Springen naar inhoud

Licht theorie

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 19:24

Hallo,

Ik ben de laatste tijd wat in de war geraakt bij het thema quantum-mechanica.
Het zit namelijk zo dat ik niet echt snap hoe licht wordt geabsorbeerd/gereflecteerd.
Ik zal eens eerst uitleggen hoe ik erover denk:

Zonlicht komt terecht op een groene plant.
Zonlicht bestaat zelf uit verschillende golven met verschillende golflengtes (kleuren vd regenboog).
De energie die nodig is om het elektron (rond het atoom van de plant) in aangeslagen toestand te brengen is gelijk aan de energie die de fotonen/golven(blauw en rood) bezitten.
Dit betekent dat de energie uit de "rode -en blauwe golven" overgaat naar het elektron(plant) en brengt het elektron in aangeslagen toestand en de blauwe -en rode Fotonen/golven verdwijnen volledig.
Uit het oorspronkelijke "witte" zonlicht verdwenen rode & blauwe golven. Dan blijft er alleen nog een groene over die wordt gereflecteerd(we zien vandaar de groene kleur bij planten).
Maar nu de aangeslagen elektronen in de bladeren van het plant zich in geëxciteerde toestand bevinden, is het atoom onstabiel en valt het elektron terug op zijn oorspronkelijke schil waarbij er warmte vrijkomt die ervoor zorgt dat de moleculen in de bladeren op een bepaalde temperatuur blijven.

Mijn vraag is nu of wat ik denk wel juist is, want ik voel dat er iets niet klopt!

Hartelijk Bedankt! ](*,)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2010 - 19:45

Zoek eens op hoe fotosynthese werkt (bijvoorbeeld hier).

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 19:49

Maar nee ik heb gewoon een plant gekozen, het kon gewoon ook een groene T-shirt zijn.(heb per ongeluk plant gepakt)
Maar wat als het bijvoorbeeld over een groen T-shirt gaat?? ( vergeet u maar de planten ](*,) )

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 juli 2010 - 20:20

Lees dat eens
Misschien een begin?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 20:29

Bericht bekijken

Haha, Dit is wat ik juist had gelezen ;) Vandaar dat ik hier kwam ](*,)

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2010 - 20:59

Tja, als je `per ongeluk` een groene plant hebt gekozen, dan vraag ik mij af wat het bij biologie doet. Het lijkt mij dan meer te doen hebben met natuurkunde. Maar allez...

Licht (en dus fotonen) zorgt voor het aangeslagen raken van de elektronen in een bepaald atoom. Deze elektronen komen dus in een hogere energietoestand terecht. Echter deze elektronen zijn vrij selectief in welke fotonen dit wel en welke dit niet kunnen. Hierdoor wordt per soort atoom slechts selectief één of meerdere frequenties van het licht geabsorbeerd. Nu bestaat een molecuul uit meerdere soorten atomen en een zichtbaar element uit heel veel moleculen. Het geheel van deze absorbtie veranderd zoals je zult snappen het licht wat weerkaatst wordt.
Daarnaast heb je dat de energie die de elektronen absorberen weer uitgezonden wordt. Hiervoor geldt weer dat alle elektronen van de atomen een specifieke golflengte hebben waarop ze dit doen. Dit kan enkel lager of gelijk zijn aan de energie van het foton wat ze geabsorbeerd hebben (wet van behoud van energie). Het gevolg is dat van het witte licht wat eerst aankwam een deel weggevangen is en daarna ook weer een deel veranderd teruggekaatst wordt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures