Springen naar inhoud

Buffermengsel

• Log in om te kunnen reageren

scheikunderamp

scheikunderamp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2010 - 12:58

1279453520Nchemie.jpg
Ik heb de volgende oefening (zie bijlage) proberen te maken.

Na staat in Ia dus NaHCO3 is een goed oplosbaar zout

NaHCO3 -> Na+ + HCO3-

In waterige oplossing:
HCO3- -> H2CO3 + OH-

pOH= - log (Kb.[B]0)1/2
=-log (10-7.8.0,1)1/2
=-log 10-4.4=4.4

pH=14-4,4=9.6 ik denk dat ik dus C en D kan elimineren.

Bij het equivalentie punt geldt dat [OH-]=[H+]

HCl is sterk zuur en zal dus H+ afsplitsen
HCl + NaHCO3 -> NaCl + H2CO3 + H2O

Hoeveel liter moet men toevoegen van 1 M HCl om 10-4.4 mol te hebben: 10-4.4liter
maar dit klopt met geen van beide grafieken!

Veranderd door Marko, 18 juli 2010 - 13:51

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2010 - 13:51

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2010 - 08:02

[quote name='scheikunderamp' post='617500' date='18 July 2010, 13:58']In waterige oplossing:
HCO3- -> H2CO3 + OH-[/quote]
Nou, nee... NaHCO3 ../mods/chem/rightarrow.gif Na+ (aq) + HCO3- (aq) en daarna Bericht bekijken
pOH= - log (Kb.[B]0)1/2
=-log (10-7.8.0,1)1/2
=-log 10-4.4=4.4[/quote]Waarom deze berekening? En vanwaar al deze getallen? Dacht persoonlijk meer aan een Henderson-Hasselbalch vergelijking waarbij je gewoon de pKz blijft gebruiken.
Bericht bekijken
Bij het equivalentie punt geldt dat [OH-]=[H+][/quote]
O ja? Hoe rijm jij het dan dat Bericht bekijken
Hoeveel liter moet men toevoegen van 1 M HCl om 10-4.4 mol te hebben: 10-4.4liter
maar dit klopt met geen van beide grafieken![/quote]
Nee, inderdaad. Het is namelijk niet zo dat al het gevormde zuur gelijk wegreageert tot H2CO3. Als ik jou mag vragen: Wat is een buffer?

scheikunderamp

scheikunderamp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2010 - 09:37

Nou, nee... NaHCO3 LaTeX

Na+ (aq) + HCO3- (aq) en daarna
LaTeX

Hoe weet je nu hoe een zout zich splitst? Ik dacht dat een zuur zich altijd splitste in metaal en zuurrest.

LaTeX

LaTeX

Klopt het dat je HCO3- concentratie gewoon 0.1 mol / liter is?
Als je nog geen HCl toegevoegd hebt is je H2CO3 concentratie toch 0? Want je hebt H3O+ nodig voor de vorming ervan.

Bij het equivalentiepunt is je toegevoegde hoeveelheid base/zuur gelijk aan het aantal mol in de oplossing. Hier is
het equivalentiepunt dus 10 ml.
Een Buffermengsel is een mengsel waarvan de pH niet sterk wijzigt als je zuur of base toevoegt in kleine hoeveelheden.

Veranderd door Jan van de Velde, 21 juli 2010 - 10:27
gepoogd LaTeX te herstellen

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44844 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 juli 2010 - 10:31

@scheikunderamp

probeer bovenstaande post eens opnieuw te plaatsen, maar nu met de Rich Text Editor uitgeschakeld? Het is waarschijnlijk daardoor dat de LaTeX overhoop gaat.

Wil je onderweg zien of alles nog klopt qua weergave, dan kun je steeds onder je berichtvenster klikken op voorbeeld bericht. Als je dat regelmatig doet dan heb je een fout ook steeds vlot teruggevonden, want die moet dan in het laatst aangepaste stukje zitten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2010 - 13:23

Hoe weet je nu hoe een zout zich splitst? Ik dacht dat een zuur zich altijd splitste in metaal en zuurrest.

NaHCO3 is een goed oplosbaar zout en ioniseert volledig. HCO3- is echter een zwak zuur. Hierdoor weet je dus dat deze niet volledig zal ioniseren wanneer je hem in een neutrale omgeving oplost. Dus zul je moeten schrijven HCO3- (aq) en niet H3O+ (aq) + CO32- (aq).

Bij een pH van 7 krijg je dat het evenwicht HCO3- (aq) + H3O+ (aq) ../mods/chem/rightleftharpoons.gif H2CO3 (aq) zich instelt. De pH is namelijk onder de pKa van van HCO3- (10.33) en boven de pKa van H2SO4 (6.35).

Als je nog geen HCl toegevoegd hebt is je H2CO3 concentratie toch 0? Want je hebt H3O+ nodig voor de vorming ervan.

Je hebt inderdaad H3O+ nodig voor de vorming van H2CO3. Echter moet je bedenken dat het hier om zwakke zuren gaat en H3O+ eigenlijk altijd aanwezig is. Alleen de concentratie waarin het aanwezig is varieert. Bij een pH van 7 heb je dat de concentratie H3O+-ionen LaTeX is.

Ik begin sterk het idee te krijgen dat je niet snapt wat zwakke zuren zijn? Je snapt wel wat buffers zijn?

Je hebt ooit deze formules gehad (Henderson-Hasselbalch)?
LaTeX of LaTeX .
Hier moet je namelijk in deze opgave mee gaan rekenen.

Met buffers kun je sowieso op basis van de pKa-waarden al twee grafieken uitsluiten. Wanneer de pH gelijk is aan de pH: Wat is dan de verhouding tussen LaTeX ? Zal de pH op dat moment gemakkelijk veranderen of niet? Welke grafieken voldoen hieraan?

scheikunderamp

scheikunderamp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2010 - 17:26

Met buffers kun je sowieso op basis van de pKa-waarden al twee grafieken uitsluiten. Wanneer de pH gelijk is aan de pH: Wat is dan de verhouding tussen LaTeX

? Zal de pH op dat moment gemakkelijk veranderen of niet? Welke grafieken voldoen hieraan?

Ik weet niet wat de verhouding moet zijn maar ik weet wel wanneer de pH en de pOH aan elkaar gelijk zijn dus ook de concentratie [H3O+]=[OH-].

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2010 - 22:36

Ik weet niet wat de verhouding moet zijn maar ik weet wel wanneer de pH en de pOH aan elkaar gelijk zijn dus ook de concentratie [H3O+]=[OH-].

Tja, het vervelende is dat je daar op dit moment niets aan hebt.

Maar laat ik je helpen. We kunnen de grafieken C en D sowieso al afschrijven.
We hebben hier te maken met een buffermengsel. Een buffer is het minst effectief wanneer de concentraties van het zuur en de geconjugeerde base gelijk zijn.
Dat is op het moment dat geldt LaTeX , want: LaTeX .

Hoe effectiever een buffer is, hoe minder de pH zal veranderen bij het toevoegen van een base of zuur en vice versa. Dit zie je terug in de grafiek: HCO3-/H2CO3-koppel heeft een pKa van 6.2 volgens de gegevens. Bij een pH van 6.2 zie je in de grafieken A en B dus ook dat de pH relatief onstabiel is. Kortom, alleen de grafieken C en D voldoen nog maar.

Nu moeten we nog verder bepalen welke grafiek het meest voor de hand liggend is.
Stel dat we nu die oplossing van 0.1M NaHCO3 gaan titreren met 1.0M HCl. Welke reacties treden er dan op (reactievergelijkingen)?

Je gaat nu gewoon uit van grafiek C en kijken of het aantal milliliter dat op de x-as staat klopt bij de pH waarden op de pH-as. Als deze grafiek niet klopt, is het automatisch grafiek D. Het is nu een kwestie van invullen van de Henderson-Hasselbalchformule en bepalen of de waarden kunnen.

Ik neem aan dat je dat wel zelf gaat lukken? Zo niet, geef je dat maar aan. Dan kunnen we nogmaals proberen te helpen, ondanks dat titratie ook niet mijn geliefde onderwerp is.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2010 - 14:42

Sorry, mijn antwoord van gisteren is niet bepaald het meest duidelijke antwoord wat ik had kunnen geven. Ook niet helemaal of helemaal niet correct (werd afgeleid door een scheikundige die vond dat ik het fout en mij daarom had overtuigd van zijn gelijk. Waar blijven die overigens in dit topic?).

Dit is de waarheid:
Je kunt de grafieken C en D afschrijven. Een buffer is namelijk het effectiefst wanneer het zuur en geconjugeerde base in een verhouding van 1:1 aanwezig zijn, ofwel LaTeX . Dat is op het moment dat pH = pKa (vul de Henderson-Hasselbach formule in en je vindt je waarde: LaTeX ).

Wanneer een buffer effectief is, heb je een plateaufase, doordat de pH niet tot nauwelijks verandert. Deze zijn in de grafieken A en B in elk geval op het punt van de pKa (dus rond de pH van 6.2).

De volgende stap die we moeten zetten is kijken welke van deze twee dan goed is. Dit kunnen we weer doen met de Henderson Hasselbach-formule. We gaan er vanuit dat de hoeveelheid ml die we gaan titreren nauwelijks invloed heeft op de hoeveelheid vloeistof die we hebben (verwaarlozen we dus).

De reactie die we krijgen is als we titreren is:
HCO3- + H3O+ ../mods/chem/rightarrow.gif H2CO3.

Hoe kunnen we dan controleren of A ofwel B correct is?

scheikunderamp

scheikunderamp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2010 - 20:31

De volgende stap die we moeten zetten is kijken welke van deze twee dan goed is. Dit kunnen we weer doen met de Henderson Hasselbach-formule. We gaan er vanuit dat de hoeveelheid ml die we gaan titreren nauwelijks invloed heeft op de hoeveelheid vloeistof die we hebben (verwaarlozen we dus).

De reactie die we krijgen is als we titreren is:
HCO3- + H3O+ ../mods/chem/rightarrow.gif H2CO3.

Hoe kunnen we dan controleren of A ofwel B correct is?

Ik had een ander plan eigenlijk. Als je weet dat in het equivalentiepunt gelijke hoeveelheden mol toegevoegd zijn van het base/zuur als er zuur/base in de oplossing zit, dan weet je dat A correct is toch. Want het equivalentiepunt is bij 10 ml.

Kun je jouw methode ook eens tonen?

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2010 - 22:30

Ik had een ander plan eigenlijk. Als je weet dat in het equivalentiepunt gelijke hoeveelheden mol toegevoegd zijn van het base/zuur als er zuur/base in de oplossing zit, dan weet je dat A correct is toch. Want het equivalentiepunt is bij 10 ml.

Dat is ook mijn plan. Al had ik het meer rekenkundig willen doen.

Maar inderdaad geldt LaTeX .

Als je de Henderson Hasselbalch-formule goed invult (en evt. plot op de GR), zou je ook zien dat je bij 10ml opeens een steile daling krijgt.

Inderdaad is het antwoord dus A.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44844 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2010 - 00:02

Maar inderdaad geldt LaTeX

.

Huh?? Moet dat niet zijn:
LaTeX .?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2010 - 00:16

Huh?? Moet dat niet zijn:
LaTeX

.?

Nee, moest zijn:
LaTeX

Het ging er om dat de grootheden en eenheden links en rechts hetzelfde waren.
Wat mij betreft maken we er van:
LaTeX .

Het ging er in elk geval om dat 100ml 0.1M HCO3--oplossing weg kan worden gereageerd tot H2CO3 met 10 ml 1M HCl-oplossing.

Veranderd door JWvdVeer, 24 juli 2010 - 00:18

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures