Vraag m.b.t. chikwadraat (statistiek)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

Vraag m.b.t. chikwadraat (statistiek)

Beste forumleden,

Ik zit al 2 dagen met een opgaven waar ik maar niet uitkom:

Een fabrikant van batterijen heeft 100 batterijen getest op hun levensduur:

Levensduur (uren) Aantal

80 -< 90 | 12

90 -< 100 | 24

100 -< 110 | 32

110 -< 120 | 26

120 -< 130 | 6

Toets met alfa 0.05 of hier sprake is van een normale verdeling met mu 105 en sigma 10

Nu weet ik wel dat ik de Ei moet gaan berekenen en in een voorbeeld in het boek staat als Ei waarde gegeven dat "de kans volgens normale tabel" maal het totaal aan waargenomen frequenties de Ei is, maar hoe kom ik nu in hemelsnaam aan de waarde volgens het normale tabel? Ik heb al in de normale verdelings-tabel gekeken maar daar word ik ook niet echt wijzer van.

Als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou ik er behoorlijk blij van worden aangezien het mijn laatste vak is voor mijn propedeuse.

*Misschien dat het zo met de streepje voor het aantal wat duidelijker te zien is.

Re: Vraag m.b.t. chikwadraat (statistiek)

Nou geen antwoord? Doe ik het! Welke normale tabel heb je gevonden Ozz? Ik neem aan de standaard-normaal verdeelde functie, en dan ook nog de cumulatieve vorm. Ik zou persoonlijk liever met een grafische rekenmachine werken of met iets als excel, maar goed zo kan het ook.

Je topic heeft de titel chi-kwadraat, dus neem ik aan dat we dat moeten doen. Nu heb je in vijf klassen een frekwentie gekregen en aan jou de taak om te bepalen hoe in die vijf klassen de scores vallen bij een normaal verdeelde populatie. Vervolgens kun je de toets loslaten.

Eerst moet je uit jouw tabel (met gemiddelde nul en s.a. 1) waarden bepalen voor de gevraagde verdeling. Enig idee hoe?

Berichten: 34

Re: Vraag m.b.t. chikwadraat (statistiek)

Hey bessie als eerste bedankt voor je reactie ;) . Ik moet inderdaad de tentamen met excel doen, in het voorbeeld in "Statistiek om mee te werken" van Buijs wordt inderdaad gewerkt met de Chikwadraat verdeling. Op je laatste zin weet ik dus het antwoord niet ](*,) . Ik ben alleen gewend om de nul-hypothese toe te passen met een klasse-verdeling dus met zo een vraag zit ik met een grote vraagteken boven mijn hoofd.

Wat normaal de Ei zou moeten zijn is het totaal van 1e rij te delen door totale aantal en dat te vermeningvuldigen met frequentie van A om zo een nieuwe tabel te maken met Ei waardes waar je dan de (Ei-Oi)^2/Ei tabel van kan maken om zo je Chikwadraat te berekenen, maar in dit geval werkt het niet omdat ik dan niet op de juiste chikwadraat uitkom....

*Ps, in het voorbeeld staat niet waar de waardes vandaan komen er staat alleen "waardes volgens het normale tabel" dus ik heb geen flauw idee waar meneer Buijs die waardes vandaan tovert. Ik heb ook al bij de normale verdelingstabel gekeken in het boek maar daar kan ik de waardes ook nergens plaatsen.

Re: Vraag m.b.t. chikwadraat (statistiek)

Dan beginnen we met het bepalen van die verdeling. Het lijkt mij logisch om de klassenindeling van de tabel aan te houden. We gaan dus bepalen hoeveel waarnemingen bij een normaal verdeelde populatie vallen tussen 90 en 100. Als de stochast x normaal verdeeld is met gemiddelde 105 en sigma 10, dan is de stochast z=(x-105)/10 standaard normaal verdeeld. Uit de grenzen 90 en 100 voor x kun je dan de grenzen voor z uitrekenen, en je kan uit de cumulatieve tabel de kans berekenen dat z tussen die waarden invalt (als het goed is 0,242). Bij 100 batterijen mag je die kans met 100 vermenigvuldigen en krijg je 24 waarnemingen tussen 90 en 100.

Dit moet je voor alle andere klassen ook doen. Maar omdat de normale verdeling doorloopt tot -oneindig en +oneindig moet je voor de onderste klasse (80-90) x nemen tussen -1000 en +90, en voor de bovenste +120 tot 1000.

Hoop dat je hier mee verder kan (ik vond het ook altijd ellende hoor).

Berichten: 34

Re: Vraag m.b.t. chikwadraat (statistiek)

Pff met een half uur voor de tentamen gaat dit me niet meer lukken tnx in ieder geval ](*,)

Re: Vraag m.b.t. chikwadraat (statistiek)

Gemakkelijkste manier is een TI-83 of 84 kopen, daarmee is heel veel heel snel te doen. Is het nu gelukt of niet?

Berichten: 34

Re: Vraag m.b.t. chikwadraat (statistiek)

Nee kreeg gelukkig niet zo'n vraag op het tentamen ](*,) Een graf. rekenmachine zou niet werken omdat het alleen met excel gemaakt moest worden.

Reageer