Vloeibaar glas geleidend?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Vloeibaar glas geleidend?

Op een elektronicaforum werd gesteld dat vloeibaar glas geleidend zou zijn.

Nou vond ik dat nogal verrassend omdat gestold glas een tamelijk goede isolator is.

Maar op dat forum kwam de verklaring voor dit fenomeen niet echt uit de verf.

Dus daarom de vraag maar hier gedropt: is vloeibaar glas inderdaad geleidend,en zoja, hoe kan dat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Vloeibaar glas geleidend?

Ik wist dit ook niet, dus even gegoogled. Er zitten allerlei ionen in glas, en als het glas vloeibaar is, kunnen die vrij "rondzwemmen". Bij gestold glas zitten deze opgesloten in het rooster.
The alkaline metal ions are small and mobile; their presence in glass allows a degree of electrical conductivity, especially in molten state or at high temperature.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glass
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vloeibaar glas geleidend?

Ik wist dit ook niet, dus even gegoogled. Er zitten allerlei ionen in glas, en als het glas vloeibaar is, kunnen die vrij "rondzwemmen". Bij gestold glas zitten deze opgesloten in het rooster.
Idd, voor geleiding heb je bewegende ladingen nodig. In gestold glas heb je ladingen die niet kunnen bewegen, zoals bij zouten. Ze zitten namelijk vast in een rooster. Eenmaal vloeibaar kunnen die terug bewegen, en worden ze dus geleidend.

Geleiding hangt dus niet enkel af van het materiaal, maar ook in welke toestand die bevindt. De meeste ionische verbindingen en kristalstructuren gaan geleiden bij het vloeibaar worden, simpelweg door het bewegend worden van geladen deeltjes.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer