Springen naar inhoud

Vraagje m.b.t. verdelingen

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Piere_*

• Gast

Geplaatst op 08 juli 2010 - 14:45

Zou ik uw hulp mogen mbt onderstaande opgave. Ik mijn berekening vermeldt.

Alvast hartelijk dank.

Volgens een onderzoek onder 420 huishoudens koopt 78% brood in de supermarkt.

Bepaal de [95%] ruimte voor toeval. In procenten

Antw: Z waarde 1,960: 4%

Als je dat percentage zou willen weten, met een nauwkeurigheid van plus en min 0,55%

hoeveel huishoudens zou je dan moeten ondervragen?

Berekening:

Z waarde: 1,960
Z in kwadraat: 3,841458821
Nauwkeurigheid in kwadraat: 0,00003025
Standaard deviatie in kwadraat is: 1716
Dan is N: 6591,943336

Kunt u mij aangeven wat in bovenstaande berekening mis gaat? Het uiteindelijke antw. klopt namelijk niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juli 2010 - 15:50

De vraag lijkt me niet compleet. Wat bedoel je met "Bepaal de [95%] ruimte voor toeval"? Waarschijnlijk dat de gevonden 78% binnen een verondersteld model binnen het 95%-waarschijnlijkheidsgebied valt, welk model dan?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

*_gast_Piere_*

• Gast

Geplaatst op 08 juli 2010 - 16:16

De vraag lijkt me niet compleet. Wat bedoel je met "Bepaal de [95%] ruimte voor toeval"? Waarschijnlijk dat de gevonden 78% binnen een verondersteld model binnen het 95%-waarschijnlijkheidsgebied valt, welk model dan?

In alle huis-tuin-en-keuken-gevallen wordt er van een betrouwbaarheid uit gegaan van 95%

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juli 2010 - 17:02

In alle huis-tuin-en-keuken-gevallen wordt er van een betrouwbaarheid uit gegaan van 95%

Ja maar betrouwbaarheid met betrekking tot wat? Wat is er betrouwbaar, of waarvan wordt de betrouwbaarheid getoetst?
Doorgaans doe je zo'n toets t.o.v. een nulhupothese.

Misschien moet de vraag zijn: wanneer je toetst of 78% van de huishoudens brood in de supermarkt koopt via een steekproef met een omvang van 420 huishoudens, wat is dan het 95%-betrouwbaarheidsinterval?

Of moet het zijn: in een steekproef van 420 huishoudens kochten er 327 brood in de supermarkt, wat is het 95% betrouwbaarheidsinterval? (bedoeld als: in welk interval ligt het echte gemiddelde met 95% zekerheid?)

Veranderd door Rogier, 08 juli 2010 - 17:08

In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2010 - 08:38

Misschien moet de vraag zijn: wanneer je toetst of 78% van de huishoudens brood in de supermarkt koopt via een steekproef met een omvang van 420 huishoudens, wat is dan het 95%-betrouwbaarheidsinterval?

Ik neem aan dat de vraag op deze manier gesteld is.

Bepaal de [95%] ruimte voor toeval. In procenten

Wij zullen het maar berekenen in plaats van bepalen. Ik zou zeggen: bereken eerst het 95%-betrouwbaarheidsinterval voor het aantal huishoudens om vervolgens deze te delen door het totaal.

LaTeX
LaTeX

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2010 - 09:13

Als je dat percentage zou willen weten, met een nauwkeurigheid van plus en min 0,55%
hoeveel huishoudens zou je dan moeten ondervragen?

Kun je ook berekenen met: LaTeX

Tip: neem LaTeX .

Ik kom ruim boven de 20000 uit.

Veranderd door JWvdVeer, 09 juli 2010 - 09:18

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures