Springen naar inhoud

[Biologie] m-RNA

• Log in om te kunnen reageren

Anneke_1987

Anneke_1987

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2005 - 07:57

zou iemand mij vraag 2 http://www.ond.vlaan...df/bioaug01.pdf kunnen uitleggen? (het juiste antwoord is C, maar ik wil de redenering erachter weten)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Magda

Magda

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2005 - 13:22

zou iemand mij  vraag 2 http://www.ond.vlaan...df/bioaug01.pdf kunnen uitleggen? (het juiste antwoord is C, maar ik wil de redenering erachter weten)

Kijk waar het eiwit begint (dat is altijd een ATG, in RNA dus een AUG).
Kijk dan waar de mutatie zit en je ziet dan dat een AGA een UGA wordt. Zoek de codes op in de tabel. Een arginine wordt een stop. De eigenlijke stopcodon zou 1 codon verder gezeten hebben (UGA). Dus het eiwit is 1 aminozuur korder geworden door de mutatie (antwoord C)

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2005 - 17:23

zou iemand mij  vraag 2 http://www.ond.vlaan...df/bioaug01.pdf kunnen uitleggen? (het juiste antwoord is C, maar ik wil de redenering erachter weten)

Kijk waar het eiwit begint (dat is altijd een ATG, in RNA dus een AUG).
Kijk dan waar de mutatie zit en je ziet dan dat een AGA een UGA wordt. Zoek de codes op in de tabel. Een arginine wordt een stop. De eigenlijke stopcodon zou 1 codon verder gezeten hebben (UGA). Dus het eiwit is 1 aminozuur korder geworden door de mutatie (antwoord C)

ATG is in het RNA UAC :wink: in het DNA is het startcodon TAC, oftewel AUG = methionine.

Magda

Magda

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2005 - 22:51

ATG is in het RNA UAC  :wink: in het DNA is het startcodon TAC, oftewel AUG = methionine.

Sorry hoor, ik werk zo ongeveer iedere werkdag van de week met DNA en RNA en wat hier gezegd wordt is echt abacadabra voor mij. Uitleg graag. Of snap ik de grap niet?

• Gast

Geplaatst op 30 augustus 2005 - 16:30

(dat is altijd een ATG, in RNA dus een AUG).

voor iemand die de elke dag met DNA en RNA werkt wel een hele kromme uitspraak. Methionine is of AUG (RNA) of TAC (DNA) ATG is dus nonsens als we het over het startcodon hebben.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2005 - 20:57

De laatste 3 posts wekken veel verwarring. Laten we die vergeten, want de eerste post van Magda is correct en afdoende. Start- en stopcodons gelden alleen voor RNA en niet voor DNA, dus deze omzetten naar de DNA-code is onzinnig in dit geval.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2005 - 16:23

De laatste 3 posts wekken veel verwarring. Laten we die vergeten, want de eerste post van Magda is correct en afdoende. Start- en stopcodons gelden alleen voor RNA en niet voor DNA, dus deze omzetten naar de DNA-code is onzinnig in dit geval.

je hebt helemaal gelijk wat betreft het feit dat start en stop codon alleen een rol spelen in het mRNA. Dat betekent dus dat deze ook zijn gecodeerd in het DNA!!! en is daarom dus niet onzinnig :shock:

Als je gaat zeggen dat het startcodon methionine ATG is en dus in het RNA AUG is, dan is dat incorrect. ATG kan namelijk alleen in het DNA voorkomen en is UAC in het RNA: tyrosine.

Het gaat er niet om dat ik weet wat er wordt bedoeld, maar deze zin is gewoon fout.

Magda

Magda

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2005 - 19:27

Pffff wel een beetje muggenzifterij. Natuurlijk weet ik wel dat een startcodon alleen in mRNA gebruikt wordt (ribosomen kunnen nou eenmaal niks met DNA) , maar er worden natuurlijk wel start en stopcodons aangewezen/gecodeerd in DNA. Beetje een nutteloze discussie zo en zeker voor iemand die er nog iets van moet leren een verwarrende discussie (en je hoeft mij er echt niks over uit te leggen)

Nog een opmerking: In ALLE wetenschappelijke literatuur over de codering van eiwitten wordt het cDNA van een mRNA gepubliceerd (dus met T ipv U) dus het is niet zo'n rare opmerking om over ATG als startcodon te praten.

Verder vind ik het verwarrende de volgende opmerking: in het DNA is het startcodon TAC. (het tegengestelde van ATG bedacht ik me later pas). Je doet net of er geen ATG in DNA bestaat: dit is natuurlijk onzin want DNA is dubbelstrengs en natuurlijk wordt de antisense streng gecopieerd (TAC) als er RNA gesynthetiseerd wordt.

• Gast

Geplaatst op 31 augustus 2005 - 20:30

Je doet net of er geen ATG in DNA bestaat: dit is natuurlijk onzin want DNA is dubbelstrengs en natuurlijk wordt de antisense streng gecopieerd (TAC) als er RNA gesynthetiseerd wordt.

gelijk spel :shock: :wink:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures