A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein

#5

josias

    josias


  • >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 15:54

Het volgende probleem ;)

Ik zelf wil een soort zadelklem maken met een excentrische klem verbinding.
Deze klem kan in totaal 8 KN leveren.
Pijp is inwinding 30 Dik
Uitwendig nader te bepalen.
Inkepen in pijplengte is 50mm.

pijp.jpg

Mijn vraag is hoe moet het dichtknijpen van deze pijp benaderen.
Ik wil graag vooraf weten of ik 1 a 2 mm doorbuiging gerealiseerd krijg om de pijp te klemmen.
Zelf wil ik het berekenen aan de aan van de mechanica voor doorbuiging.
De volgende zaken zijn hier voor bij mij nog een probleem:
> Hoe moet ik de pijp benaderen.
Zelf zou ik het willen doen door de pijp door de helft te snijden en te vereenvoudige tot een enkelvoudige balk die ingeklemd is met een puntlast op het einde. En dan kwadratisch oppervlakte moment benaderen voor een halve cirkel.
Maar dan zou de kracht in het midden op de pijpstaan ipv er naast, nu creer je een soort moment wat dicht wringt.
Dan zou je het als gekromde buis moeten benaderen, maar wat doe je dan met al het materiaal daar achter.
> Vraag 2 hoe pas ik het kwadratisch oppervlakte moment aan?
Zelf zou ik 2 halve circels van elkaar aftrekken en het stuk materiaal dat ontbreekt verwaarlozen. Dit zit immers dicht bij de buiglijn. Is dit reeel?

Graag hoor ik jullie visie, alvast bedankt.



Hallo,

Ik heb even naar je vraag gekeken.

Ik heb geprobeerd de max. Moment uit te rekenen. Ik kwam tot de volgende conclusie en ik denk dat je van uit deze
M(max) verder moet werken.

M(max) = P * (2R)= 2EIe/3*pi*R^2.

R staat voor straal, e voor de opening en P voor de kracht.

Ik kan voor jou nu niet een tekening scannen maar ik hoop het morgen voor jou te doen.

M(max) geldt alleen als de hoek phu = pi.


Groetjes,

Veranderd door josias, 08 juli 2010 - 15:55


#6

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 juli 2010 - 14:36

@JOSIAS: Jouw verwijzing naar "Mecmovies"en wel sec.8.7 is een heel goede,ik bekeek de berekening summier later en mogelijk zal mijn verhaal hierna wel afwijkingen ermee hebben.
********************************************************************************
****************


Je geeft inw.diam van 30 mm en een inkeepmaat van 50 mm,wat houdt deze laatste in.

Wat is de breedte (dus in de richting van de zadelpen als ik me goed uitdruk,want die bepaalt de op te nemen kracht).

Bij mijn fiets : inw diam. 25 mm, 45 mm breedte en dikte ca. 3 mm met 8 mm bout en de klem vast gelast als onderdeel van de hoekverbinding van het frame onder het zadel;knijpruimte 2 mm.

Je gaat wrs. met 1 bout de klem aandraaien en die bout neemt dan minimaal 8 kN op en mijn redenatie zou dan zijn,dat de andere kant ook 8 kN moet kunnen opnemen,maar doordat de klembout buiten de oppervlakte van de zadelpen komt,treedt er in dat gebied een moment op en zal er uit de berekening een grotere dikte volgen dan uit de gevonden klemdikte maat.

De wanddikte kun je wrs beter benaderen door het optredende tegenmoment 8kN*(hart bout tot buitenzijde wielklem= 30 mm + 2d + boutafstand).

Mogelijk ben je het wiel opnieuw aan het uitvinden,maar sterkte ermee!

#7

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 juli 2010 - 17:15

Aanvulling: Het zadel zelf wordt met een aparte klem ( globaal zoals jij afbeeldde!)vastgezet in de maten b. 25 mm in de lengterichting van de zadelpen ,inw.diam.22 mm ,materiaaldikte 1,5 mm en bout 8 mm met knijpruimte 2 mm.

Ik denk dat een willekeurige fietsenboer nogwel oude zadels met bijbehorende klemmen heeft liggen;als ik de constructie bekijk lijkt het me heel moeilijk om iets gelijkwaardigs te maken;de klem (als basis een strip van 1,5 mm en afmeting 22* ca.120 mm) ondergaat drie of vier behandelingen op wrs dezelfde pers of aansluitende persen om het uiteindelijke model te verkrijgen.

Zal wrs. ook nog programma gestuurd ( variabel) instelbaar kunnen zijn.

#8

TeunisTVM

    TeunisTVM


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2010 - 10:40

Sorry voor mijn afwezigheid afgelopen week.
Maar ik heb ook neit stilgezeten.

Op advies van een leverancier van deze excentrischhefbomen ben ik ervan afstapt. Bericht bekijken
Hallo,

Ik heb even naar je vraag gekeken.

Ik heb geprobeerd de max. Moment uit te rekenen. Ik kwam tot de volgende conclusie en ik denk dat je van uit deze
M(max) verder moet werken.

M(max) = P * (2R)= 2EIe/3*pi*R^2.

R staat voor straal, e voor de opening en P voor de kracht.

Ik kan voor jou nu niet een tekening scannen maar ik hoop het morgen voor jou te doen.

M(max) geldt alleen als de hoek phu = pi.


Groetjes,[/quote]

Ik heb ook de krachten naar een momentgebracht en vervolgens via formules van een gebogen boog de maximale spanning uitgerekend. Volgens de theorie van Bericht bekijken
@JOSIAS: Jouw verwijzing naar "Mecmovies"en wel sec.8.7 is een heel goede,ik bekeek de berekening summier later en mogelijk zal mijn verhaal hierna wel afwijkingen ermee hebben.
********************************************************************************
****************


Je geeft inw.diam van 30 mm en een inkeepmaat van 50 mm,wat houdt deze laatste in.

Wat is de breedte (dus in de richting van de zadelpen als ik me goed uitdruk,want die bepaalt de op te nemen kracht).

Bij mijn fiets : inw diam. 25 mm, 45 mm breedte en dikte ca. 3 mm met 8 mm bout en de klem vast gelast als onderdeel van de hoekverbinding van het frame onder het zadel;knijpruimte 2 mm.

Je gaat wrs. met 1 bout de klem aandraaien en die bout neemt dan minimaal 8 kN op en mijn redenatie zou dan zijn,dat de andere kant ook 8 kN moet kunnen opnemen,maar doordat de klembout buiten de oppervlakte van de zadelpen komt,treedt er in dat gebied een moment op en zal er uit de berekening een grotere dikte volgen dan uit de gevonden klemdikte maat.

De wanddikte kun je wrs beter benaderen door het optredende tegenmoment 8kN*(hart bout tot buitenzijde wielklem= 30 mm + 2d + boutafstand).

Mogelijk ben je het wiel opnieuw aan het uitvinden,maar sterkte ermee![/quote]

Zo zie ik het ook inmiddels dank voor de bevestiging van mijn gedachten!

Welke verwijzing wordt er bedoeld ik kan hem niet terugvinden

[quote name='oktagon' post='617220' date='15 July 2010, 18:15']Aanvulling: Het zadel zelf wordt met een aparte klem ( globaal zoals jij afbeeldde!)vastgezet in de maten b. 25 mm in de lengterichting van de zadelpen ,inw.diam.22 mm ,materiaaldikte 1,5 mm en bout 8 mm met knijpruimte 2 mm.

Ik denk dat een willekeurige fietsenboer nogwel oude zadels met bijbehorende klemmen heeft liggen;als ik de constructie bekijk lijkt het me heel moeilijk om iets gelijkwaardigs te maken;de klem (als basis een strip van 1,5 mm en afmeting 22* ca.120 mm) ondergaat drie of vier behandelingen op wrs dezelfde pers of aansluitende persen om het uiteindelijke model te verkrijgen.

Zal wrs. ook nog programma gestuurd ( variabel) instelbaar kunnen zijn.[/quote]
In mijn ontwerp ben ik nu uitgegaan van een pij van 35, die komt in het huis van 36. Dus hij zal een 1 mm dichtmoeten knijpen.
materiaaldikte heb ik ook 1,5 mm gepakt.
Ik zelf denk dat 1 mm voldoende speling zal zijn.

Ter illustratie een afbeelding in CAD. foto2.jpg
De band / bevestiging klem moet worden uitgewerkt.
De hoogte ten opzicht van de lassen wordt nog aangepast. de spanning komen naar verwachting te dicht bij de lassen, wat een ongunstig effect zal hebben op de las en of de klemverbinding.



Nu heb ik alle maximale spanningen grotendeels benaderd toch zijn er nog wel wat vragen.
> Is het mogelijk om de doorbuiging te bepalen?
> Is de diepte van de inkeping juistmeegenomen zo.
> Wat zou voordeliger zijn. Een blok frezen met bevestiging en inkeping uit een blok of is dit beter te splitsen.

Dank voor jullie inbreng! ik ben er wel echt mee geholpen.

Bijgevoegde Bestanden

Veranderd door TeunisTVM, 18 juli 2010 - 10:42

A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein

#9

TeunisTVM

    TeunisTVM


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2010 - 13:08

Hmm ik kna mijn bericht niet meer bewerkingen.
Er zit een verkeerde pd ](*,) f in mijn post het moet deze zijn.
Bijlage  rekenwerkblad_sterkteleer.pdf   130,09K   47 maal gedownload
A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures