Kromtestraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 412

Kromtestraal

Hallo!

Ik snap weer iets niet (ik ben voor mijn herexamens aan het leren, valt het op? ](*,) ).
kromtestraal.jpg
kromtestraal.jpg (11.55 KiB) 221 keer bekeken
Uit het prentje zou ik moeten kunnen afleiden dat Delta s = PS' Delta phi. Kan iemand me eventjes een tip geven, want ik zie het niet...
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Kromtestraal

De omtrek van een cirkel is
\(2 \pi r\)
, een halve cirkel is
\( \pi r\)
, ...

Een stukje cirkelboog waarin de hoekverandering
\(\Delta \phi\)
is, is dus
\(\Delta \phi r\)
Als je de veranderingen
\(\Delta\)
allemaal klein onderstelt, dan kan je de verandering
\(\Delta s\)
als een cirkelboog beschouwen en de formule voor de lengte daarvan gebruiken.

Berichten: 412

Re: Kromtestraal

Dank u!

Ik zit alleen nog met een vraagje over iets dat daarmee te maken heeft.

In mijn cursus werd kromtestraal als volgt gedefinieerd:
Beschouwen we op een vlakke kromme twee naburige punten P en P'. De normalen n en n' snijden elkaar in een punt S'. De kromtestraal ro in het punt P is de limietwaarde PS van de afstand PS' wanneer P'' onbeperkt tot P nadert.
Dan volgt het stukje waarvoor de tekening nodig was:
Daar Delta s = PS' Delta phi volgt na limietovergang:

ro = lim_{P -> P} PS' = lim_{Delta phi -> 0} Delta s/ Delta phi = ds/d phi
Die eerste limiet, moet dat niet P' -> P zijn?

De rest snap ik denk ik. Eerst dus gewoon de definitie van de kromtestraal, daarna PS' vervangen (door dat met die cirkelboog) en P' -> P kan je vervangen door de hoek tussen PS' en P'S' die naar nul gaat, en dan werk je gewoon met zo'n kleine hoeken dat je ze door de differentiaal kan vervangen. Dat is toch juist he?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Kromtestraal

Laura. schreef:Die eerste limiet, moet dat niet P' -> P zijn?

De rest snap ik denk ik. Eerst dus gewoon de definitie van de kromtestraal, daarna PS' vervangen (door dat met die cirkelboog) en P' -> P kan je vervangen door de hoek tussen PS' en P'S' die naar nul gaat, en dan werk je gewoon met zo'n kleine hoeken dat je ze door de differentiaal kan vervangen. Dat is toch juist he?
Klopt ](*,)

Berichten: 254

Re: Kromtestraal

Je zou dit kunnen voorstellen als moest je, rakend in elk punt van de baan een cirkel tekenen met de straal, die het best past bij de kromming van de kromme, gelijk aan de kromtestraal.

Reageer