Oldtimer motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Oldtimer motor

probleempje met de oude honda erger het handboek ligt ergens...

de dynamo levert stroom 15 volt maar de nieuwe accu wordt niet bijgeladen

probleem bestaat al langer

volt zeg niks over amperage?

dynamo meten iets moeilijker..

spanningsregelaar koolborstels?

wie heeft ervaring?

tanx

huub

Re: Oldtimer motor

Ik ben bang dat dit topic elders hoort, hier gaat het vooral over theoretische vraagstukken. Als de dynamo spanning levert is het niet gezegd dat hij ook stroom kan leveren, maar die kans is erg klein. De vraag is alleen wat voor soort dynamo het is, met twee of meer draden? Als hij twee draden heeft levert hij altijd spanning, bij hoger toerental hogere spanning. Dan is de spanningsregelaar kapot want de opgewekte spanning zou in theorie de accu op moeten laden.

Als hij meer draden heeft heb je een geregelde dynamo en hangt het er van af op welke draden je spanning meet, op de regeldraden of op de voedingsdraden. Als de voedingsdraden spanning geven is de regelaar kapot, als de regeldraden spanning geven en de voeding niet dan is de dynamo kapot. Maar het is meestal erg lastig om te bepalen of de dynamo defect is of de spanningsregelaar. Uitwisselen met ruil-onderdelen? Succes,

Berichten: 473

Re: Oldtimer motor

probleempje met de oude honda erger het handboek ligt ergens...
't Was een beetje vroeg zeker deze morgen ;)

Waar slaat dit allemaal op?
de dynamo levert stroom 15 volt maar de nieuwe accu wordt niet bijgeladen
Oeps ](*,) Stroom wordt uitgedrukt in Ampére, spanning in Volt.

Dus jij zult wel bedoelen: Over de klemmen van de dynamo meet ik 15V.

Heb je een Ampére tang om de stroom te meten?

Of een multimeter met stroom functie, veel voorkomende fout bij multimeters is defecte zekering in de meter. Dus als je echt geen stroom meet met de multimeter, chceck eens de zekering.
volt zeg niks over amperage?
Er bestaat wel een relatie tussen beiden: de belasting, maar als je die niet kent... ... :)

Berichten: 3

Re: Oldtimer motor

amateur inderdaad hoewel volt maal amp is watt

ik heb het handboek eentje lezen de ander meten..

tanx

huub

Berichten: 3

Re: Oldtimer motor

toegepaste wetenschap...

amperemeter tot 10 ampere je bedoelt dezelfde meting op de accu bij lopende motor..

in het handboek staat de meetprocedure

echter niemand te vinden die uberhaupt technisch kan voorlezen...

de ander moet meten immers...

tanx

huub

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Oldtimer motor

Ik neem aan dat je de spanning meet als de motor aan staat?

Als de dynamo 15V spanning levert dan zou de accu op moeten laden, en is er niks mis met de dynamo.

Meet de spanning en stroom als alles aangesloten is. Zorg dat je de plus van de dynamo en de plus van de accu op elkaar aan sluit, en dat ze de zelfde aarde hebben. Je stroomsterkte meter leg je dan tussen de plus van de accu en de dynamo (niet over, zoals met een spanningsmeting).

Als je een waarde voor stroomsterkte hebt weet je dat de accu op laat.

Een volgende test is om het voltage over de plus van de dynamo en de aarde te meten, als de motor draait en de dynamo de accu probeert op te laden. Als deze 15V is, en je meet een waarde voor stroomsterkte, is de accu kapot.

(mits je een 24V accu hebt geïnstalleerd)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Oldtimer motor

In normale gevallen is meten weten, maar ik zou bij een dynamo van de auto toch wel oppassen met het meten van stromen. Dit soort dynamo's leveren makkelijk 20A of meer en er zijn maar weinig universeelmeters die hier tegen kunnen. Gelukkig zijn er andere manieren om achter het probleem te komen.

Ik neem aan dat je die 15V op de accuklemmen meet en niet op de dynamo zelf?

Die 15V is ook al aan de hoge kant trouwens, normaal zou de laadspanning 14,4V moeten zijn.

Het lijkt er op dat je dynamo geen belasting heeft.

Mogelijk heb je een breuk of zelfs een volledige onderbreking in je aarding.

Als je de motor op de accu kunt starten zit de breuk hoogstwaarschijnlijk tussen de dynamo en het chassis van de auto (ik heb dit zelf 2x meegemaakt met mijn oude kadett). Je zou de massa van de dynamo direct kunnen verbinden met de massa van de accu (gebruik wel een dikke draad en pas op voor sluiting). Tijdens het draaien zou je dan logischerwijs moeten merken dat de motor "zwaarder" gaat lopen.

Veel succes.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer