Verliesfactor slang in leidingsysteem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Verliesfactor slang in leidingsysteem

Hallo,

Ik ben bezig om de drukval in een leidingsysteem te berekenen.

In dit leidingsysteem bevind zich echter ook een slang met een lengte van 1600mm en een diameter van 3”,

op dit moment neem in deze slang in mijn berekening mee als zijnde een RVS leiding van 3”.

(de kleinste radius welke de slang maakt is ongeveer 400mm)

Ik weet dat dit niet klopt, maar kan nergens gegevens vinden met (richt)waarden over de verliesfactor

welke ik hiervoor zou moeten meenemen. Ik heb hierover al contact gehad met de leverancier maar

die had deze vraag nog nooit eerder gehad en kon me niet verder helpen.

Naar mijn eigen idee zou dit op twee manieren kunnen:

1.Ik blijf hem zien als een leiding maar pas de relatieve ruwheid aan.

2.Ik blijf hem als een leiding zien maar voeg een bepaalde verliesfactor

in het systeem toe. (zoals je bij bijvoorbeeld een vlinderklep doet)

Kan iemand mij misschien verder helpen?

Paul.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verliesfactor slang in leidingsysteem

1.Ik blijf hem zien als een leiding maar pas de relatieve ruwheid aan.
Correct. Reken voor de drukval van de slang wel met de inwendige diameter van de slang, niet van de leiding. Als de slang in feite een bocht is moet je daar ook nog wat extra voor rekenen.

Ik vraag me overigens af of al dat gereken de moeite waard is voor een stuk slang van slechts 1,6 meter. Hoe kritisch is die drukval?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Verliesfactor slang in leidingsysteem

Het gaat om de aanzuig-zijde van een pomp, we gaan hier wat leidingwerk en de betreffende slang aanpassen en

willen ze tevens een kleinere diameter geven. Het gaat om relatief kleine flows, maar wel van een vloeistof met een

hoge viscositeit en ik wil er zeker van zijn dat er geen cavitatie in de pomp gaat optreden.

Verder zat het me gewoon dwars dat ik iets in mijn berekening had zitten waarvan ik weet dat hiet niet helemaal

juist is....

Paul.

Berichten: 4

Re: Verliesfactor slang in leidingsysteem

http://www.hebu.nl/catalogus/hoofdstuk1_1.pdf

Daar vindt je drukverliezen in bar/m1 van slang(en)

Reageer