Welke statistische toets gebruiken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 129

Welke statistische toets gebruiken?

Ik heb twee populaties. De eerste is behandeld met middel A, de andere met middel B. Nu zou B normaal gezien beter moeten zijn. Weet iemand welke statistische test ik moet gebruiken om dit te bewijzen? Mijn H0-hypothesese is dan PB > PA denk ik. Statistiek is al weer even geleden voor mij en zit nu dik te twijfelen... Ook nog vermelden dat ik voor middel A vier waarnemingen heb en voor B zijn dat er 7.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Welke statistische toets gebruiken?

Ik heb twee populaties. De eerste is behandeld met middel A, de andere met middel B. Nu zou B normaal gezien beter moeten zijn. Weet iemand welke statistische test ik moet gebruiken om dit te bewijzen? Mijn H0-hypothesese is dan PB > PA denk ik. Statistiek is al weer even geleden voor mij en zit nu dik te twijfelen... Ook nog vermelden dat ik voor middel A vier waarnemingen heb en voor B zijn dat er 7.
Tenzij je meer weet over de (veronderstelde) kansverdeling van beide series waarnemingen, is een verdelingsvrije toets waarschijnlijk wat je nodig hebt. Welke precies, dat hangt af van je situatie, maar zo op het eerste gezicht lijkt de Wilcoxon-toets me hier wel geschikt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 129

Re: Welke statistische toets gebruiken?

Mijn populaties zijn normaal verdeeld, dus ik dacht aan een T-test. Is dit fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Welke statistische toets gebruiken?

Nee dat is juist, als je weet dat de populatie normaal verdeeld is en dus beide series waarnemingen ook, en wilt toetsen of ze ook hetzelfde gemiddelde hebben, is de t-toets precies wat je nodig hebt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer