zuur zweet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

zuur zweet

een iets ander probleem dan ik eerder hier vond:

Ik heb een hoed met messing ringetjes voor het koord. Die ringetjes kunnen mijn hoofdhuid raken bjij het dragen.

Na 3 maanden de hoed gebruikt te hebben, gaan de ringetjes corroderen.

Komt natuurlijk door het zweet.

Welk zuur is verantwoordelijk voor de corrosie ? Is het zweet van de een zuurder dan van de ander ?

Zijn ringetjes van roestvast staal een betere oplossing ?

Hier raken techniek en medische wetenschap elkaar.... :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: zuur zweet

Is het zweet van de een zuurder dan van de ander ?


Dat zal zeker wel, ik heb ooit nog trompet gespeeld, en daar vertelde de meester dat hij een persoon had die bij al z'n trompetten een lederen handvat moest plaatsen omdat door z'n zweet de kleur van de trompet daar na een maand al weg was ...

Re: zuur zweet

zweet = zout

zout = NaCl

NaCl + H20 <=> Na+ + HCl + OH-

HCl = zuur.

Dus de meer zout je uitscheid, de zuurder het kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: zuur zweet

Sorry gast, maar dat is natuurlijk onzin. Keukenzout oplossen in water geeft gewoon losse Na+ en Cl- ionen en zeker geen zoutzuur, zoals jij schrijft.

In zweet zitten verschillende zuren, zowel lichaamseigen als geproduceerd door bacterien op de huid. Melkzuur is bijvoorbeeld een belangrijke component.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: zuur zweet

Sorry gast, maar dat is natuurlijk onzin. Keukenzout oplossen in water geeft gewoon losse Na+ en Cl- ionen en zeker geen zoutzuur, zoals jij schrijft.
Even muggenziften: aangezien ook het water voor een zeer klein deel in ionen splitst is er ook een zeer klein beetje zoutzuur in het zweet aanwezig.

Ook het opgeloste keukenzout veroorzaakt corrosie!

"schoon" zweet zoals op je hoofdhuid geproduceerd bestaat uit o.a. het volgende:

water > 99 %

keukenzout 0,7 %

melkzuur 0,1 %

citroenzuur 0,04%

ascorbinezuur 0,04%

Verder in grotere hoeveelheden: azijnzuur, propionzuur, caprylzuur, capronzuur, ureum etc.

Hoeveelheden bij benadering. De precieze samenstelling is persoonlijk en is o.a. deels van hormonen afhankelijk.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: zuur zweet

ascorbinezuur 0,04%


is dit gevaarlijk :shock:

bij sporten wat ik veel doe heb ik nogal veel zweet op me kop zitte vant fietsen en krijg dit ook wel es in me mond nu de vraag is het op lange termijn schadelijk?
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: zuur zweet

Dat is gewoon vitamine C :shock: Geen zorgen dus... 't Is zelfs nog gezond voor je ook :wink:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: zuur zweet

Als je veel zweet, bijvoorbeeld omdat je veel sport, moet je in elk geval veel drinken. Verder zorgen dat je gezond eet, dan kan dat beetje Vitamine C dat je met zweten verliest geen tekort opleveren.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer