Waarom trainen soms zinloos is

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Waarom trainen soms zinloos is

Waarom trainen soms zinloos is


Het verschil tussen een topatleet en een kansloze jogger in 29 genen.


Sommige mensen kunnen trainen tot ze een ons wegen zonder dat hun prestatievermogen toeneemt. Van anderen schieten de prestaties al na een paar weken training omhoog. Claude Bouchard van het Pennington Biomedical Research Centre, VS, en onder meer ook onderzoekers van de Universiteit Maastricht, hebben onlangs 29 genen geïdentificeerd die voor een flink deel deze trainingsrespons voorspellen. Dat vertelden ze eerder deze week op de Euro Science Open Forum in Turijn.


...


Lees verder: http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/43693693/


Bron: Noorderlicht

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Waarom trainen soms zinloos is

Wat ik wel appart vind is dat bij non responders niet de sportprestaties beter worden maar dat er wel positieve effecten zijn die het ontwikkelen van ziekte voorkomt. Iemand een idee hoe dat komt?
Wetenschap is een opeenvolging van mislukkingen waarbij je iets nieuws ontdekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waarom trainen soms zinloos is

Omdat lichaamsbeweging eenmaal gezond is; het voorkomt overgewicht en de daaraan gerelateerde ziekten zoals DM type 2, hart- en vaatziekten etc. Daarnaast is sporten zélf gezond omdat je je spiermassa in stand houdt en botstructuur stevig houdt. Dit voorkomt weer aandoeningen zoals artrose en osteoporose.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom trainen soms zinloos is

Maar dit zou wel betekenen dat sommige mensen veel sneller hun overgewicht kwijt kunnen raken. Niet alleen branden ze vet weg, ook word er meer spiermassa aangemaakt dat de vetverbranding weer versnelt.


Dit komt me wel bekend voor, en ik denk dat het ook een positief geluid is voor mensen die bij sporten niet 'sneller' geraken. Het is dus niet zo dat ze het verkeerd doen, het zit in de genen dat hun prestatievermogen niet verbetert. De meeste mensen joggen echter niet om sneller te gaan, maar om vet te verbranden.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Waarom trainen soms zinloos is

De meeste mensen joggen echter niet om sneller te gaan, maar om vet te verbranden.


Dus het zijn eigenlijk niet de positieve effecten door het sporten maar door een lager vetpercentage. Waardoor mensen minder kans hebben op diabetes of hart en vaatziekte.
Wetenschap is een opeenvolging van mislukkingen waarbij je iets nieuws ontdekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom trainen soms zinloos is

In principe is een laag vet percentage een positief effect van sporten. Maar diabetes en hart en vaatziekte worden vaak in verband gebracht met slecht eten en weinig inspanning.


Maar dit is niet mijn vakgebied.

Reageer