Warmteverdeling metalen blok met koelkanalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Warmteverdeling metalen blok met koelkanalen

Een vraagstuk waar ik niet goed uitkom, is het volgende;

Op een rechthoekig metalen blok voorzien van koelkanalen, wordt een ander (heet) metalen blok gelegd. Het watergekoelde blok dient het andere blok(zelfde formaat) af te koelen binnen 60s. De temperatuur moet van 200 naar 50graden dalen.

Nu is het eenvoudig te berekenen hoeveel warmte afgevoerd moet worden met het water, dus ook het debiet. Ik wil echter ook graag de koelkanalen ontwerpen, zodanig dat het temperatuurverschil op het koelblok niet meer dan 10graden verschilt. Bepalend hiervoor is:

- diameter koelkanalen.

- afstand tussen de parallelle koelkanalen.

- afstand tot de bovenzijde van het koelblok.

Op wikipedia staat een soortgelijk voorbeeld wat berekend is d.m.v. E.E.M (daar wordt echter plaatselijker warmte aangebracht).

Hoe zou de warmteverdeling berekend kunnen worden, wanneer een bepaald aantal en diameter koelkanalen gebruikt wordt?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmteverdeling metalen blok met koelkanalen

Eindige elementen methode is inderdaad dé manier om zoiets nauwkeurig te berekenen.
Een vraagstuk waar ik niet goed uitkom
Wat voor vraagstuk is dit? School? Stage? Hobby?

Hoe nauwkeurig moet dit?

Het grote probleem, zelfs als je EEM gebruikt, is volgens mij dat je niet weet hoe goed het contactoppervlak tussen heet blok en koelblok is. Men kan aannemen dat dit contact perfect is, alsof het één i.p.v. twee blokken zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Beide blokken zijn niet perfect recht en ook niet perfect glad, dus er zal wat lucht tussen de blokken zitten en dat isoleert. Hoeveel? Dat is niet te zeggen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer