Springen naar inhoud

Omrekenen formule


  • Log in om te kunnen reageren

#1

alex505

    alex505


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2010 - 22:34

Hallo,

Ik ben bezig met een thuisstudie VWO.

Nu ben ik er een tijdje 'uit' geweest, en nu liep ik tegen deze formule op:

R = p l / A

Waarbij l / A er als een breuk staat. Het is de formule voor het berekenen van de lengte van een draad.

Nu is R, p en A gegeven. En nu staat er in het boekje:

Hieruit volgt: l = R A / p


Maar wat me nu even ontgaat is hoe je van R = p l / A naar l = R A / p gaat.




Ik heb al de topics gelezen waarin 'formules herschrijven' staat uitgelegd, maar tch kom ik er niet echt uit.

Zoals ik al zei, ik ben er een tijdje uit geweest, dus daarom deze enigszins domme vraag en ik hoop dat iemand me kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2010 - 23:05

Maar wat me nu even ontgaat is hoe je van R = p l / A naar l = R A / p gaat.

Ik heb al de topics gelezen waarin 'formules herschrijven' staat uitgelegd, maar tch kom ik er niet echt uit.


Als je een gelijkheid hebt (a = b) dan mag je beide leden vermenigvuldigen of delen door hetzelfde getal (behalve delen door 0 dan, dat mag nooit ](*,) ):

Bijvoorbeeld: als a = b, dan geldt ook 2*a = 2*b.

Toegepast op jouw voorbeeld:

R = p l / A

Dus om de p 'naar de andere kant te brengen': R / p = (p x l / A) / p = I/A

Analoge redenering voor A geeft dan l = R A / p

#3

mcs51mc

    mcs51mc


  • >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2010 - 06:45

Persoonlijk zou ik het zo uitleggen

LaTeX

is even goed als
LaTeX

om nu enkel l rechts over te houden moet je het rechter lid *igen met LaTeX omdat LaTeX right?

Wat je rechts doet moet je links ook doen anders gaat de gelijkheid niet meer op, dus
LaTeX
of
LaTeX
of
LaTeX

Voila dat is "in 't lang en in 't breed" uitgelegd ](*,)

#4

alex505

    alex505


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2010 - 11:08

Persoonlijk zou ik het zo uitleggen

LaTeX



is even goed als
LaTeX

om nu enkel l rechts over te houden moet je het rechter lid *igen met LaTeX omdat LaTeX right?

Wat je rechts doet moet je links ook doen anders gaat de gelijkheid niet meer op, dus
LaTeX
of
LaTeX
of
LaTeX

Voila dat is "in 't lang en in 't breed" uitgelegd ](*,)


Bedankt heren, dit gedeelte is me nu duidelijk.

Maar ik zit wel weer met de handen in het haar. Ik zit me moeilijk te doen om de simpelste dingen..

Nu dit weer:

Moet ik een draaddoorsnede berekenen. De diameter is 0,26mm, en ik moet de oppervlakte in m weergeven.

Dus dan is de formule:

A = πr = 1/4πd

In het boek staat dit ingevuld als: 1/4 π (0,26 10-) = 5,3 10-8 m


Maar waarom wordt dat 0,26mm nou 10- gedaan?



Echt, op dit soort momenten heb ik echt het idee van, ik kan er maar beter mee kappen, want als ik zulke simplistische dingen al niet uit mijn mouw kan schudden.. ;)

#5

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2010 - 11:16

Maar waarom wordt dat 0,26mm nou 10- gedaan?


LaTeX

Het is vaak handiger om meteen al je eenheden om te rekenen naar standaardeenheden door de juiste machten van 10 erachter te schrijven. Zo voorkom je dat je na een lange berekening op het einde nog veel moet gaan puzzelen om te kijken in welke eenheid je antwoord staat.

Dus LaTeX

Dit is niet verplicht, maar als je het niet doet, dan moet je goed beseffen dat je resultaat in mm staat en niet in m.

Edit: hier is het dus wel verplicht aangezien de opgave het antwoord in m vraagt ](*,)

Veranderd door Xenion, 12 juli 2010 - 11:17


#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2010 - 13:22

Ik heb al de topics gelezen waarin 'formules herschrijven' staat uitgelegd, maar tch kom ik er niet echt uit.

Ook deze?
[microcursus] formules herschrijven / vergelijkingen oplossen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

alex505

    alex505


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2010 - 08:01

Ook deze?
[microcursus] formules herschrijven / vergelijkingen oplossen


Ja, die bedoelde ik met name. Maar nu ik deze specifieke uitleg heb, snap ik die pagina ook veel beter ](*,) Ja, als ik dan eenmaal het idee heb dat het niet meer lukt, dan lukt het ook echt niet meer.

Ik ga vandaag nog maar eens goed naar die pagina kijken, en nog eens toepassen op die formules.


Ik mis trouwens wel een leraar waar je snel even iets aan kan vragen, bij zo'n thuisstudie. Het kan wel via mail, maar dan ben je zo weer een dag of 3 verder.


Nogmaals bedankt voor de goeie hulp! ;)

#8

alex505

    alex505


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2010 - 13:30

Ik plaats het maar weer in dit topic, want ik zit weer met hetzelfde probleem..

Ik heb nu deze formule:

Y = 1/2 g t

(1/2 staat als een breuk)


Y = 45m
g = 10m/s

Nu wil ik de t weten. De rest heb ik.
Ik heb al een beetje zitten klooien met

Y - 1/2 = g t

Maar omdat er nergens + in staat, lijkt het me niet correct om die halve eraf te halen.. Maar er staat 1/2 *.. dus moet ik dan aan de linkerkant * of / 1/2 doen?

Ik krijg dit maar niet onder de knie ;) Heel vervelend.

Kan iemand me nog eens op weg helpen?

#9

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2010 - 13:45

Y = 1/2 g t

(1/2 staat als een breuk)


Y = 45m
g = 10m/s

Nu wil ik de t weten. De rest heb ik.
Ik heb al een beetje zitten klooien met

Y - 1/2 = g t

Het laatste:

Y - 1/2 = g t

is niet goed. Hoe wil je dit verklaren?
Bekijk: 4=1/2*8 (klopt?) is dan 4-1/2=8?

Wat krijg je als je 1/2 vermenigvuldigt met 2?

#10

alex505

    alex505


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2010 - 14:01

Het laatste: is niet goed. Hoe wil je dit verklaren?
Bekijk: 4=1/2*8 (klopt?) is dan 4-1/2=8?

Wat krijg je als je 1/2 vermenigvuldigt met 2?

Hmm... dat is inderdaad zo. Dat is 1.

Dus dan zou het 4 / 1/2 = 8 zijn, dus



Y = 1/2 g t

Y / 1/2 = g t

Y / 1/2 / g = t


Y = 45m
g = 10m/s

45m / 1/2 / 10m/s = t = 9

En de wortel van 9 is 3, dus dat is dan de tijd die het erover doet..

;)

Ik geloof dat ik het een beetje begrijp.. Bedankt ;)

#11

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2010 - 14:11

Het antwoord is goed.

Links en rechts:
1. verm met 2
2. deel door
3. neem de wortel.
Dan ziet er wat netter uit.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures