Springen naar inhoud

Ph waarden en indicatoren

• Log in om te kunnen reageren

Petra85

Petra85

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 14:49

Hoi hoi!

Even een vraagje, ik snap even niet precies hoe het werkt met de pH waarden.

Zoutzuur heeft volgens mij een pH waarde van 0. Ik voeg hier zoveel natriumcarbonaatoplossing bij dat de indicator (broomkresolgroenoplossing) duidelijk van kleur verandert. Nu zie ik in mijn overzicht dat broomkresolgroen van kleur verandert bij een pH waarde van 3,8 - 5,4, dus boven de 5,4 heeft de indicator een blauwe kleur. Onder de 3,8 een gele kleur.

Aangezien zoutzuur een pH waarde heeft van 0.. moet er dus iets met de oplossing gebeuren om kleurverandering te krijgen. Is het nu zo dat de pH waarde van de natriumcarbonaatoplossing opgeteld mag worden bij de pH 0 (van zoutzuur) of mag je dit niet zomaar optellen?

De vraag ik namelijk 'Hoe groot is de pH van de oplossing na de kleurverandering van de indicator'?

Deze is dan boven de 5,4 lijkt mij? Maar hoe werkt dit dan met die 2 oplossingen bij elkaar voegen en de pH waarden daarvan?

Hopelijk kan iemand mijn helpen!

Groetjes Petra

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juli 2010 - 15:16

Een 1 M (molair) oplossing van zoutzuur (HCl) heeft inderdaad een pH van 0. Hierbij denk je aan een oplossing van H3O+ en Cl-.

Als je vervolgens base toevoegt - in dit geval Na2CO3 - zal het anion CO32- reageren met de H3O+-deeltjes.

Stel je bent begonnen met een 250 mL oplossing 0,1 M zoutzuur en je wilt de pH van 0 naar pH = 5,4 dan kun je dat als volgt berekenen:

reactie: H3O+ (aq) + CO32- (aq) LaTeX HCO3- (aq)

1. Er is 250 mmol HCl aanwezig (H3O+ en Cl- dus).

2. Er geldt: pH = -log([H3O+]), met als voorwaarde pH = 5,4

3. Nu weet je de concentratie H3O+ als de pH 5,4 is

4. Hoeveel mol Na2CO3 moet je toevoegen om deze pH-stijging te veroorzaken?
Let op: voeg je het als poeder toe, of als oplossing? Voor een oplossing moet het volume-effect worden meegenomen in de berekening.

Kom je er zo uit? Als het niet lukt, voel je vrij om te reageren.

Veranderd door JohnB, 08 juli 2010 - 15:19

Petra85

Petra85

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2010 - 16:54

Een 1 M (molair) oplossing van zoutzuur (HCl) heeft inderdaad een pH van 0. Hierbij denk je aan een oplossing van H3O+ en Cl-.

Als je vervolgens base toevoegt - in dit geval Na2CO3 - zal het anion CO32- reageren met de H3O+-deeltjes.

Stel je bent begonnen met een 250 mL oplossing 0,1 M zoutzuur en je wilt de pH van 0 naar pH = 5,4 dan kun je dat als volgt berekenen:

reactie: H3O+ (aq) + CO32- (aq) LaTeX

HCO3- (aq)

1. Er is 250 mmol HCl aanwezig (H3O+ en Cl- dus).

2. Er geldt: pH = -log([H3O+]), met als voorwaarde pH = 5,4

3. Nu weet je de concentratie H3O+ als de pH 5,4 is

4. Hoeveel mol Na2CO3 moet je toevoegen om deze pH-stijging te veroorzaken?
Let op: voeg je het als poeder toe, of als oplossing? Voor een oplossing moet het volume-effect worden meegenomen in de berekening.

Kom je er zo uit? Als het niet lukt, voel je vrij om te reageren.

Sorry daar ben ik weer.. voorheen kreeg ik een email als er op mijn bericht was gereageerd, maar die heb ik nu even gemist, dus was al bang dat niemand me kon helpen, maar gelukkig is dat niet het geval ](*,)

Je schrijft 'Als je vervolgens base toevoegt - in dit geval Na2CO3 - zal het anion CO32- reageren met de H3O+-deeltjes' Hoe weet je dat? Want dat zou ik dus al niet kunnen bedenken.. ;) En dan kom je tot de volgende evenwichtsreactie schrijf je: H3O+ (aq) + CO32- (aq) LaTeX HCO3- (aq) omdat je die base natriumcarbonaatoplossing toevoegt... Pff ik begrijp er echt zo weinig van.. (ligt niet aan jouw uitleg maar aan mijn inzicht). Hoe kun je nu bedenken dat er een chemisch evenwicht onstaat als je die zoutzuur mengt met Natriumcarbonaatoplossing??? En moet je dit perse weten om die pH te berekenen?

En hoezo weet je nu de concentratie? Want je weet dat de pH 5,4 is, maar hoe moet je dat dan terugrekenen naar de concentratie? En moet dit perse om te weten hoe groot de pH van de oplossing is na de kleurverandering van de indicator?? Ik kom gewoon niet verder, dit is zoooo erorm moeilijk!

Ik hoef geloof ik toch niet te weten hoeveel natriumcarbonaat ik toevoeg? Of moet je dit ook weten..

Hallleeeelujah!! :) In ieder geval onwijs bedankt voor je hulp, hopelijk kun je me nog een stapje verder helpen :)

Groetjes

cedric17

cedric17

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2011 - 20:57

Het makkelijkste is om te berekenen hoeveel Na2CO3 je toevoegd om de pH-waarde van je HCl oplossing naar 5,4 te verhogen.

Enkel moet je er rekening meehouden dat Na2CO3 een zwakke base is en dat je in je pH berekeningen de formule van een buffer moet gebruiken.

Hiervoor moet je de pKb waarde van HCO3- kennen en de concentratie van de base of het zuur (dit weet ik niet meer zo goed )

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures