Erfrecht vraag

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Erfrecht vraag

Hallo allemaal,

Geen idee wat ik ermee aanmoet!

Vriend van mij heeft een tijdje lang de belangen behartigd van zijn overleden vriend. De dochter van de overleden vriend is onvindbaar en ergens in Canada, dat weten we dan weer wel.

Samen met de notaris heeft die vriend van mij o.a. 'geholpen' het huis te verkopen en nog wat andere zaken afgehandeld (contact bank, hypotheekverstrekker).

Maar nu zit die vriend van mij nog met een bankrekening en tal van andere paperassen van de Belastingdienst etc. Geen idee wat hij ermee moet en ook geen zin om zichzelf dadelijk nog eens in de nesten te werken. Er was niemand, alleen hij toen hij overleed, dus zo goed en kwaad als het ging heeft hij de zaken opgepakt en zo netjes mogelijk achter proberen te laten.

Nu heb ik gehoord dat je 'je handen eraf kan halen' en het te laten. Hoe doet hij dit, wat moet hij nog doen?

Dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Erfrecht vraag

http://nl.wikipedia.org/wiki/Executeur

Aangezien er reeds samenwerking met een notaris bestond/bestaat kan ik mij niet voorstellen dat de notaris hier geen exact antwoord zou kunnen op geven.

Uiteindelijk moeten deze dergelijke wetgeving grondig kennen en volgen (minstens naar mijn Belgisch gedachtenpatroon uitgaande dat dit in Nederland enigszins vergelijkbaar is).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Erfrecht vraag

Verder heeft een Notaris toegang tot informatie waar je als particulier niet of haast niet bijgeraakt.

Nog niet lang geleden een situatie meegemaakt waar meer dan 30 erfgenamen (ruwe schatting, waren er veel) bij betrokken waren (geen erfgenamen in directe rang - geen ouders, geen kinderen, geen broers of zussen). De grote hoop zijn direct vindbaar, een paar haast on- of moeilijk vindbaar. Verdere familie (een paar leden) helpt de Notaris hier, maar zuiver uit vrije wil.

Eens dat de Notaris weet wie en waar, krijgt die info over betrokkenen (via welke kanalen ook), waar je als familie (dicht of ver) echt niet bijraakt.
Eric

Berichten: 2

Re: Erfrecht vraag

Ik hoop het. Ik heb het idee dat een notaris 'iemand' hebben moet om de zaken op af te wentelen. Er is niks meer in kas, geen vergoeding mogelijk. In dat opzicht zit zo'n notaris er allicht ook niet op te wachten? Of is het zijn plicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Erfrecht vraag

Het gaat hier om een praktische vraag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Notaris
..... de verplichting van de notaris om partijen gedegen voor te lichten over de gevolgen van de door hen te verrichten rechtshandelingen, ook wel 'Belehrungspflicht' geheten.
En die notaris zal ook wel reeds een deel van die woning als vergoeding gebruikt hebben.

Hoe dan ook: hij is degene die die vraag kan, en ik denk/vermoed moet, beantwoorden. Veronderstellingen helpen niet, vragen wel. En hij kent reeds meer details rond de juiste omstandigheden van dit overlijden.
Eric

Berichten: 4.502

Re: Erfrecht vraag

Als die vriend belangen behartigde van weer een vriend,heeft hij hoogst wrs. een machtiging gehad,die ook nog door een advocaat of notaris kan zijn opgesteld en mogelijk dan ook bij de bank van die vriend als afschrift te vinden is.

Mogelijk is die machtiging gedeponeerd bij een zg.hypotheekkantoor (dat kun je informeren zo'n instelling)

Is er een testament,dan moet dat ook in een register zijn ingeschreven (mogelijk te vinden via Kon. Notarieele Broederschap,zoek via Google)

Heeft hij -je vriend- een notaris ingeschakeld-,dan heeft die notaris je vriend wrs. een machtiging laten ondertekenen om de zaak in behandeling te nemen en dan moet taris gaan zoeken door het plaatsen van een advertentie in Nl en/of Canada of inlichtingen zoeken via het Min. van Buitenlandse Zaken danwel de Can.Ambassade op te zoeken (Den Haag)

Heeft de notaris het glad gespeeld,dan moet de bezitting in geldvorm in deposito voor in eerste instantie 5 jaar en mogelijk 30 jaar en trekt de notaris 5% van het kapitaal voor depos.kosten.

Bij elke begr.onderneming kun je een handleiding krijgen hoe te handelen bikj een overlijden.(klein boekwerkje)

Berichten: 4.502

Re: Erfrecht vraag

Vis Google en Wiki:

Erfrecht in Belgie geregeld in Burg.Wetboek -boek III als volgt te zien:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerlijk_We...verkregen_wordt

Reageer