Exponentiële goniometrische vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

Exponenti

Los op in
\(\rr\)
:
\(3^{\cos(2x)}2^{\sin(x)}=4^{(2\sin(x))-1}\)
Ik begon als volgt:
\(3^{1-2\sin^2(x)}2^{\sin(x)}=2^{4\sin(x)-2}} \Leftrightarrow 3^{1-2\sin^2(x)}=2^{3\sin(x)-2}}\)
En dan? Foefelen met
\(3 = 2^{\log_2(3)}\)
om te komen tot
\(2^{\log_2(3)\left(1-2\sin^2(x)\right)}=2^{3\sin(x)-2}} \Leftrightarrow \log_2(3)\left(1-2\sin^2(x)\right) = 3\sin(x)-2\)
, na wat uitwerken en herschikken een vierkantsvergelijking te krijgen met relatief grote en vies uitziende oplossingen (en die vervolgens gelijkstellen aan
\(\sin(x)\)
om x te bepalen)? Wederom: kan het niet wat eleganter?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Exponenti

Voor wat het waard is:

Als ik de logaritme neem van beide leden en wat vereenvoudig krijg ik:
\(ln3 \cdot cos(2x)+ln2 \cdot sin(x)=ln4 \cdot (2sin(x)-1)\)
ln2, ln3 en ln4 zijn in feite constantes, daar trek ik mij dus niet teveel van aan,

en als ik dan cos(2x) vervang door
\(1-2sin^2(x)\)
, dan krijg ik ook een vkvgl in sin x...

Maar ik ben er ook nog niet helemaal uit...
---WAF!---

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Exponenti

Gaat goed.

Re: Exponenti

Beide manieren zijn in principe goed, alleen is er m.i. een kans op het kwijt raken van oplossingen als je de ln neemt van het geheel (niet in dit geval). De oplossing van TS Klittersaas is de methode die tegenwoordig op het VWO gevolgd wordt(voor wat dat waard is).

Berichten: 8.614

Re: Exponenti

Goed, bedankt iedereen. Geen aandacht besteden aan de "lelijke" getallen en gewoon doorbuffelen, dan kom ik er wel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Exponenti

alleen is er m.i. een kans op het kwijt raken van oplossingen als je de ln neemt van het geheel (niet in dit geval).
Dat wist ik niet. Kan je daar 's iets meer over zeggen: Waarom? Welke evt oplossing kan er wegvallen?

Misschien een voorbeeldje?

Bedankt
---WAF!---

Reageer