Dromen en herinneringen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Dromen en herinneringen

hoi:)

overlaatst vroeg ik me af. Als je droomt kun je delen van die droom onthouden soms nog jaren aan een stuk verder. Ikzelf kan nog verschillende stukjes dromen herinneren van vroeger maar normaal gezien is een droom toch informatie die verwerkt word die je bewust en onbewust hebt opgepikt. Maar sommige landschappen, omgevingen, personen, enz in men dromen zijn zo totaal absurd en kan gwn niet anders zijn dan een samenvoeging van herinneringen en beelden tesamen maar het feit dat ik die dingen nog zo lang onthou wil toch zeggen dat ik zo eigenlijk valse (gwn niet echte) herinneringen creëer. Wat dus eigenlijk wil zeggen dat niet alles wat je je kan herinneren daarom ook echt is. wat dan weer wil zeggen dat je nooit 100 procent op je eigen brein mag vertrouwen als het op herinneringen aankomt. Want sommige dingen die je droomt weet je miss niet meer maar zitten wel ergens opgeslagen in je onderbewust zijn. klopt dit of ben ik total verkeerd?

alvast bedankt voor eenige reactie's

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dromen en herinneringen

Michael, het klopt inderdaad dat onze herinneringen vaak vals zijn, of minstens voor een deel vervormd zijn. Het is niet alleen zo dat de droombeelden die we onthouden, eigenlijk beelden zijn van iets wat we niet echt zijn tegengekomen (al hebben we die beelden wél degelijk gezien en hebben we die ervaring wel degelijk meegemaakt, zij het dan in een droom). Maar ook datgene wat we ons dagelijks herinneren én zelfs de zaken die we rondom ons zien, zijn vaak al onderhevig aan vervormingen.

Je kan het als volgt begrijpen: we onthouden gebeurtenissen vaak aan de hand van schema's. Die schema's zijn eigenlijk voorstellingen/ ideeën/ gedachten over hoe een gebeurtenis of een handeling of zo in elkaar zit. Dus, als ik het woord 'verjaardagsfeest' zeg, zal jij misschien direct denken aan een feestje met vrienden, of een ander aan een etentje met de partner of … Dit vormt dan jouw schema (bv. een feestje met vrienden) over hoe een verjaardagsfeest eruit ziet. Een ander zal dus vermoedelijk een ander schema hebben over hoe een verjaardagsfeest eruit ziet.

Deze schema's helpen ons om herinneringen terug op te roepen. We hoeven dan ahw. niet vanaf 0 alles te gaan inprenten over wat er gebeurd is, maar we kunnen ons tenminste deels baseren op onze schema's daarover.

Het is echter zo dat we gebeurtenissen die niet aansluiten bij onze schema's vaker meer gaan vervormen in de richting van ons schema. Met andere woorden, als we bv. een verhaal lezen over een verjaardagsfeest dat compleet anders verloopt dan wij gewoon zijn, zal het achteraf vaak moeilijker zijn om zo'n verhaal precies te herinneren én zullen we er vaker zaken aan toevoegen (die niet in het verhaal stonden), maar die wél volgens ons eigen schema verlopen. We denken dus dat we zaken gelezen hebben over dat verjaardagsfeest, terwijl we in realiteit die zaken er zelf hebben aan toegevoegd. We kunnen dus ook echt valse herinneringen creëren. Dus herinneringen die nooit gebeurd zijn of in realiteit heel anders verlopen zijn, omdat we ze gekoppeld hebben aan onze eigen schema's.

Een 2de voorbeeld: als je leest over X en er staat ondermeer dat X een Moslim is, dan zal je waarschijnlijk daaraan koppelen dat hij niet-blank zal zijn. Als je dan bv. na een maand probeert te herinneren wat je allemaal gelezen hebt over X, dan zal je eventueel herinneren dat X een niet-blanke is, terwijl dit onderdeel in werkelijkheid helemaal niet in de tekst stond (en X dus mogelijks wel blank is).

We maken vooral zulke geheugenfouten als we de info maar vaag hebben opgeslagen. Dus, als we niet goed hebben opgelet, zullen we achteraf vaak niet meer goed weten wat er werd gezegd, of zullen we ons foute zaken herinneren.

Ook als we heel veel info ineens kregen, zullen we nadien vaker foute herinneringen hebben (denk aan een student die in de les heel wat info te verwerken krijgt).

Ook kunnen we bepaalde geheugensporen ahw. besmetten door foute suggesties. Dit laatste is ondermeer aangetoond door een bekende onderzoekster over het geheugen, nl. Elisabeth Loftus.

Enkele van haar experimenten (of van haar navolgers) zijn de volgende (ze geven tevens een beeld over hoe makkelijk we ons geheugen kunnen vervormen):
... Ze verzamelden eerst de nodige jeugdervaringen via een vragenlijst die ze naar de ouders van de deelnemende studenten stuurden. Tijdens een persoonlijk interview moesten de deelnemers proberen zich deze gebeurtenissen te herinneren. Ze wisten niet dat een van de voorvallen door de onderzoekers was verzonnen. Dit was een incident dat zich zou zich hebben voorgedaan toen ze als vijfjarige op een huwelijksreceptie aanwezig waren. De interviewer vertelde dat ze daar per ongeluk tegen een tafel waren opgelopen toen ze achter een paar kinderen aanrenden. Op de tafel stond een schaal met punch, waarvan de inhoud deels op de ouders van de bruid terechtkwam. De studenten moesten alles beschrijven wat ze zich hier van konden herinneren.

Aanvankelijk waren er maar twee personen (3%) die zich iets van het punch-incident meenden te herinneren. De deelnemers kregen de opdracht er thuis verder over na te denken (zonder er met familieleden over te praten). Toen ze een paar dagen later terugkwamen voor een tweede interview rapporteerde ruim een kwart van hen herinneringen aan het huwelijksfeest. Tien deelnemers (15%) herinnerden zich de gemorste punch en gaven allerlei details. Een van hen was er bijvoorbeeld vrij zeker van dat de tafel in de schaduw van een boom stond en dat de man die de punch over zich heen kreeg een bierbuik had.

...

Loftus onderzocht of je mensen er ook van kunt overtuigen dat ze iets hebben meegemaakt wat veel minder plausibel is (Mazzoni et al. 2001). Dit experiment bestond uit vier fasen en werd uitgevoerd aan de Universiteit van Florence in Italië. Tijdens de eerste fase kregen de deelnemers een lijst met veertig gebeurtenissen. Ze moesten op een achtpuntsschaal aangeven hoe zeker ze ervan waren dat ze die hadden meegemaakt voordat ze drie jaar oud waren. Een van de gebeurtenissen luidde: er getuige van zijn dat iemand bezeten raakt. Degenen die geloofden dat ze dit nooit hadden meegemaakt, werden drie maanden later uitgenodigd om de leesbaarheid en overtuigingskracht van twaalf korte teksten te beoordelen. Drie van de teksten gingen 'toevallig' over bezetenheid. In het eerste artikel werd beweerd dat gevallen van bezetenheid in Italië regelmatig voorkomen. Het tweede artikel noemde enkele symptomen en vermeldde dat vooral jonge kinderen er soms getuige van zijn (omdat volwassenen zich in hun bijzijn onbelemmerd voelen). Het derde artikel bevatte verhalen van mensen die zich dergelijke voorvallen uit hun vroege jeugd herinnerden. Een week later liet men de deelnemers een vragenlijst invullen over hun angsten. Na afloop kregen ze te horen dat hun 'angstprofiel' het aannemelijk maakte dat ze als peuter iemand hadden gezien die bezeten was. Ten slotte (weer een week later) moesten de deelnemers de eerdere lijst met veertig mogelijke gebeurtenissen uit hun vroege jeugd opnieuw beoordelen.

... vermeldde Loftus dat bijna een vijfde deel van haar proefpersonen (18%) ervan overtuigd raakte dat ze als peuter iemand hadden gezien die bezeten was. Blijkbaar waren een paar korte verhalen en een beetje suggestie voldoende om hen bizarre dingen te laten geloven. Als dat zo gemakkelijk gaat, dan mogen we volgens Loftus aannemen dat bioscoopfilms zoals The Exorcist (waarvan onlangs een 'Special Edition' werd uitgebracht) een nog veel sterker effect kunnen hebben en duiveluitdrijvers een volle agenda bezorgen.
uit:
maar normaal gezien is een droom toch informatie die verwerkt word die je bewust en onbewust hebt opgepikt.
Ik weet niet of je dit echt zo kan stellen. De info kan ook een constructie zijn van allerlei factoren die je zelf hebt gecreëerd (bv. ideeën die je zelf hebt gevormd of fantasiebeelden die je je zelf hebt voorgesteld). Tenzij je dit ook bekijkt als info die werd opgepikt natuurlijk...
Wat dus eigenlijk wil zeggen dat niet alles wat je je kan herinneren daarom ook echt is. wat dan weer wil zeggen dat je nooit 100 procent op je eigen brein mag vertrouwen als het op herinneringen aankomt.
Dit is in elk geval een waarheid als een koe! ](*,)
Want sommige dingen die je droomt weet je miss niet meer maar zitten wel ergens opgeslagen in je onderbewust zijn.
Een aantal zaken zullen we onbewust wel verwerkt hebben, en zulke onbewuste info zal men in principe soms ook kunnen terug ophalen (eventueel met behulp van speciale methoden). Of soms zal die onbewuste info toch onze handelingen beïnvloeden, zonder dat we ons dit realiseren. Of andere info zullen we waarschijnlijk niet hebben verwerkt (ook niet onbewust) en zal je dus niet kunnen terughalen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Dromen en herinneringen

](*,) Als het forum op de verschillende deelgebieden van de wetenschap nog een aantal Dido's vindt kunnen we WIKI afschaffen.

Als dit verwarrend zou kunnen zijn: dit is bedoeld als dankbaar super-compliment voor meerdere posts.
Eric

Berichten: 3

Re: Dromen en herinneringen

dank je Dido voor de uitgebreide uitleg! ik vind dit zeer interessant en ben daarom ook blij en dankbaar voor je reactie:) ik ben hier nog nieuw op het forum maar idd(zoals E.Desart laat weten) met uitleg en reactie's zoals de jouwe zal ik veel bijleren^^ ik heb nog een lange weg te gaan als ik zo de topics op het forum lees maar elke dag is een dag waarop ik toch telkens weer een beetje meer bijleer dit dankzij mensen zoals jullie!

grts michael

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dromen en herinneringen

Eric en Michael, dank je wel voor de complimentjes!

Maar 't is ook dankzij jullie vragen, dat ik steeds weer het één en ander kan opzoeken en dat ik dus zelf weer wat kan bijleren... Zeker als je dan op één van m'n favoriete onderwerpen valt én ik wat tijd ter beschikking heb.

In elk geval zorgt het ervoor dat het, ook voor mij, altijd weer een uitdaging, leerrijk én leuk is! ](*,)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dromen en herinneringen

De mods zouden geen mods zijn als ze niet af en toe eventjes moeilijk doen: Michael, kun je a.u.b. letten op je interpunctie? In je openingspost staan een aantal zinnen die over drie lijnen gespreid zijn, zonder enige pauze. Dat leest niet gemakkelijk.

Reageer