Springen naar inhoud

Halveringsdikte vaste stoffen bij röntgenstraling

• Log in om te kunnen reageren

emartens

emartens

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2010 - 10:01

Hoi, ik ben nieuw hier, maar hoop wel wat hulp te kunnen vinden ](*,)

Ik werk met röntgenstraling (medische diagnostiek) en wil graag de dosis die buiten een ruimte aankomt berekenen.
Nu heb ik al e.e.a. gelezen over de halvingsdikte van stoffen (verzwakkingscoëfficiënt) maar een overzicht hiervan is lastig te vinden.
Deze halveringsdikte zal variëren afhankelijk van het kilovoltage.

Ik heb al wel begrepen dat de verzwakkingscoëfficiënt mede bepaald wordt door de dichtheid van een stof, maar ik begrijp niet hoe dit berekend kan worden. Kan iemand me hiermee helpen, of zijn hier overzichten van?

Uiteindelijk wil ik de halveringsdikte van lood, beton, baksteen, glas, gips en misschien nog wat van dergelijke bouwmaterialen weten. Van deze materialen heb ik al wel de dichtheid, maar de vraag is dus hoe ik dan een halveringsdikte kom....

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2010 - 16:34

In het algemeen neemt de intensiteit van de straling logaritmisch af en is deze, zoals je zelf ook al schreef, afhankelijk van de dikte van het materiaal en de absorptiecoëfficiënt. Ik kan me voorstellen dat deze waarden lastig zijn te vinden, temeer omdat ze afhankelijk zijn van de energie van fotonen. De absorptie is bijv. verschillend voor zichtbaar licht en rontgen wat jij onderzoekt. Probeer eens te zoeken op optical constants of solids. Wellicht heb je resultaat. Succes!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juli 2010 - 17:42

voor lood en beton hier alvast wat waarden bij verschillende piekvoltages

http://www.ndt-ed.or...fValueLayer.htm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

emartens

emartens

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2010 - 08:04

@Thonan inderdaad lijkt me dat de verklaring waarom dit lastig te vinden is. Met de google naar "optical constants of solids" komen er voor mij helaas geen begrijpelijke resultaten. Toch bedankt voor de tip.

@Jan van der Velde, dat is inderdaad wat ik zoek. Alleen om het verder te nemen, het gaat mij om kV waarden tussen de 60 en 100. Deze tabel toont mij wel wat ik wil zien, maar de stappen zijn vrij groot. Dit is voor mij wel een goed begin, bedankt!

Ik had inmiddels zelf in documentatie gevonden hoe de verzwakkingscoëfficiënt kan worden omgerekend naar halveringsdikte van een stof.
Er staat ook iets in over het berekenen van de verzwakkingscoëfficiënt aan de hand van de dichtheid, maar dat snap ik niet helemaal:

In de literatuur wordt vaak u/p [cm2/g] gegeven, door vermedigvuldiging met de dichtheid (p) van het materiaal kan u worden berekend

p= rho=dichtheid
u= verzwakkingscoëfficiënt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures