Springen naar inhoud

Geneeskunde studeren

• Log in om te kunnen reageren

MorsAit

MorsAit

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2010 - 12:48

Hallo iedereen, ik heb wat research gedaan en ik ben uiteindelijk hierop gekomen dus ik dacht ik zal het is proberen ](*,)
Ik ben net afgestudeerd van middelbare school, ik heb humane-wetenschappen gestudeerd en ik zou nu het liefst geneeskunde gaan verder studeren in het Universiteit van Antwerpen (jaja ik ben Belg en woon in Antwerpen:D)
Kan iemand mij hiermee uithelpen? Want ik heb echt geen idee hoe het eruit ziet of wat ik allemaal nodig heb. Is er een bepaalde voorkennis van iets nodig? Ga ik doorheen mijn studies constant fysica, wiskunde, chemie krijgen? Anything would really help me out:)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2010 - 18:11

Ik de zelf geen geneeskunde, maar het is beetje overal hetzelfde

Om te beginnen: je weet dat er voor geneeskunde een toelatingsexamen is in belgië?
Eerst moet je daarvoor slagen, voor je eraan kan beginnen

Ik denk dat als je daarvoor slaagt, je wel de nodige voorkennis hebt eigenlijk

Hoe ik het vaak hoor is dat de opleiding veel chemie bevat, en wat basisfysica en wiskunde en natuurlijk biologie-vakken

Het beste kijk je gewoon eens op hun website: http://www.ua.ac.be/...TUDKIEZ&n=65883

MorsAit

MorsAit

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 10:50

Ja ik weet inderdaad dat er een toelatingsexamen is, maar het probleem is dat humane-wetenschappen 'amper' wiskunde, biologie, fysica en chemie zien doorheen hun middelbare carrière. Dus ik vroeg me af of ik nog verder bijlessen zal moeten nemen als ik erdoor ben?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 11:22

In principe niet, behalve als je merkt dat je ergens tegenaan loopt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

MorsAit

MorsAit

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 12:38

Hmmm ok.

En zou ik slagen voor de toelatingsexamen, hoe zit het dan met wiskunde, chemie, biologie, fysica voor mijn studies? Krijg ik ze allemaal terug? Of krijg ik andere vakken?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 12:47

Je krijgt andere 'vakken'. Je kunt het nauwelijks vakken noemen omdat je bepaalde onderwerpen krijgt die wiskunde, natuurkunde, biologie etc. combineren. Zo behandel je op een gegeven moment het zenuwstelsel waarbij je weer wat natuur- en scheikunde tegen komt (actiepotentialen, elektrische en concentratiegradienten e.d.). Je hebt -althans hier in Nederland- géén aparte vakken. Alleen het eerste jaar hadden we veel celbiologie.

Als je graag geneeskunde wilt studeren, dan doe je dat toch gewoon? Met voldoende inzet lukt alles.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

MorsAit

MorsAit

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 13:28

Don't get me wrong ik 'wil' echt geneeskunde studeren maar mijn wetenschappelijke kant is niet zo sterk, vandaar dat ik een beetje twijfel want stel u voor als ik heel veel moeite steek om de toelatingsexamen te halen, zal ik dan niet in problemen komen voor de komende jaren? Ik wil gerust mezelf inzetten tot zover ik kan maar het is de gevoel van niet slagen voor mijn komende jaren dat mij een beetje dwars zit:(

En ik heb ook zitten denken over misschien biomedische te volgen voor een jaar of twee om dan over te schakelen naar geneeskunde, maar ik twijfel of ik zelfs genoeg wetenschappen heb gehad om biomedische te volgen? Kan iemand mij daarover wat meer vertellen?

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juli 2010 - 18:16

...En ik heb ook zitten denken over misschien biomedische te volgen voor een jaar of twee om dan over te schakelen naar geneeskunde, maar ik twijfel of ik zelfs genoeg wetenschappen heb gehad om biomedische te volgen? Kan iemand mij daarover wat meer vertellen?

Misschien kan je ook even informeren bij jouw CLB of jouw leerkrachten die wetenschappelijke vakken geven? En hun mening vragen of de leerstof jou voldoende voorbereidt op een studie geneeskunde of biomedische wetenschappen. Daar zijn zij toch voor en bovendien kunnen ze ook rekening houden met jouw eigen mogelijkheden, sterktes en zwaktes en dus méér dan zomaar een algemeen advies formuleren?
Normaal zal, in de cursussen aan de univ., de leerstof terug starten vanaf 0 en kan je dus, in principe, vanaf elk niveau van voorkennis starten. Maar de (basis)leerstof wordt dan wel vaak erg snel doorgenomen en bovendien wordt alles veel meer uitgediept. Ik snap dus wel jouw bezorgdheid, maar ik denk dat jouw eigen leerkrachten of het CLB jou het best advies op maat kunnen geven.
Al zullen hier vermoedelijk nog wel forumgangers rondhangen die jou wat verder kunnen helpen... ](*,)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures