Ongelofelijk of ongelooflijk ?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

Ongelofelijk of ongelooflijk ?

Ik zie weleens op tv dat ze het woord op deze manier schrijven: ongelofelijk of op deze manier: ongelooflijk

Nu vraag ik me af. Wat is de goede spelling of kan het beide.

Op nederlandsewoorden.nl vind ik ze allebei.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Ongelofelijk of ongelooflijk ?

ongelooflijk dat is hem in mijn woordenboek
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Berichten: 74

Re: Ongelofelijk of ongelooflijk ?

Lijkt me ook ongelooflijk. Mijn beargumentatie luidt alsvolgt; phonetisch gezien ligt de f en de l vrij ver uit elkaar, dus mensen zijn daar automatisch een e-tje tussen gaan zeggen, en dus een aantal jaar later ook schrijven. Met de volgende spelling mag het vast allebei.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ongelofelijk of ongelooflijk ?

Ik heb hier een on-line Van Dale op de PC.

Die vertelt dat het allebei mag, maar ongelofelijk heeft duidelijk de voorkeur.

Berichten: 119

Re: Ongelofelijk of ongelooflijk ?

Maar als je na gaat denken er over klinkt ongelooflijk toch logsicher dan ongelofelijk, want je bent vol ongeloof over iets. Ik zou dan toch eerder ongelooflijk gebruiken dan ongelofelijk, in mijn oren klinkt deze veel logischer. Maar inderdaad ze mogen beide gebruikt worden in de Nederlandse taal.

Kusszz Angel

Re: Ongelofelijk of ongelooflijk ?

hellow

zoals altijd moet je op taalunieversum zijn :shock:

http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/614/

ciao

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Ongelofelijk of ongelooflijk ?

Lijkt me ook ongelooflijk. Mijn beargumentatie luidt alsvolgt; phonetisch gezien ligt de f en de l vrij ver uit elkaar, dus mensen zijn daar automatisch een e-tje tussen gaan zeggen, en dus een aantal jaar later ook schrijven. Met de volgende spelling mag het vast allebei.
Ik zou inderdaad zeggen dat het in spraak gebeurt dat mensen on-ge-lo-ve-lijk zeggen. Ik zou zelf niet zo goed begrijpen waarom je het niet met een v zou spellen (de stam van het werkwoord is -v, waarom dan deze variant met -ofelijk?).

Leuke vraag trouwens. Ik denk ook dat het in recentere of volgende spellingen allebei zal mogen. Spelling is natuurlijk maar een afspraak, en als je dicht bij de spraak wilt zitten, en mensen zouden vaker ongelofelijk zeggen dan ongelooflijk, zou het in principe logischer zijn om de spelling daar dan ook op aan te passen. In die redenering snap ik de spelling van panneNkoek nogsteeds niet, maar dat is een ander verhaal.

ilse.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Ongelofelijk of ongelooflijk ?

Dankjewel allemaal.. :shock:

Reageer