Springen naar inhoud

[chemie] zwavelzuur en nacl

• Log in om te kunnen reageren

scheikunderamp

scheikunderamp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2010 - 11:19

43) Als je zwavelzuur op vast natriumchloride giet, ontstaat er een gas. Dit gas is dan:

Verborgen inhoud
Antwoord A.

Stel een vraag over deze oefening.

Als je nu zwavelzuur op vast NaCl giet zal het dan H+ afgeven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2010 - 12:58

Als je nu zwavelzuur op vast NaCl giet zal het dan H+ afgeven?

Nee, dat geldt alleen maar in oplossingen waarbij het ioniseert. Als het zuiver zwavelzuur is, zal het gewoon een viskeuze, kleurloze vloeistof zijn. Maar ik denk dat het ook niet zo heel relevant is voor deze vraag.

scheikunderamp

scheikunderamp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2010 - 20:32

Nee, dat geldt alleen maar in oplossingen waarbij het ioniseert. Als het zuiver zwavelzuur is, zal het gewoon een viskeuze, kleurloze vloeistof zijn. Maar ik denk dat het ook niet zo heel relevant is voor deze vraag.

Hoe weet je dan welk gas ontstaat?

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2010 - 23:24

Wel, je moet sowieso een vergelijking opstellen waarbij uiteindelijk geen ionen blijven bestaan. Daarnaast moet je bedenken om wat voor groepen stoffen het gaat.

We kunnen hier kiezen uit een halogeen of uit een chalcogeen (zuurstofgroep). Omdat halogenen maar ťťn elektron op hoeven te nemen om hun buitenste schil vol te maken, zijn het sterk reactieve stoffen en zeer sterke oxidatoren. En zullen dus snel reageren.

Daarnaast was mij gewoon bekend dat men op deze op deze manier zoutzuur maakt (zie ook wikipedia). Verder wist ik dat zwavelzuur dermate water aantrekkend is dat je min of meer wel kunt verwachten dat er ook water bij het zwavelzuur zal zitten, al weet je niet hoe veel dat is.

Maar Jan heeft de vraag gemaakt. Hij zal wellicht beter kunnen uitleggen waarom HCl ontstaat (mij trekt Jan aan het jasje).

Veranderd door JWvdVeer, 23 juli 2010 - 23:28

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 juli 2010 - 23:54

Maar Jan heeft de vraag gemaakt.

Dat heb ik niet.... ](*,)

Ik heb alleen de ellebogenstoom geleverd om een serie bestaande oefeningen voor vlaamse toelatingsexamens in een standaardvorm beschikbaar te maken. Antwoorden heb ik daarbij letterlijk van de modellen overgenomen.
Bij toeval weet ik wel dat de genoemde reactie een standaardwijze is om zoutzuur te produceren. Waarom de andere producten niet ontstaan zou ik je niet kunnen uitleggen. (ik ben echt geen chemicus)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2010 - 00:07

Bij toeval weet ik wel dat de genoemde reactie een standaardwijze is om zoutzuur te produceren

Me too... Zat nog aan redoxreacties te denken, maar dat is het in dit geval ook niet, want dat zou niet verklaren waarom er dan geen SO3 zou ontstaan.

Maar heb nu wel iets anders uitgevonden, alle opties behalve A ontstaan uit ťťn van beide elementen:
A. NaCl (s) + H2SO4 (l)(aq) ../mods/chem/rightarrow.gif NaHSO4 (s) + HCl (g)
B. Waarom zou die reactie niet verlopen bij H2SO4 alleen dan? Dus: H2SO4 (l)(aq) ../mods/chem/rightarrow.gif H2S (g) + 2O2 (g). Als we hier zo nodig NaCl bij willen stoppen krijg ik persoonlijk de reactie op geen enkele logische manier kloppend.
C. Waarom verloopt die reactie niet bij enkel NaCl? Als ik de reactievergelijking ga opstellen, zit ik met een probleem: waar laat ik het natrium. Natrium reageert zelf heel snel met zuurstof, en wordt dan Na2O, maar dan nog heb ik H2SO4 in heel de reactie niet gebruikt.
D. Waarom verloopt deze reactie niet bij H2SO4 alleen? En hoe kun je ooit een reactievergelijking verzinnen waarvoor toch zowel NaCl als H2SO4 in betrokken worden?

Voor zover ik weet zijn NaCl en H2SO4 geen katalysatoren voor bepaalde reacties. Dus dan zie ik ook enkel maar A overblijven.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2010 - 20:16

Door wegstrepen van de overige opties, blijft optie A over. De bedoeling is dat je de manieren herkent waarop H2SO4 zou kunnen reageren. Ik zou als volgt redeneren, ik ga er van uit dat men een of ander tabellenblad mag gebruiken (of dat de kennis bij het betreffende examen als bekend wordt verondersteld).

H2SO4 is een zuur, en een oxidator (dat wil zeggen, SO42- is een oxidator in geconcentreerd zwavelzuur). Het gas dat dus ontstaat moet ontstaan bij ofwel een zuur-basereactie, ofwel een redoxreactie.

Met deze constatering kijken we eens naar de producten die er staan:

B: H2S is een zwak zuur, maar is het geconjugeerde zuur van HS- en S2-, en beide worden niet genoemd in de tekst. H2S komt niet voor als redoxkoppel met SO42-. Optie B valt dus af.

C: Cl2 is een oxidator en vormt een redoxkoppel met Cl-. Het zou dus een mogelijkheid kunnen zijn. Maar als we de standaardelectrodepotentialen bekijken, dan zien we dat SO42- een veel zwakkere oxidator is dan Cl2. Je mag dus niet verwachten dat deze reactie verloopt.

D: SO2 is een reductor en vormt een redoxkoppel met SO42-. Ook dit zou dus een mogelijkheid kunnen zijn, maar valt af om dezelfde reden als bij C: De redoxreactie zou moeten verlopen met Cl- als reductor, en dat kan niet.

Zowel B, C als D vallen dus af. Het moet dus optie A zijn. De reactie die verloopt is een zuur-basereactie. Ook al zijn H2SO4 en HCl beide sterke zuren, H2SO4 is veruit de sterkste van de 2, en een zuur-basereactie kan dus verlopen. De reactie verloopt echter niet in water, omdat H2SO4 en HCl daar niet in die vorm voorkomen. Maar het is helemaal geen regel dat zuur-basereacties per se in water zouden moeten plaatsvinden.

Het is dus de reactie die JWvdVeer al gaf, met dien verstande dat het niet H2SO4 (l) (aq) is, maar H2SO4 (l).

En daarbij wordt, voor de volledigheid, inderdaad een H+ overgedragen van H2SO4 naar Cl-. Of er in H2SO4 dan een spoortje water zit is voor die reactie niet relevant.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures