Springen naar inhoud

Moleculaire genetica codons

• Log in om te kunnen reageren

rezer

rezer

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2010 - 13:39

Nog een vraagje van mijn kant...

Ditmaal gaat het over codons.

Zowel voor het aminozuur Tryptofaan als voor het aminozuur Methionine is er maar 1 codon. Voor beide codons geldt dat deze eindigt (aan de 3' kant) op een G. Zou hiervoor een reden kunnen zijn, of had het ook zo kunnen zijn dat bv UGG een stopcodon was gweest en UGA het unieke codon?
ook bijgevoegd bij deze is vraag is een codon tabel: http://tigger.uic.ed...codon_table.jpg

ik kan hier niet eens een mogelijk antwoord op verzinnen...
Iemand een idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rezer

rezer

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2010 - 13:48

mm net toen ik het bericht posten dacht ik opeens aan wobble positie.
Op de wobble positie kan de base G in eukaryoten alleen binden aan het anticodon waar een C zit. Zou dit een A zijn dan kan het anticodon met zowel U als I binden. Dus dan zijn er 2 mogelijkheden terwijl er maar 1 codon is voor Trp.

Is dit een mogelijk goed antwoord?

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 20:39

Zowel voor het aminozuur Tryptofaan als voor het aminozuur Methionine is er maar 1 codon. Voor beide codons geldt dat deze eindigt (aan de 3' kant) op een G. Zou hiervoor een reden kunnen zijn, of had het ook zo kunnen zijn dat bv UGG een stopcodon was gweest en UGA het unieke codon?

Inderdaad heb je voor Methionine als voor tryptofaan slechts één codon. Wat je bedoelt met `zou hiervoor een reden kunnen zijn` blijft me een beetje vraag. Waar denk je in dat verband aan? Een logische verklaring waarom zij er maar één hebben die ook nog beiden op een G eindigen? Ik denk dat je dan naar iets aan het zoeken bent, waar je wellicht nooit een antwoord op gaat vinden.

Sowieso zit achter het hele systeem van codons niet zo heel veel zuivere logica. Hooguit dat je achteraf kunt zeggen dat bepaalde codons die allemaal voor eenzelfde aminozuur coderen wel verdraaid veel op elkaar lijken en dat daardoor het probleem van mutatie wat minder is.
Het probleem is echter gewoon geweest: je hebt 64 mogelijkheden, die moet je verdelen over 21 opties (20 aminozuren + stop codon).

Op de wobble positie kan de base G in eukaryoten alleen binden aan het anticodon waar een C zit. Zou dit een A zijn dan kan het anticodon met zowel U als I binden. Dus dan zijn er 2 mogelijkheden terwijl er maar 1 codon is voor Trp.

Het is inderdaad een aannemende verklaring dat codons die maar één translatiemogelijkheid hebben moeten eindigen op een G, omdat alle andere letters meerdere combinatiemogelijkheden kennen op tRNA-niveau.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures