Psychologie & leesgedrag

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12

Psychologie & leesgedrag

Goedenavond,

Met excuses voor het ondervinden van mijn 'probleem' om mijn volgende vraagstuk helder te formuleren.

Men slaat een krant open en ziet twee vlakverdelingen, nl de linker- en de rechterpagina. Hoe worden onze ogen 'gestuurd'. Links of rechts georiënteerd? Van boven naar beneden of een pagina 'scannend' van links naar rechts?.

In hoeverre is dat bv bepalend voor de plaats van een advertentie?

Op een forum worden we geconfronteerd met één vlakverdeling; nl het beeldscherm.

Op dit forum zijn de afzendersprofielen links afgebeeld en niet rechts. Is dat een (onder)bewuste keuze?.

Welke invloed zou uitgaan van het plaatsen van de profielen ter rechterzijde? Wordt de aandacht in eerste instantie verplaatst naar de tekst of naar het gebruikersprofiel, ongeacht hun 'positie'. En zou dat zo blijven als tekst en profiel 'gespiegeld' worden?

Googlen levert geen succes op als het om bovenstaande vermeende waarnemingen gaat. Is er überhaupt wetenschappelijk getint materiaal voorhanden over dit aspect van 'psychologie en leesgedrag'?

Dank U voor uw aandacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Psychologie & leesgedrag

Googlen levert geen succes op als het om bovenstaande vermeende waarnemingen gaat. Is er überhaupt wetenschappelijk getint materiaal voorhanden over dit aspect van 'psychologie en leesgedrag'?
Reken maar dat er veel onderzoek gedaan is hierover ](*,) lang leve de marketingmensen. Ik heb het nog moeten bestuderen bij webpagina's, maar ik ben zeker dat het ook bij andere media gedaan is.

Zoek eens met het keywoord eye-tracking:

http://scholar.google.be/scholar?hl=nl&amp...o=&as_vis=0
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12

Re: Psychologie & leesgedrag

Reken maar dat er veel onderzoek gedaan is hierover ](*,) lang leve de marketingmensen. Ik heb het nog moeten bestuderen bij webpagina's, maar ik ben zeker dat het ook bij andere media gedaan is.


In hoeverre heeft die bestudering uitsluitsel gegeven over de ideale positionering van het ledenprofiel; ter linker- of rechterzijde van de aangeboden tekst?.

Benieuwd of er überhaupt een forum voorhanden is waar personalia en avatar rechts gepositioneerd zijn.
Zoek eens met het keywoord eye-tracking:

http://scholar.google.be/scholar?hl=nl&amp...o=&as_vis=0
Zeer erkenteljk voor de onbaatzuchtige respnse en het aanreiken van deze razend boeiende materie!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Psychologie & leesgedrag

In hoeverre heeft die bestudering uitsluitsel gegeven over de ideale positionering van het ledenprofiel; ter linker- of rechterzijde van de aangeboden tekst?.
Geen idee, daarvoor zul je zelf moeten verder zoeken.

Ikzelf zou wel denken dat de algemene aanpak volgen waarschijnlijk het beste gaat werken. Links dus. Daar ben ik eigenlijk vrij zeker van.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 47

Re: Psychologie & leesgedrag

Benieuwd of er überhaupt een forum voorhanden is waar personalia en avatar rechts gepositioneerd zijn.


Ja, zo´n forum is er wel. Bijvoorbeeld

www.mymathforum.com

Berichten: 12

Re: Psychologie & leesgedrag

drc. schreef:Ja, zo´n forum is er wel. Bijvoorbeeld

www.mymathforum.com


Cheers

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychologie & leesgedrag

Dat is de default voor alle fora die van de phpBB3-software gebruikmaken, denk ik. Waarom men precies voor die lay-out gekozen heeft, weet ik niet.

Berichten: 1

Re: Psychologie & leesgedrag

Niet specifiek van toepassing op internetfora, maar op websites in het algemeen: http://www.usability.gov/articles/newslett...040106news.html

Dit brengt misschien toch ook al enige verheldering bij dit topic.

Berichten: 2.504

Re: Psychologie & leesgedrag

Hier iets over het onderwerp, in het engels. De foto is best wat verhelderend.

http://styleguide.yahoo.com/writing/write-...ders-look-first

Over het algemeen zullen mensen linksboven je site beginnen kijken, maar net niet in de hoek. Zo op een kwart van de lengte. Dan schuin links naar onder, net ietsje over een kwart. Dan frontaal naar de andere kant van het scherm, een stuk lager, en dan weer frontaal naar beneden links.

Zo leren ze het ons in onze opleiding webdesign. Het is dus van groot belang dat je logo linksboven staat en mogelijke advertentie's zo'n beetje in het midden, rechts. Daarom dat nieuwssites hun reclame alleen bovenaan en rechts hebben(niet altijd zo, maar meestal wel).
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer