Bepalen statisch moment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

Bepalen statisch moment

Halo

Gegeven is volgende doorsnede. De bedoeling is de schuifspanningen( in de flenzen) ten gevolge van de asfuifkracht T te berekenen. Her voorbereidende werk lukte tot nu toe; bepaling van het zwaartemunt G, ligging van de hoofdtraagheidsassen I1 en I2.

De formule voor schuifspanningen is: (Tau*S)/(e*I). Verder moet T ook ontbonden worden (T1 ,T2) volgens de hoofdtraagheidsassen. Afbeelding

Mijn probleem is nu S, het statisch moment (de opp van elk onderdeel * de afstand tot de hoofdtraagheidsas?) te berekenen..;bv voor de bovenste flens

S is gefinieerd als: int(y.dA)

- dA...kan ik dat ontbinden als t*ds, met t de dikte van de flens?

-laat ik s beginnen van rechts boven...

-hoe zit dat met y....de afstand van het zwaartepunt van het deel dat ik overlopen heb tot I1?

Kan iemand helpen tot het statisch moment te komen?

Dank u

Re: Bepalen statisch moment

Je moet eerst de integratie uitvoeren voor het geval dat de assen nog door de hoek van het profiel gaan. Hierbij laat je z lopen van 0 tot Acos(x) met A de lengte van de korte flens en x de hoek die je berekend hebt. Hierbij is y gelijk aan z.tan(x). Het oppervlak van het kleine stukje is t.dz/cos(x).

De integraal wordt dus volgens mij

integraal van 0 tot Acos(x) van z. tan(x).t.dz/cos(x)=1/2 A^2cos^2(x) t sin(x)/cos^2(x)=1/2 A^2 t sin(x).

Die voor de korte flens wordt dan vast analoog 1/2 B^2 t sin(x).

Vervolgens laat je een verschuivingsformule op je resultaat los, die heb je vast wel ergens staan (I as1 = I as2 * ...). Immers de verschuiving in z-richting van de assen heeft geen invloed op de Iy.

Reageer