Springen naar inhoud

De klok van de reiziger..

• Log in om te kunnen reageren

higgs

higgs

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 02:03

Oke, het valt niet mee om de relativiteitstheorie ter discusie te stellen, maar ik ga toch een poging doen.
Mijn vraag is redelijk eenvoudig, maar leidt tot een vreemde paradox in de RT.

Stel dat we een reiziger wegsturen met 90%c en we vragen hem om gedurende 1 jaar een enorm rondje te vliegen en dan terug te keren naar de aarde. Hij hoeft niet te versnellen en vertragen want hij gaat in een cirkel.

Als hij dan na 1 jaar "op zijn eigen klok" terugkomt zijn wij ongeveer 2.27 jaar ouder.

Nu vragen we hem om weer een rondje te vliegen maar nu met 0.99%c.

Als hij nu na 1 jaar terug komt, dan zijn wij ongeveer 25 jaar ouder.

Hoe kan het dat des te harder hij vliegt, wij des te sneller ouder worden?

Het lijkt er dan namelijk eerder op dat wij steeds sneller gaan en hij steeds trager.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 06:54

Oke, het valt niet mee om de relativiteitstheorie ter discusie te stellen, maar ik ga toch een poging doen.
Mijn vraag is redelijk eenvoudig, maar leidt tot een vreemde paradox in de RT.

Je stelt opnieuw niets ter discussie, althans niets nieuws. Die paradox is niet een gevolg van jouw vraag, maar van
het feit dat tijd relatief is, omdat de lichtsnelheid constant is in alle situaties. Lees dit artikeltje eens door.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juli 2010 - 07:12

Hij hoeft niet te versnellen en vertragen want hij gaat in een cirkel.

Probeer zelf eens uit te vinden waarom deze opmerking nergens op slaat. Overigens is dit meteen je probleem: je zegt dingen over zaken waar je kennelijk weinig kaas van gegeten hebt...

higgs

higgs

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 10:50

Je stelt opnieuw niets ter discussie, althans niets nieuws. Die paradox is niet een gevolg van jouw vraag, maar van
het feit dat tijd relatief is, omdat de lichtsnelheid constant is in alle situaties. Lees dit artikeltje eens door.

Ik ken de relativiteitstheorie. En wat deze theorie eigenlijk stelt is dat hoe sneller de reiziger gaat, des te sneller gaat de tijd bij de achterblijver.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 10:50

Als je dingen niet begrijpt staat het je open om daar vragen over te stellen. Daar zijn we hier voor ](*,) En de meeste mensen hier (zoals ik) vinden het hartsikke leuk om dat soort dingen uit te leggen.

Het probleem is alleen dat heel veel mensen hier niet zeggen "goh, ik begrijp het niet, zouden jullie mij dit kunnen uitleggen?" maar in plaats daarvan gelijk beginnen te roepen: "De relativiteitstheorie klopt niet!, Einstein had ongelijk!!"

En van dat soort opmerkingen worden we hier ontzettend moe.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

higgs

higgs

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 10:53

Als je dingen niet begrijpt staat het je open om daar vragen over te stellen. Daar zijn we hier voor ](*,) En de meeste mensen hier (zoals ik) vinden het hartsikke leuk om dat soort dingen uit te leggen.

Het probleem is alleen dat heel veel mensen hier niet zeggen "goh, ik begrijp het niet, zouden jullie mij dit kunnen uitleggen?" maar in plaats daarvan gelijk beginnen te roepen: "De relativiteitstheorie klopt niet!, Einstein had ongelijk!!"

En van dat soort opmerkingen worden we hier ontzettend moe.

Natuurlijk, dat waardeer ik ook.

Maar waar ga ik dan de mist in met mijn stellhng "des te sneller de reiziger gaat, des te sneller gaat de tijd bij de achterblijver? ". Want dat is toch echt de enige conclusie die ik kan trekken uit de RT, aangenomen dat deze zou kloppen..

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juli 2010 - 10:58

Maar waar ga ik dan de mist in met mijn stellhng "des te sneller de reiziger gaat, des te sneller gaat de tijd bij de achterblijver? ".

Onder andere bij je veronderstelling dat beide rondjes even groot zijn.

higgs

higgs

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 11:45

Goed, ik bewijs hier dat des te "sneller" een reiziger gaat, des te sneller wij ouder worden.

Het bewijst dus eigenlijk dat de reiziger steeds trager gaat en wij steeds sneller.

We nemen 2 voorbeelden,

Eerst een reiziger die met 0.99%c een reisje maakt van een jaar en terug komt.

En daarna een reiziger die met 0.999%c een reisje van een jaar maakt en terug komt.

T = 1 / √(1 - v≤/c≤) met v = 0,99c

Als v = 0.99%c,

Dan is het tijdsverloop na 1 jaar reizen op aarde

T = 1 / √ (1-(0.99c)^2/c^2)

T = 1 /0.14 = 7.14 jaar.

Zou de reiziger nog sneller gaan, v = 0.999%c dan komt hij na 1 jaar terug op aarde en is zijn snelheid:

T = 1 / √ (1-(0.999c)^2/c^2)

T = 1 / 0.04 = 25 jaar

Kortom, des te "sneller" de reiziger gaat, des te sneller wij ouder worden.

Een beetje simpel eigenlijk, de reiziger gaat helemaal niet steeds sneller. Hij gaat steeds trager.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 11:58

Ik snap niet wat je hier nou mee aan de kaak wilt stellen. Het enige wat je bewijst is dat de klok van de reiziger langzamer gaat lopen naarmate de reiziger sneller gaat.

Dat klopt ja. Wat is nu je punt?

(i.p.v. te zeggen dat wij op aarde sneller ouder worden, kun je net zo goed zeggen dat de reiziger langzamer ouder wordt)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 13:54

Hoe sneller de reiziger gaat, des te langzamer gaat zijn klok ten opzichte van ons.
Wij worden sneller oud ten opzichte van de reiziger naar mate de reiziger sneller gaat.

Hij moet wel versnellen, want hij vertrekt vanaf de Aarde, en om hier weer terug te komen om te landen moet hij weer vertragen. De reiziger verandert dus van interiaalstelsel.

Ik ken de relativiteitstheorie.

Vandaar je reaktie in een onlangs gesloten topic:

Ik durf bijna niet, maar ik denk dat Einstein het mis had.

hier een link over tijddilatatie.
login: yes
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
login: yes
password: incorrect

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 04:48

Hier ga je al totaal de mist in, om in een cirkel te gaan moet je constant versnellen, anders ga je in een rechte lijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures