ultrasone muizen verjager

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 717

ultrasone muizen verjager

Iemand enig idee hoe effectief zo'n ding is, een ultrasone muizenverjager, en of konijnen er ook stapelgek van worden? Ik barst hier van de muizen en ratten. Gif doet niets dus ik wil dat wel eens proberen, maar we hebben ook een konijn. Kan die dat horen? Google helpt me niet echt veel verder....

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: ultrasone muizen verjager

Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 717

Re: ultrasone muizen verjager

bedankt, het lijkt erop dat het een soort tell-sell sprookje is....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: ultrasone muizen verjager

Ik had ooit zo een zoemertje tegen de muggen, ik moet zeggen als ik dit knal naast me legde had ik geen last van muggen, maar het heeft echt geen groot bereik en of het bij ratten en muizen zou werken dat betwijfel ik ook ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: ultrasone muizen verjager

In theorie zou zulk geluid wel kunnen helpen. Echter, als je je hele huis (dus niet alleen 1 kleine kamer) vrij wil houden, moet dat ding een behoorlijke herrie produceren.

Lijkt me niet fijn voor de honden in rest van de straat. En waarschijnlijk ook wel voor de katten en konijnen, maar dat weet ik niet zeker.

Wat is eigenlijk de frequentie van dat ding?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: ultrasone muizen verjager

En wennen ze er ook niet aan? Dat is in iedergeval wel zo met mollenvangers (heb ik een keer op klokhuis gezien :wink: ), na een tijdje komen ze dan gewoon weer terug.
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: ultrasone muizen verjager

Ik denk wel dat ze er aan wennen, het is in het begin meer een schrik effect.

Maar vogels wennen ook aan vogelverschrikkers, dus ik denk dat die vergelijking wel opgaat :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: ultrasone muizen verjager

Mijn vader heeft ooit zo'n apparaat gebouwd, lang voordat het in de handel was, om katten uit de tuin te jagen. Hij zette het geval niet permanent aan, zo kon je ook goed zien dat het werkte. Katten vertrokken in no-time als de schakelaar werd aangezet, echter de honden in de buurt begonnen dan ook een klaagzang. Het apparaat was denk ik nogal sterk. Geluidsterkte is van invloed op het succes van het apparaat, maar de aangeprezen apparaten claimen vaak dat mensen en huisdieren geen hinder ondervinden. Dus kan het apparaat nooit echt krachtig zijn en is de werking inderdaad in twijfel te trekken.

In Duitsland gebruikt men soortgelijke apparten al langer. Die worden in auto's ingebouwd om steenmarters weg te houden van de ruimte onder de motorkap, waar ze zich te goed doen aan de rubber bekleding van de bedradingen. Er is inderdaad sprake van gewenning, dat leid ik af uit het feit dat men ook varianten van die apparaten aanbiedt, waarbij het signaalinterval en de frequentiehoogte automatisch wordt gevarieerd, om gewenning te voorkomen (bron) of waarbij men een infrarood "schakelaar" gebruikt. Deze apparaten zullen werken omdat we hier over een kleine ruimte praten.

Daarnaast zijn er apparaten waarbij je het frequentiebereik kunt instellen om vogels, of knaagdieren of insekten aan te pakken. Hierbij worden ratten, muizen en (wilde) konijnen over 1 kam gescheerd, er is 1 instelling voor knaagdieren. bron.

Ook hier wordt gewaarschuwd voor gewenning, daarnaast wordt er aangegeven dat mensen hoofdpijn kunnen krijgen van zo'n apparaat.

Wat het gehoorbereik van de verschillende beesten betreft vond ik dit:

Ratten: bereik 200 Hz tot 76 KHz, gehoor is het gevoeligst tussen 15 en 25 KHz. bron.

Konijnen: bereik: 360 Hz - 42 KHz. Gevoeligheidsbereik zal ongeveer hetzelfde liggen als bij ratten.

Voor een uitgebreide tabel van de frequentiebereiken bij verschillende dieren: http://www.lsu.edu/deafness/HearingRange.html.

Kort overzichtje:

Afbeelding

bron
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer