Fenton reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Fenton reactie

Ik snap niet volledig wat de bedoeling van Fenton reactie is.

Fenton reactie is een reactie van waterstof peroxide met ijzer waardoor hydroxyle radicalen gevormd worden.

De hydroxyle radicalen zijn schadelijk voor de DNA in organisme. Dus Fenton reactie is een schadelijke proces in organisme. Fenton reactie gebeurt in organisme enkel als nevens effect.

Is het de juiste redenering?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Fenton reactie

Ik kan je niet helemaal helpen maar ik weet het volgende:

Een Fenton reactie is een reactie met waterstof peroxide (zoals je zelf zegt), maar het hoeft niet altijd met ijzer te reageren. Sommige andere metalen zijn ook goed. Overigens kan het ook buiten het lichaam gebeuren.

Verder verloop de reactie als volgt:

Fe2+ + H2O2 Afbeelding Fe3+ + .OH + OH-

Fe3+ + H2O2 Afbeelding Fe2+ + .OOH + H+

De hydroxyl radicalen gaan vervolgens reageren op bijv. de volgende manier.

RH + OH. Afbeelding R. + H2O

R. + Fe3+ Afbeelding R+ + Fe2+

Op het einde van de reactie valt de organische molecule uiteen in CO2 en H2O.

In dit geval wordt DNA afgebroken maar ik denk dat "gezond en jong" DNA hiertegen bestand is d.m.v. een primer.

Kijk ook eens op deze tweesiteswaar ik de informatie haalde.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Re: Fenton reactie

Bedankt.

Ik vraag me ook af wat de bedoeling van deze reactie is. Zoveel waterstof peroxide als hydroxile radicalen zijn schadelijk voor DNA. Met Fenton reactie wij neutraliseren waterstof peroxide om andere schadelijke stof te verkrijgen.

Of is mijn redenering verkeerd....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Fenton reactie

Je zet waterstofperoxide om naar hydroxyl radicalen, deze zijn bijzonder reactief en gaan vervolgens reageren tot een onschuldige stof. Namelijk H2O
Ik vraag me ook af wat de bedoeling van deze reactie is.
Wel het wordt gebruikt in de industrie bij het reinigen van afvalwater.

Wat nu het precieze doel ervan in het lichaam is weet ik ook niet,...om dit te achterhalen zul je waarschijnlijk eerst moeten weten hoe dit H2O2 in het lichaam terecht komt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Re: Fenton reactie

H2O2 wordt zelf door het lichaam aangemaakt om virussen en pathogene te bestrijden. Een gezond lichaam produceert H2O2 voornamelijk in de longen en ter ondersteuning van het immuunsysteem en voor het onschadelijk maken van gifstoffen.

Het punt is dat H2O2 zelf moet neutraliseert worden anders zal H2O2 DNA schade veroorzaken.

Mijn conclusie is:

Fenton reactie is gewone reactie van H2O2 met metaal wat neutralisatie van H2O2 veroorzaakt.

Gewoon ter info:

In het lichaam wordt H2O2 ook door catalase en peroxidase enzymen tegengewerkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Fenton reactie

Fenton reactie is gewone reactie van H2O2 met metaal wat neutralisatie van H2O2 veroorzaakt.
Ik heb nog wat zitten lezen hierover en ben tot het besluit gekomen dat het bovenstaande bijna correct is.

Waterstofperoxide wordt aangemaakt door het lichaam ter ondersteuning van het immuunsysteem (zoals je zelf al aangaf). Het aanwezige waterstofperoxide wordt gekatalyseerd d.m.v. ijzer tot hydroxyl radicalen. Die laatste gaan vliegensvlug een proton van een andere molecule afsnoepen.

Gevolg: uit de hydroxyl radicalen ontstaat gewoon water. Verder zal de molecule die een proton verliest hierdoor defect raken, ons eigen immuunsysteem zal de kapotte molecule herkennen en afbreken. Dit is het principe van de Fenton reactie.

Ik geef nog een voorbeeld:

Als er ergens een ontsteking in het lichaam optreedt zullen we hierop reageren d.m.v. verschillende reacties. Een daarvan is het verminderen van de ijzeropname via de darmwand (ijzer is een belangrijke molecule voor de groei en celdeling van een bacterie). Gevolg; minder ijzer in het lichaam en meer in de darm. Het aanwezige ijzer wordt gebruikt (niet verbruikt) als katalysator om waterstofperoxide om te zetten in hydroxyl radicalen. Deze reageren met de bacteriën en ons immuunsysteem doet de rest. (genezen via de fenton reactie)

Het omgekeerde effect kan natuurlijk ook optreden. Neem nu dat die infectie net in de darm gebeurt. Opnieuw hetzelfde verhaal,...de concentratie aan ijzer daalt in het lichaam en stijgt in de darm.

Jammer genoeg zorgt dit voor een "boost" bij de bacteriën en de massale productie van hydroxyl radicalen. Zodanig veel dat de darmwand ook schade te berokkenen krijgt. --> Ziekte van Crohn

In dit geval zul je dus niet zomaar genezen en zul je medicatie nodig hebben.

Voila, hopelijk is het een beetje duidelijk

Verborgen inhoud
Bron: www.newtreatments.org
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Re: Fenton reactie

Bedankt voor de nuttige informatie ](*,)

Reageer