Springen naar inhoud

Oefening op krachten

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

lottieke

lottieke

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2010 - 09:30

Beste, ik ondervind enkel problemen bij het oplossen van volgende oefening.

Opgave: Na het leveren van de pakjes kruipt Zwarte Piet terug langs de schoorsteen naar boven. Als piet 70kg weegt, en de effectieve statische wrijvingscoŽfficiŽnt bedraagt 3.4 tussen zijn handen en schoenen enerzijds en de muren van de schoorsteen anderzijds, welke kracht moet hij minimaal met elke hand en voet drukken om niet naar beneden te tuimelen???

Oplossing: 50.49N

Wat ik weet:
- de te overwinnen kracht is de kracht: 70 * 9.81 = 686.70 N
- de andere te overwinnen kracht is de wrijvingskracht: F = f * N = 3.4 (70* 9.81) = 2334.78 N
- er zijn vier aangrijpingspunten waartussen wrijving optreedt (2 x handen en 2x voeten) -->
wrijvingskracht 2334.78 * 4 = 9339.12N

De totale te overwinnen kracht is: 10025.82 N

Ik denk dat ik hier al fouten maak aangezien dit totaal niet overeen komt met de oplossing.

Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 15 juli 2010 - 12:01

Je gaat uit van de VWO-regel dat de normaalkracht N gelijk is aan m.g maar dat moet je in dit geval niet doen. Wel is de wrijvingskracht gelijk aan de normaalkracht maal de wrijvingscoefficient maar je moet daarvoor de juiste normaalkracht nemen. Succes,

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2609 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2010 - 14:55

Wat ik weet:
- de te overwinnen kracht is de kracht: 70 * 9.81 = 686.70 N
- de andere te overwinnen kracht is de wrijvingskracht: F = f * N = 3.4 (70* 9.81) = 2334.78 N
- er zijn vier aangrijpingspunten waartussen wrijving optreedt (2 x handen en 2x voeten) -->
wrijvingskracht 2334.78 * 4 = 9339.12N

Hoezo moet je de wrijvingskracht "overwinnen"?

De wrijvingskracht is inderdaad gelijk aan f*N, maar de zwaartekracht is hier niet normaal op het wrijvingsoppervlak.

Kan je de situatie eens schetsen (in Paint ofzo) en dan hier posten?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 juli 2010 - 18:06

We hebben 70x9.81=3.4xN
N berekenen en uitkomst delen door 4
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

lottieke

lottieke

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2010 - 18:07

In bijlage de schets van de oefening. Ik begrijp er nog altijd niet veel van...

In bijlage de schets van de oefening. Ik begrijp er nog altijd niet veel van...

Bijgevoegde afbeeldingen

• piet.jpg

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45197 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2010 - 18:19

die schets is een begin. Kun je in die schets ook aangeven waar de diverse krachten aangrijpen, hoe groot die zullen zijn, en in welke richting die zullen werken? Beperk je in eerste instantie tot zwaartekracht en wrijvingskracht(en), totaal 5 vectoren dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2609 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2010 - 18:43

Goed dat je een schets maakt, maar het belangrijkste (de aanwezige krachten) ontbreken nog.

die schets is een begin. Kun je in die schets ook aangeven waar de diverse krachten aangrijpen, hoe groot die zullen zijn, en in welke richting die zullen werken? Beperk je in eerste instantie tot zwaartekracht en wrijvingskracht(en), totaal 5 vectoren dus.

Ik dacht zelf eerder aan de zwaartekracht en dan de krachten die Zwarte Piet op de muren uitoefent.
Verborgen inhoud
Zo kan lottieke onbekende en gekende krachten ineens tekenen en vaststellen dat er meer nodig is. En dan pas is er de link naar de wrijving.

We hebben 70x9.81=3.4xN
N berekenen en uitkomst delen door 4

Aangezien de topicstarter duidelijk meer inzicht zoekt in dit vraagstuk denk ik niet dat hij/zij hier veel wijzer van wordt. Overigens is het qua redenering makkelijker om ineens 4*N te beschouwen dan op het einde te delen.

Veranderd door Xenion, 15 juli 2010 - 18:46

lottieke

lottieke

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2010 - 19:04

wel ja op piet zelf grijpt dus de zwaartekracht (in het massamiddelpunt), loodrecht naar beneden.
En ik veronderstel dat de wrijvingskrachten op elke hand en voet aangrijpen in de horizontale richting naar links gericht.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2609 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2010 - 19:15

wel ja op piet zelf grijpt dus de zwaartekracht (in het massamiddelpunt), loodrecht naar beneden.
En ik veronderstel dat de wrijvingskrachten op elke hand en voet aangrijpen in de horizontale richting naar links gericht.

Maak de tekening eens, alsjeblieft.

Je zegt dat de zwaartekracht loodrecht zal aangrijpen en de wrijvingskrachten horizontaal.

Als je daar even verder over denkt zie je dat het zo niet kan kloppen. Welke kracht zal dan verticaal naar boven werken zodat de zwaartekracht gecompenseerd wordt en Piet stil kan blijven hangen? In je huidige voorstelling is er nog geen kracht aanwezig die dit zou kunnen doen.

Wat voor krachten zal Piet uitoefenen op de muren? (Tekenen is waarschijnlijk makkelijker dan verwoorden.)

Veranderd door Xenion, 15 juli 2010 - 19:18

lottieke

lottieke

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2010 - 06:14

Ok,

ik heb dus een nieuwe piet met de krachten gemaakt.
De kracht HV stelt de kracht voor die de handen en de voeten uitoefenen op de muur.
De groene kracht zijn de wrijvingskrachten.

Daar zit dus het begin van mijn probleem al, ik weet niet goed hoe de krachten in werken, loodrecht, diagonaal...

Bijgevoegde afbeeldingen

• piet.jpg

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45197 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2010 - 08:12

Beter zo. lottieke.png

Fz naar beneden, 4 wrijvingskrachten naar boven. Piet glijdt niet naar beneden, Fz is dus even groot als de 4 wrijvingskrachten samen.

Dus, Fw = .... x Fz

Een normaalkracht staat loodrecht op een oppervlak. Piet duwt naar buiten (Fp), de normaalkrachten (Fn) van de schoorsteenmuren staan dus allemaal naar binnen gericht:

lottieke_2.png

En nu geldt dat Fw = Ķ∑Fn.

Zie je nu hoe de vork in de steel zit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2609 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2010 - 15:02

ik heb dus een nieuwe piet met de krachten gemaakt.
De kracht HV stelt de kracht voor die de handen en de voeten uitoefenen op de muur.
De groene kracht zijn de wrijvingskrachten.

Beeld je eens in dat jij in een schoorsteen hangt ](*,) Als je wil blijven hangen dan moet je toch met je handen en voeten naar buiten duwen tťgen de muren. De wrijvingskracht is altijd evenwijdig met het oppervlak, nu teken je ze loodrecht erop dat kan niet.

Het is zoals Jan het tekent: Piet duwt tegen de muren en daardoor ontstaat er wrijving die het vallen tegengaat. Zodra je hard genoeg duwt heb je genoeg wrijving om stil te blijven hangen.

lottieke

lottieke

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2010 - 18:47

Nu begrijp ik het!
Heel erg bedankt, het is dus gewoon en kwestie van de juiste krachten te vinden!
Professionele hulp!!

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2609 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2010 - 19:09

Je het is meestal een kwestie van inzicht, maar ik weet dat ik die dingen ook niet allemaal meteen snapte toen ik het voor het eerst zag ](*,)

Als je je antwoord nog wil laten controleren kan dat ook nog hoor.

lottieke

lottieke

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 18:32

nog een laatste vraagje...

Als je nu een gelijkaardige oefening hebt. Is het dan ook zo dat de normaalkrachten gelijk zijn aan de duwkrachten op de muur? Zodat men daar al geen rekening meer mee hoeft te houden????

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures