Springen naar inhoud

Significantie model

• Log in om te kunnen reageren

NaN

NaN

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 10:49

Voor mijn scriptie test onder andere of bepaalde expressies op een merk leiden tot een hoger authenticiteits niveau van dat merk. IK heb vier soorten expressies (oorsprong, eerlijkheid, puurheid en bijzonderheid, voor het gemak A, B, C en D). Als het merk met expressies A wordt getoond dan hebben de respondenten moeten aangeven op een schaal van 0-7 hoe A,B,C en D ze het merk vonden.

Nou wil ik weten of de expressies van A leiden tot een hogere authenticiteitswaarde. Niet of dat leidt tot een hoger oordeel op A,B,C en D. Als ik een regressie draai, dan is dat dan dus met het authentictetisoordeel (onafhankelijk) en de scores van de vier 'cornerstones' (onafhankelijk).
Is het dan voldoende om te kijken of het model significant is? (Anova heeft een F waarde van 7.07 en sig .02)
Het lijkt mij logisch dat als het model inderdaad significant is, dat je kan zeggen dat de expressies van A leiden tot een hogere authenticiteits waarde. Maar ik weet dit niet zeker. Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 30 juli 2010 - 14:26

Ik wil je wel helpen maar de woorden expressie en cornerstone zijn specifieke vaktechtnische termen en ik ben alleen wiskundig onderlegd. Wat bedoel je met

Als het merk met expressies A wordt getoond

want als ik het goed begrijp hebben alle merken de 4 eigenschappen. Bedoel je dat het betreffende merk geacht wordt expressie A te bezitten/bevatten, meer dan andere merken?
En op welke wijze definieer je (zo wiskundig mogelijk) het begrip authenticiteit? Ik neem aan hoe sterk het zich onderscheidt van de andere merken, maar hoe bereken je (indien van toepassing) hgem?

NaN

NaN

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 14:49

ik bedoel het zo;

Het merk X, is opgebouwd uit één variabele: A. Hoewel het merk alleen A vertoond stijgen de waars van B, C en D ook. Het effect van A,B,en C op de onafhankelijke variabele (authenticiteit) is al aangetoond.

Ik wil weten of het tonen van de expressies van A leiden tot een stijging van authenticiteit (dus zegmaar a,b,c en d samen genomen als 1 variable en niet vier variabelen)
Ik begrijp dat het wat moeilijk te begrijpen is, ik hoop dat ik het zo iets duidelijker heb gemaakt. Alvast bedankt voor de moeite!

• Gast

Geplaatst op 30 juli 2010 - 17:15

Mag ik het zo proberen te schrijven:

De authenticiteit van een merk X is een functie van de onafhankelijke variabelen A, B, C en D. Laten we hem even F noemen. Vraag tussendoor: is F ook als aparte variabele gemeten (dus een antwoord op een vraag) of wordt hij samengesteld uit A, B, C en D? Is F een gevoelsmatige waarde of is het een daadwerkelijk aanwijsbare waarde? Ofwel, is F een onafhankelijke of een afhankelijke variabele? Deze vraag komt voort uit de opmerking dat van een bepaald merk X bekend is dat hij alleen A vertoont, terwijl je ook schreef dat de authenticiteit een onafhankelijke variabele is (schrijffout?).

Nu zijn A, B, C en D alle ook functie van het merk X, dus A(X), B(X) etc. De gemeten waarden (die de ondervraagde heeft toegekend aan A, B etc. van het merk X) zijn a(x), b(x) etc.
Van merk Y is bekend dat zijn B(Y), C(Y) en D(Y) nul zijn. Toch kent de ondervraagde onbewust waarden aan b(y), c(y) en d(y) waarden toe ongelijk aan nul. De waarde van F, of liever F(A,B,C,D) neemt toe met het toenemen van A(Y).

Nu wil je weten of
-de onbewust toegekende waarden b(y), c(y) en d(y) afhankelijk zijn van de waarde van A(Y).
-de stijging van F(a,b,c,d) alleen veroorzaakt wordt door A(Y), of ook door het toenemen van b(y), c(y) en d(y) door het veranderen van A(Y).

Of nog iets anders?

NaN

NaN

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 17:45

Het laatste wat je zegt is denk ik wat ik wil weten, al begrijp ik niet wat je dan met Y bedoelt. Of de stijging van F (abcd) wordt veroorzaakt het toenemen van A(Y).

Ik zal het even in woorden zeggen misschien spreekt het dan meer tot de verbeelding.
Een authentiek merk is opgebouwd uit de waardes: oorspronkelijkheid, eerlijkheid, puurheid en bijzonderheid. (A,B,C,D)

Ik wil weten of het tonen van expressies van oorspronkelijkheid (jaartal en plaats) op een merk leiden tot een stijging van de authenticiteit. Het is gebleken dat door de expressies van oorspronkelijkheid te tonen niet alleen de oorspronkelijkheid stijgt maar ook de puurheid,bijzonderheid en eerlijkheid.
Het merk X toont alleen 2 expressies van oorspronkelijkheid;

Hebben deze twee expressies een significante invloed op authenticiteit?

Snap je het nog?

• Gast

Geplaatst op 30 juli 2010 - 18:12

Ik bedoel met Y alleen maar een bepaald merk X. Ik zie X even als een variabele, want ik veronderstel dat je voor een aantal verschillende merken hebt geinterviewed. Y is er daar dan één van. Maar het kan ook dat je maar voor één merk hebt geinterviewed en dan mag je X en Y verder weglaten.

Wat wel van belang is lijkt mij, jouw opmerking dat 'het model' significant is. Je moet dan wel weergeven welk model dat is. Ik veronderstel dat je bedoelt F(A,B,C,D), een denkbeeldig éénduidig verband tussen authenticiteit F en de meetbare eigenschappen A-D. F zal natuurlijk afhankelijk zijn van A.

Verder is er natuurlijk nog F(a,b,c,d), een authenticiteitswaarde berekend uit of gebaseerd op de gegeven antwoorden. Ik neem aan dat dat jouw ANOVA test was, want die heb je gebaseerd op de gegeven antwoorden. En je geeft aan dat deze ook van A afhankelijk blijkt te zijn.

Dat de andere, onafhankelijk geachte variabelen b, c en d in werkelijkheid afhankelijk zijn van A, is in zo´n model niet te zien. Om dat te onderzoeken moet je een test doen voor b(A), c(A) en d(A), ofwel onderzoeken of er voor twee of meer merken waarvan bekend is dat B, C en D afwezig of gelijk zijn, een verband is tussen de gemeten waarden van b,c, en d enerzijds en A anderzijds.

Als ik je in verwarring breng geef dat dan even aan, misschien zie het gewoon te ingewikkeld hoor. Soms is een gewone test met een simpele uitkomst genoeg. Het kan ook dat je moet aangeven wat je precies test en dan moet je denk ik zoiets als het bovenstaande uitvoeren.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2010 - 20:01

Dag NaN,

Misschien een wat late reactie, maar misschien heb je er nog wat aan. Dat het model op zichzelf significant is, geeft enige informatie, maar nog niet voldoende. Het geeft aan dat het model beter in staat is te "voorspellen" dan op basis van toeval. Wat je volgens mij zou willen weten of de "expressies" een significante bijdrage leveren aan het model. Wat je daarvoor kunt doen is het volgende: (1) maak een model met de controlevariabelen maar zonder de "expressies"; en (2) een model met de controlevariabelen en de "expressies". Kijk vervolgens of het effect van de "expressies" zelf significant is en daarnaast of de verandering van de verklaarde variantie significant is. Dat laatste kun je SPSS laten doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures