Nooit meer slapen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Nooit meer slapen

Beste lezer,

Omdat ik beroepshalve het 'nog al" - licht uitgedrukt - druk heb zou ik graag willen weten of er reeds farmaceutische substanties verkrijgbaar zijn die ervoor zorgen dat u door slechts 3 uur hoeft te slapen er even 'scherp en fris' bent dan iemand die 7 uur slaap nodig heeft .

Bestaan die middelen of kan men zich hierop trainen?

Trouwens, wat is het wetenschappelijke nut van te slapen? Voor mij is dit verplichte tijdsverspilling.

________________________________

Life - It's just a matter of time...
Hitting it... by chance?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Nooit meer slapen

Beste Tom, ik denk dat je best
Trouwens, wat is het wetenschappelijke nut van te slapen? Voor mij is dit verplichte tijdsverspilling.
in elk geval niet klopt! Mensen die omwille van één of andere aandoening niet kunnen slapen beginnen op een bepaald moment allerlei problemen te ervaren: hallucinaties, concentratieverlies, karakterveranderingen, depressiviteit, men loopt allerlei infecties op, hun geheugen wordt een zeef,... en tenslotte gaan ze eenvoudigweg dood...

Ook goed om weten is dat mensen die lange tijd niet hebben geslapen, daar blijkbaar vaak nooit meer van herstellen.
Omdat ik beroepshalve het 'nog al" - licht uitgedrukt - druk heb zou ik graag willen weten of er reeds farmaceutische substanties verkrijgbaar zijn die ervoor zorgen dat u door slechts 3 uur hoeft te slapen er even 'scherp en fris' bent dan iemand die 7 uur slaap nodig heeft .

Bestaan die middelen of kan men zich hierop trainen?
Je zou natuurlijk amfetamines kunnen slikken om bv. na een nachtje zonder slaap toch nog redelijk fit te blijven. Maar als je dat bv. meerdere nachten na elkaar doet (en dus enkele dagen na elkaar amfetamines slikt om niet te moeten slapen), dan zal je zeker behoorlijk in de problemen komen. Je zal tenslotte dezelfde problemen ondervinden als in die topic waarnaar ik verwees. Met daarbij nog wat extra problemen tgv. Amfetamine misbruik... Of, met andere woorden, zelfs Amfetamines zullen je veel meer problemen bezorgen dan oplossingen bieden.

Jezelf trainen in minder slaap nodig hebben, zal evengoed weinig vruchten opleveren, denk ik. gewoonweg omdat jouw lichaam een welbepaalde nood heeft aan slaap. Je zou er in principe misschien maximaal kunnen voor zorgen dat je heel snel inslaapt (en niet eerst een uur kwijtspeelt door wakker te liggen in bed) en je zal vermoedelijk door een aantal maatregelen ervoor kunnen zorgen dat de kwaliteit van jouw slaap beter is, waardoor je uiteindelijk met iets minder uren in bed (!!) genoeg hebt. Bijvoorbeeld door geen cafeïne of overmatige hoeveelheid alcohol te drinken 's avonds of door zeker niet te vaak slaapmedicatie (Benzodiazepines) te slikken omdat die de kwaliteit van de slaap kunnen aantasten. Maar méér doen dan de gewone slaaphygiënische maatregelen, zoals men dat dan noemt, zal er niet in zitten.

Wat je blijkbaar wel kan doen, is een beetje slaapvoorraad opbouwen. Dus bv. één nacht extra veel proberen te slapen om dan na een volgende korte nacht er toch wat beter tegen te kunnen. In deze post wordt daar op ingegaan.

Verder is het zo dat de één wat meer slaap nodig heeft dan de ander. Of dat we in bepaalde perioden meer slaap nodig hebben dan in andere (bv. bij ziektes hebben we er meer nodig om te kunnen herstellen). Dus jouw lichamelijke conditie zo goed mogelijk houden (= zorgen dat je weinig kans loopt om ziek te worden = gezond leven én dus ook voldoende slapen ](*,) ) én jouw slaapkwaliteit maximaal proberen te krijgen (= dmv. slaaphygiëne, al is dit zeker nog geen garantie dat dit jou ook lukt), zit er dus niet in. In elk geval is het zo dat je gewoonweg sterft als je niet slaapt. Dus dat is alvast het ultieme bewijs dat we wel degelijk onze slaap broodnodig hebben.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 2

Re: Nooit meer slapen

Zoek eens op polyfasisch slapen. Door je slaap in meerdere delen in te delen en hierbij te leren sneller in de diepe stadia te komen, kan je uiteindelijk goed functioneren met erg weinig slaap.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Nooit meer slapen

Polyfasisch slapen - deze term komt me bekend voor. Als ik mij niet vergis doen gevechtspiloten deze training.

Dank u Dido voor de lekker lange post ](*,)

Ik moet het stukje over slaaphygiëne nog wel even doornemen, maar ik ben het grotendeels eens met wat je post. Alleen wist ik niet dat benzo's de slaapkwaliteit verminderen. Meer zelfs ik heb eens een grafiek gezien dat de je met de "nieuwe" anti-depressiva veel meer slaap zult nodig hebben dan de klassieke benzodiazepines. Daarbij denk ik dat alprazolam het meest aangewezen middel kan zijn. Net zoals de andere benzo's hebben ze wel één groot nadeel en dat is gewenning.

Ik dacht bij mezelf wie een middel kan uitvinden die slaap overbodig maakt en geen invloed heeftt op je karakter, dan ben je binnen. Amfetamines zou ik niet nemen omdat ze de slaapkwaliteit verminderen (nachtmerries) en ook de hoeveelheid slaap verminderen, waardoor men de volgende dag dit opnieuw moet doen om zich fit te voelen. En dan spreken we nog niet eens over de zeer sterk uitgesproken nevenwerkingen zoals extreme angst die zich uit onder de vorm van extreme achterdocht, anti-sociaal gedrag. Komt er nog eens bij dat men geen voedsel meer binnen krijgt. Dus ik zou het niet doen, en dat is juist de reden waarom ik voorstander ben van methylfenidaat. Het is geen amfetamine, dus weinig bijwerkingen - maar je zal er niet sneller van gaan fietsen of klaarwakker worden als je dat typische maandagochtendgevoel hebt.

Leerrijk om nu eens wat verder te lezen en na te gaan of slaaphygiëne of polyfasisch slapen ook echt werken...
Hitting it... by chance?

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Nooit meer slapen

Dido,

U hebt een geweldig intellect, maar ik heb minstens één probleem met de slaaphygiëne tips...

Ik citeer

"Sta op omstreeks eenzelfde tijdstip, iedere dag van de week. Op regelmatige tijdstippen wakker worden geeft automatisch aanleiding tot regelmaat bij het inslapen"

En dat is nu net het addertje onder het gras. Ik werk in shiften, dus één week vroege (van 6:00 tot 14:00) en één week late (van 14:00 tot 22:00)

BIORITME IS DUS ONMOGELIJK VOOR MIJ ;)

Dan heb ik nog problemen om in slaap te geraken en als ik me moe voel zit ik boordevol stress en kan ik de volgende avond weer niet in slaap geraken...

Oorzaak?

Gefaseerd slapen samen met een kortwerkend slaapmiddel (in constante, lage dosis) lijkt me - onder deskundige begeleiding - het meest aangewezen. En een lichte wekamine (vb.modafinil) kan dan die lichte sufheid wegwerken.

Verder gezond eten (genoeg suikers, water, witte bonen,...) verminderen de kans op een shutdown als je één nacht helemaal niet hebt geslapen. Ik heb dit zelf ooit meegemaakt toen ik mijn benzodiazepine behandeling bruusk had stopgezet en bijgevolg niet had geslapen en met mijn dure directiewagen de gracht ben in gesukkelt. Mijn auto was per total!

Ach, het leve van een artiest en beta is hoe dan ook zwaar. Love Hurts. ](*,)

TomWaits
Hitting it... by chance?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nooit meer slapen

huishoudelijke mededeling: Het is niet de bedoeling om persoonlijke medische problemen hier te bespreken. Daarvoor kan je beter naar een huisarts gaan. Puur de academische aspecten van bepaalde ziekten/aandoeningen/omstandigheden bespreken kan natuurlijk wel.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Nooit meer slapen

Het belangrijkste punt is dat er nog steeds geen wetenschappelijk bewijs te leveren valt dat mensen (op artificiële wijze) in principe zonder slaap zouden kunnen overleven. Wel integendeel, als vissen dit kunnen - door eerst hun linkerhersenhelft te laten slapen en dan pas hun rechterhersenhelft, waarom zouden mensen dat dan niet kunnen. Volgens Darwin's evolutietheorie hebben we toch gemeenschappelijke voorouders? (lees ééncelligen)

Vergeet trouwens dat verhaal van de witte bonen (owv het wetenschappelijk feit dat het diarree en misselijkheid/braken kan veroorzaken bij te weinig slaap). Hoe dit komt weet ik niet, maar misschien door L-Dopa - een stof die de bloed-hersen barrière kan passeren en er vervolgens wordt gedecarboxyleert tot de neurotransmittor dopamine. Deze laatste stof zou het beloningscentrum van onze hersenen stimuleren doordat bepaalde 'pulsen' ervoor zorgen dat dopamine uit de synapsen wordt vrijgegeven. Dit veroorzaakt het typische euforische gevoel bij vb. de liefde, een overwinning van uw favoriete club,.. Echter, volgens een reportage gezien op National Geographic Channel zou (meth)amfetamine werken doordat het de dopamine zo hard uit de synapsen perst dat onze batterij (synapsen) vrijwel over geen dopamine meer beschikken. En als de batterij op is volgt er misschien wel een hartstilstand. L-Dopa zou dus therapeutisch goed kunnen zijn om dopamine bij amfetaminegebruik terug aan te vullen aangezien dopamine zelf de bloed-hersenbarrière niet kan doordringen. Ook andere stimulantia geven vaak dit euforisch gevoel door dopamine vrijgave. Echter, ik ben sceptisch over alles wat er op NGC verteld wordt. Het zijn meer entertainment programma's die als wetenschap worden opgedient. De mens is tenslotte psychologisch... Ook de rol van adrenaline en noradrenaline zijn belangrijk bij de centrale stimulantia, maar veroorzaken ze enkel zenuwachtigheid of is er een bewijs dat ze euforische gevoelens kunnen opwekken? Onderdrukken al deze drie neurotransmitters de vermoeidheid?

Verder wil ik er de nadruk op leggen dat polyfasisch slapen enkel tot doel heeft om de kunst aan te leren van het snel inslapen, maar dit is een overlevingstaktiek die erop gericht is om ervoor te zorgen dat men het wel overleeft met 3 uur nachtrust. De mensen die dit geprobeert hebben zijn allemaal wel groggy na zo'n training - ook op de lange termijn! Dit is oppurtinistisch, maar niet realistisch voor 'de mens' in het algemeen.

Ik heb de indruk dat we echt nog in de oertijd zitten wat betreft de werking van de hersenen. Bij mijn weten zijn er geen bewijzen dat de mens erin geslaagd is om bijvoorbeeld zenuwbanen te bouwen om de werking van al de stoffen die invloed kunnen hebben op de hersenen deftig te bestuderen.
Hitting it... by chance?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nooit meer slapen

Het belangrijkste punt is dat er nog steeds geen wetenschappelijk bewijs te leveren valt dat mensen (op artificiële wijze) in principe zonder slaap zouden kunnen overleven. Wel integendeel, als vissen dit kunnen - door eerst hun linkerhersenhelft te laten slapen en dan pas hun rechterhersenhelft, waarom zouden mensen dat dan niet kunnen. Volgens Darwin's evolutietheorie hebben we toch gemeenschappelijke voorouders? (lees ééncelligen)
Je zegt dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat mensen zonder slaap kunnen overleven om vervolgens met het voorbeeld te komen dat vissen die slapen wél kunnen overleven. Ik snap dit stukje dus niet zo goed.
Echter, volgens een reportage gezien op National Geographic Channel zou (meth)amfetamine werken doordat het de dopamine zo hard uit de synapsen perst dat onze batterij (synapsen) vrijwel over geen dopamine meer beschikken. En als de batterij op is volgt er misschien wel een hartstilstand.
Raar verhaal. Amfetamines zorgen er juist voor dat dopamine langer in de synapsspleet aanwezig blijft. (Erowid) Op de langere termijn kan het echter wel leiden tot dopaminetekorten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Nooit meer slapen

anusthesist schreef:Je zegt dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat mensen zonder slaap kunnen overleven om vervolgens met het voorbeeld te komen dat vissen die slapen wél kunnen overleven. Ik snap dit stukje dus niet zo goed.

Raar verhaal. Amfetamines zorgen er juist voor dat dopamine langer in de synapsspleet aanwezig blijft. (Erowid) Op de langere termijn kan het echter wel leiden tot dopaminetekorten.
Op uw eerste post wil ik het volgende antwoorden. Onze hersenen bestaan uit verschillende regionen- allen hebben één of misschien ook meerdere welbepaalde functie(s) - maar het is toch niet zo dat men al die regionen tegelijkertijd nodig heeft om als mens te kunnen functioneren? Ik bedoel... u zou medicijnen kunnen ontwerpen die eerst het hersendeel laten slapen of 'minder activeren' dat bijvoorbeeld instaat voor de geur, vervolgens doet men dit weer bij een ander hersendeel,... Er zijn wel limieten - het lichaam moet via genexpressie kunnen weten welke hersendelen op 'slaapstand' mogen gezet worden. Als je bijvoorbeeld leest zijn er toch bepaalde hersencellen die op bepaalde gebieden liggen die méér actief zijn, dan als men zou lopen. Dit is maar een willekeurig voorbeeld.

Echter, misschien zijn er hersengebieden die bijvoorbeeld instaan voor de registratie van de hartslag die men niet zomaar kan uitschakelen. Ach, als we meer weten over genexpressie en in staat zijn om zenuwbanen in elkaar te knutselen dan kunnen we door samensmelting van deze kennis waarschijnlijk nog boeiende ontdekkingen op dit vlak doen. ](*,)

Ik probeer mij niet te focussen op amfetamine in dit topic en wel om de reden dat deze substantie niet kan werken als we hiermee een poging zouden ondernemen om niet meer te slapen. Ik verklaar, men krijgt op den duur geen eten meer naar binnen, spieren kataboliseren sterker dan normaal (breken sneller af) ten gevolge van uitputting van suikers en vetreserves. Feit is wel dat men met de synapsspleet het gebied tussen de synaps en de receptor bedoelt. Dus het wordt toch gewoon uit de synapsen geperst en komt in de synapsspleet - gedurende blijkbaar een langere tijd - terecht. Heb je daar problemen mee?

Verder zouden er wel PET studies (Positron Emmission Spectroscopy) zijn uitgevoerd om inzicht te krijgen in de werking van stimulantia. Maar om de inhoud ervan te mogen lezen moet men zich eerst registreren en dan kan men pas na betaling het desbetreffende artikel lezen. Dit geheel terzijde.
Hitting it... by chance?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nooit meer slapen

Op uw eerste post wil ik het volgende antwoorden.
Zeg aub 'je'.
Onze hersenen bestaan uit verschillende regionen- allen hebben één of misschien ook meerdere welbepaalde functie(s) - maar het is toch niet zo dat men al die regionen tegelijkertijd nodig heeft om als mens te kunnen functioneren? Ik bedoel... u zou medicijnen kunnen ontwerpen die eerst het hersendeel laten slapen of 'minder activeren' dat bijvoorbeeld instaat voor de geur, vervolgens doet men dit weer bij een ander hersendeel,... Er zijn wel limieten - het lichaam moet via genexpressie kunnen weten welke hersendelen op 'slaapstand' mogen gezet worden. Als je bijvoorbeeld leest zijn er toch bepaalde hersencellen die op bepaalde gebieden liggen die méér actief zijn, dan als men zou lopen. Dit is maar een willekeurig voorbeeld.
In principe zou je één gehele hemisfeer plat kunnen leggen, zoals je eerder zei. Dat lijkt me makkelijker te reguleren

dan bepaalde gebieden van één hersenhelft én veiliger. Als je de temporo-occipitale associatiecortex bijvoorbeeld zou uitschakelen kun je wel gevaar zien, alleen herken je het niet als dusdanig. Dan kun je te allen tijde beter één zelfstandig functionerende hersenhelft hebben.
Feit is wel dat men met de synapsspleet het gebied tussen de synaps en de receptor bedoelt. Dus het wordt toch gewoon uit de synapsen geperst en komt in de synapsspleet - gedurende blijkbaar een langere tijd - terecht. Heb je daar problemen mee?
Nee, ik had alleen problemen met de formulering, aangezien je zei dat de werking van amfetamines berust op het leeg raken van de pre-synaptische neuronen en het navenante tekort aan dopamine. Er is juist een relatief teveel aan dopamine waarop de werking berust. Dat stukje over hartstilstand kan ik helemaal niet volgen. Doordat de pre-synaptische neuronen geen dopamine meer kunnen afgeven gaat het hart stilstaan? Kun je dit uitleggen?

Geheel terzijde, maar probeer in het vervolg minder tekst vetgedrukt of cursief af te beelden want dat gaat ten koste

van de leesbaarheid. Het heeft in bovenstaande posts ook niet echt een doel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Nooit meer slapen

Uit onderzoek blijkt nochtans dat we zowat bij elke taak de beide hemisferen nodig hebben. Het is echt maar bij heel eenvoudige taken (vergelijkbaar met een lichtje volgen met je ogen in 1 kwadrant) dat we maar 1 hersenhelft nodig hebben. Dus vrees ik dat, als je bij iemand 1 hersenhelft gaat platleggen, er heel veel taken niet meer naar behoren uit te voeren zijn. Zodat we dus tot niet veel meer in staat zullen zijn dan plat op de zetel te liggen in afwachting tot 'het' eindelijk weer over is...
Je zegt dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat mensen zonder slaap kunnen overleven om vervolgens met het voorbeeld te komen dat vissen die slapen wél kunnen overleven. Ik snap dit stukje dus niet zo goed.
Als ik me niet vergis, dan is het inderdaad zo dat dolfijnen 1 hemisfeer kunnen laten 'slapen', terwijl de andere nog werkzaam is. Om dan in tweede instantie hun andere hemisfeer te laten inslapen, en de eerste weer actief te laten worden. Maar dat gaat hier dus over dolfijnen en ik veronderstel dat hun hersenen dan toch een stuk anders in elkaar zitten, waardoor dit bij deze beestjes wel mogelijk is...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nooit meer slapen

Uit onderzoek blijkt nochtans dat we zowat bij elke taak de beide hemisferen nodig hebben. Het is echt maar bij heel eenvoudige taken (vergelijkbaar met een lichtje volgen met je ogen in 1 kwadrant) dat we maar 1 hersenhelft nodig hebben. Dus vrees ik dat, als je bij iemand 1 hersenhelft gaat platleggen, er heel veel taken niet meer naar behoren uit te voeren zijn. Zodat we dus tot niet veel meer in staat zullen zijn dan plat op de zetel te liggen in afwachting tot 'het' eindelijk weer over is...


We hadden het toch over 'slapen'? Als eenden één hersenhelft laten 'slapen' zijn ze ook niet druk bezig, hetzelfde geldt voor dolfijnen. Dat je op dat moment niet veel kan ben ik het uiteraard met je eens.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Nooit meer slapen

We hadden het toch over 'slapen'? Als eenden één hersenhelft laten 'slapen' zijn ze ook niet druk bezig, hetzelfde geldt voor dolfijnen. Dat je op dat moment niet veel kan ben ik het uiteraard met je eens.
Het begon allemaal met:
TomWaits schreef:Omdat ik beroepshalve het 'nog al" - licht uitgedrukt - druk heb zou ik graag willen weten of er reeds farmaceutische substanties verkrijgbaar zijn die ervoor zorgen dat u door slechts 3 uur hoeft te slapen er even 'scherp en fris' bent dan iemand die 7 uur slaap nodig heeft .

Bestaan die middelen of kan men zich hierop trainen?
Dus is een methode waarbij de ene hemisfeer wel kan slapen en de andere wakker blijft, maar waarbij je daardoor tot zo goed als niets in staat bent, vermoedelijk niet dé oplossing die Tom zoekt? ](*,)

(Al weten we natuurlijk allemaal wel dat er tot op heden geen enkele methode is die daarvoor in aanmerking komt...)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nooit meer slapen

Dido schreef:Het begon allemaal met:

...
Als je delen van de hersenen besluit te laten slapen heb je zelfs meer 'slaap' nodig, en waarbij je tevens (zoals we beiden concluderen) slechter presteert. Ik dacht dat we daarvan afgestapt waren en we waren aanbeleid bij: 'hoe niet alle delen van de hersenen tegelijk laten slapen, zodat je eigenlijk niet volledig slaapt? (zoals wij mensen slapen).

Dan lijkt mij bepaalde losse delen verdeeld over beide hemisferen laten slapen een uitermate slecht idee, omdat je dan eilandjes krijgt van functionele hersengebieden die niet kunnen integreren met andere gebieden. Als voorbeeld hanteerde ik het laten slapen van de temporo-occipitale associatiecortex die met name het 'wat zien we nu eigenlijk' interpreteert. Je ziet dan bijvoorbeeld iets aankomen, maar je kan niet zeggen of het een woeste stier is die je aan wilt vallen, of een oud dametje. Als je één hemisfeer intact laat, heb je wél volledig communicatieve hersengebieden, echter binnen het functionele kader van één hemisfeer natuurlijk. Je kunt dan (zoals eenden doen) je linker zij door iets veiligs laten afschermen (een muur), om vervolgens je gehele rechter hemisfeer te laten slapen opdat je de gehele rechter wereld kan zien (de linker is dan niet relevant) en gevaar kunt zien aankomen.

Of dit mogelijk is, is inderdaad de vraag. Ik vraag me ook eigenlijk af hoe dat bij dieren gaat. Misschien door het ARAS te verdelen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Nooit meer slapen

TomWaits schreef:Beste lezer,

Omdat ik beroepshalve het 'nog al" - licht uitgedrukt - druk heb zou ik graag willen weten of er reeds farmaceutische substanties verkrijgbaar zijn die ervoor zorgen dat u door slechts 3 uur hoeft te slapen er even 'scherp en fris' bent dan iemand die 7 uur slaap nodig heeft .

Bestaan die middelen of kan men zich hierop trainen?

Trouwens, wat is het wetenschappelijke nut van te slapen? Voor mij is dit verplichte tijdsverspilling.

________________________________

Life - It's just a matter of time...
Hallo Tom,

Ik probeer te begrijpen waarom je niet langer wil slapen dan de drie uur in je schrijven ? Ook je tijdsverspilling als je zou slapen begrijp ik volkomen niet. Wat met al die leuke dromen :-). Al denk ik wel als je niet kan slapen wanneer je dat zelf wil dat dat vervelend kan zijn. Maar waarom dan een zoektocht starten naar farmaceutische substanties ? Als ik niet meteen kan slapen ofzo lees ik een boek in bed en dat helpt echt wel hoor. Ook na een zware inspanning: sporten, zwaar werken, brainstormen en tv kijken is het verstandig om een uurtje iets ontspannends te doen. Vb boek lezen enz...Misschien toch maar eens proberen he.

groetjes Sharis. ;)

Reageer