Tijd bij oppervlak van een zwart gat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 21

Tijd bij oppervlak van een zwart gat

Ik heb ook in het boek (dat ik in een andere thread vemeld heb) gelezen dat de tijd niet voortgaat aan het oppervlak van een zwart gat.

Mijn eigen implicaties daaruit:

Betekent dat dat een zwart gat niet kan groeien? De tijd gaat er immers niet vooruit; objecten kunnen dus voor een waarnemer aan dat oppervlak niet naderen tot het zwart gat.

Berichten: 23

Re: Tijd bij oppervlak van een zwart gat

gehuigert schreef:Ik heb ook in het boek (dat ik in een andere thread vemeld heb) gelezen dat de tijd niet voortgaat aan het oppervlak van een zwart gat.

Mijn eigen implicaties daaruit:

Betekent dat dat een zwart gat niet kan groeien? De tijd gaat er immers niet vooruit; objecten kunnen dus voor een waarnemer aan dat oppervlak niet naderen tot het zwart gat.
De tijd kan niet stilstaan,het kent geen moment 0.

Het is dus ook heel logisch dat er uit zwarte gaten informatie ontsnapt.

Absoluute singularitijd is volgens mij onmogelijk.

Berichten: 624

Re: Tijd bij oppervlak van een zwart gat

Bij dit soort uitspraken moet je altijd erbij zeggen voor wat voor waarnemer het geldt. Zeggen dat "de tijd niet verstrijkt bij het oppervlak van een zwart gat" is simpelweg hetzelfde als "de snelheid van een auto is 100 km/u"; zolang je niet vertelt ten opzichte van wie of wat is het een inhoudsloze uitspraak (hoewel we bij zo'n auto natuurlijk altijd aannemen dat het tov het aardoppervlak is).

Berichten: 21

Re: Tijd bij oppervlak van een zwart gat

Ik heb ook ooit eens gehoord dat een waarnemer die in de waarnemingshorizon zou stappen(gaat niet), heel de toekomst van het heelal in 1 vingerknip ziet. En de waarnemer buiten de waarnemingshorizon de andere waarnemer oneindig lang in de waarnemingshorizon ziet gaan... Is dit waar?

Berichten: 38

Re: Tijd bij oppervlak van een zwart gat

Dat zou inderdaad een goede gedachtegang zijn. Nu nog even ervoor zorgen dat we niet uit elkaar spatten wanneer we dicht bij een zwart gat komen ;)

Voor meer leesstof over dit verschijnsel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarnemingshorizon

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Tijd bij oppervlak van een zwart gat

Dit klopt inderdaad, de waarnemingen voor iemand die toekijkt zijn anders. Stel je voor je zit in een auto op lichtsnelheid (nee dit kan niet, nog niet ;) ) en je zet het licht aan. Het licht gaat verder voor iemand die in de auto zit, maar niet voor iemand die toekijkt (als je zo snel kan kijken).

Berichten: 134

Re: Tijd bij oppervlak van een zwart gat

Betekent dat dat een zwart gat niet kan groeien? De tijd gaat er immers niet vooruit; objecten kunnen dus voor een waarnemer aan dat oppervlak niet naderen tot het zwart gat.
zoals al eerder word genoemd is het afhankelijk van het observatiepunt en kan aanraden Einsteins "treinvergelijking" even op te zoeken op youtube of wiki.

Verder nog even een ander makkelijk voorbeeld, want tijd staat wel stil, maar dat wil niet zeggen dat er niks gebeurd, het is juist andersom, alles gebeurt tegelijkertijd.

Neem een foton, deze (zoveel we ervan weten) heeft geen massa en beweegt op lichtsnelheid. vanuit eigen punt van obervatie staat in de foton de tijd stil, toch reist deze gedurende die tijd in het heelal rond tot het een keer ergens tegenaan botst. Al de evenementen die een foton heeft ervaren zijn allemaal in tijd 0 gebeurd terwijl om deze foton heen al hele planeten en beschavingen geboren en gestorven kunnen zijn. Tegelijkertijd dus.

Dus ik zou ook graag van Pineukio horen hoe tijd niet stil zou kunnen staan. Er zijn punten van observatie waar het blijkbaar wél kan.

Reageer