Stoom opslaan mogelijk?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Stoom opslaan mogelijk?

hallo allemaal,

Ik volg dit forum als enige tijd met veel intresse.

Maar nu zit ik zelf met een vraag:

Is het mogelijke om oververhitte stoom van ca. 550 en ca 200 bar op te slaan voor een wat langere periode,

om het vervolgens na bijvoorbeeld 2 weken te gebruiken?

Mijn vraag komt voort uit de volgende situatie:

Binnen een electrisiteitsplant zijn twee ketels aanwezig. De eerste ketel (hoofdketel) produceerd, wanneer de plant in bedrijf is, stoom waarmee een stoomturbine wordt aangedreven. Een tweede (veel kleinere) hulpketel produceerd stoom wanneer de eenheid opgestart wordt. deze hulpstoom wordt gebruikt als afdichtingstoom t.b.v. de stoomturbine asdoorvoeringen.

Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om stoom uit de hoofdketel op te slaan en later te gebruiken al dichtingsstoom?

Deze oververhitte dichtingsstoom moet een druk van 12 bar en een temperatuur van 300 C hebben.

Tijdens het starten wordt er gedurende 3 uur ca. 20 ton afdichtingsstoom gebruikt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Berichten: 3

Re: Stoom opslaan mogelijk?

Is er niemand die hierover iets kan zeggen?

misschien iemand die weet hoe ik er aan zou kunnen rekenen?

Re: Stoom opslaan mogelijk?

NB (Ik ben geen stoomdeskundige)

Je moet alleen een manier vinden om de temperatuur van het vat met reservestoom hoog genoeg te houden. Met alleen isolatie redt je het waarschijnlijk niet, misschien kun je met extra stoom en een warmtewisselaar het vat van binnenuit verwarmen (als de hoofdturbine in die twee weken niet draait kan dat natuurlijk niet).

Anders moet je externe energie toevoeren, dat zal ongetwijfeld altijd nog minder zijn dan de energie die nodig is om de opstart-stoom vanaf nul op te wekken.

Verder vermoed ik dat er alsnog condens zal neerslaan, en dat moet je misschien regelmatig af tappen.

Ten slotte weet ik niet of je al een manier hebt om in je reservevat stoom toe te voegen en gedeeltelijk af te nemen, ofwel de dosering, misschien gewoon met pompen? De van het hoofdvat afkomstige stoom heeft de hoogste druk en temperatuur, dus die zal zonder problemen naar het reserve-vat lopen, en ik neem aan dat deze makkelijk levert aan de turbine.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Stoom opslaan mogelijk?

De temperatuur is inderdaad het moeilijkste. Men gebruikt nu al technieken om lucht op hoge druk op te slaan (in een grot) om het later weer af te tappen en een dynamo aan te drijven.

Een grot kan natuurlijk zo groot zijn als je wilt, maar om iets op 300C te houden mag het niet veel groter zijn dan een huis. Iets zegt mij dat 20 ton stoom enorm veel is om te isoleren en op 300C te houden

Re: Stoom opslaan mogelijk?

Ik heb nog eens even zitten knobbelen, en ik vraag me af of de hoofdketel zonder meerkosten de benodigde stoom kan leveren. Is die stoom 'over' of belast die het proces nog? Want als die stoom niet gratis is, heeft het geen zin om hem op te gaan slaan, immers door warmteverlies raak je van de opgeslagen energie misschien wel 90% kwijt.

Berichten: 3

Re: Stoom opslaan mogelijk?

De stoom belast het proces wel degelijk.

Ik zou alleen graag via een soort berekening aan willen tonen, hoeveel energie er verloren zou gaan en wat er mogelijk/haalbaar is.

Reageer