Maatschappelijke stage voor scholier

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Maatschappelijke stage voor scholier

Op de voorpagina van het NRC Handelsblad van donderdag 25 augustus kwam ik het volgende tegen:
Alle middelbare scholen kunnen vanaf 2007 met overheidsgeld een maatschappelijke stage aan hun leerlingen aanbieden. Minister Van der Hoeven (Onderwijs, CDA) trekt 15.000 euro per school uit om de stages mogelijk te maken. Ze hoopt dat de stages bijdragen aan een besef van "burgerschap, waarden en normen en iets doen voor een ander", aldus een woordvoerder van de minister.

Al sinds 1998 pleiten politieke partijen geregeld voor het invoeren van een maatschappelijke stage. Van der Hoeven zegt het idee te hebben opgepikt uit het Nationaal Jeugddebat van drie jaar geleden.  .........

.......... De minister gaat scholen niet verplichten de stage aan te bieden. Bovendien mogen scholen zelf beslissen of ze de stage verplicht stellen aan hun leerlingen.   ..........

........ Volgens het onderzoek Onderwijsmeter 2005, dat de minister gisteren naar de Tweede Kamer stuurde, vindt de meerderheid van de Nederlanders dat een stage de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot.
Voor wat zo'n stage in zou kunnen houden, zie ook: http://www.regering.nl/actueel/nieuwsarchi...y/18/stages.jsp

Zijn jullie het eens met de meerderheid? Wat vinden jullie hiervan?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Maatschappelijke stage voor scholier

Ik vind het een heel goed initiatief Veertje!

Waarom? Omdat ik denk dat het noodzakelijk is voor je vorming als mens om dit soort activiteiten te leren doen (iets voor medemensen, niet alleen maar voor jezelf bezig zijn). Je wordt geconfronteerd met verschillende aspecten van het leven.

Bijkomend positief: er is een tekort aan vrijwilligers. Misschien dat dit stimulerend werkt.

:wink: Henriette

Berichten: 321

Re: Maatschappelijke stage voor scholier

Ik vind dit ook een zeer goed initiatief, om dezelfde redenen die Henriette noemt. Ik denk wel dat er goed gekeken moet worden welke leerlingen waar stage gaan lopen. Wanneer je namelijk op één plek twee leerlingen neerzet die op school ook geneigd zijn elkaar op te stoken tot stoerdoenerij, loop je het risico dat ze dit ook gaan doen in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Reageer