koningshuis

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 20

koningshuis

waarom heb nederland en belgie een koningshuis want alles is democratie

en het is geld verspiling

Berichten: 108

Re: koningshuis

Omdat het een traditie is en veel mensen het wel mooi vinden.

Bovendien kost een president ook veel geld. Zo enorm veel zal het niet schelen. De president van Frankrijk woont ook in een paleis.

Het is ook een symbool. Bij de meeste landen die geen koningshuis hebben, is ooit een bloedige revolutie geweest om de koning te verdrijven. In Nederland heeft de koning (onder lichte dwang van het buitenland) juist besloten om een grondwet in te voeren.

Het zou wel eens goed zijn om het koningshuis niet langer deel uit te laten maken van de regering (zoals in Zweden). Nu moet de koninging nog officieel ieder wetstuk goedkeuren.
(-% Twistedmind %-)

Berichten: 20

Re: koningshuis

ja dat is waar maar nu betaald nederland voor de koningshuis en de

minister-president

Berichten: 108

Re: koningshuis

master schreef:ja dat is waar maar nu betaald nederland voor de koningshuis en de  

minister-president
Ja, maar de minister-president heeft geen erewacht, paleis, ec. Dat heeft b.v. de president van Frankrijk wel.

Isreal, Duitsland, etc. hebben verder een minister-president en eenpresident.
(-% Twistedmind %-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: koningshuis

Voor de kosten hoef je het koningshuis niet af te schaffen, kost op de totale begroting maar weinig en een president (is wat anders dan een premier/minister president) kost ook geld.

Wel een goede reden zou kunnen zijn dat een monarch niet gekozen word, het is een erfelijke titel. Dat past minder goed in een democratie.

Aan de andere kant vraag ik me af of je een zo zuiver mogelijke democratie moet nastreven. Persoonlijk vind ik het wel best zo.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: koningshuis

Het koningshuis heeft een bepaald 'Je ne sais qua' over zich. Het geeft het volk een krachtig (niet machtig) persoon om tegenop te zien. Ik denk hierbij o.a. aan de toespraken van Juliana vanuit Engeland ten tijde van WOII. Beatrix is zeker ook een zeer inspirerend persoon
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: koningshuis

JanMeut schreef:...

Aan de andere kant vraag ik me af of je een zo zuiver mogelijke democratie moet nastreven..
Sterker nog, ik vraag me wel eens af of die hele democratie wel zo geweldig is. We kiezen zelf een regering maar "we" bestaat uit een enorme menigte mensen die voor een groot deel helemaal niet in staat zijn een "goede" keuze te maken door gebrek aan kennis.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: koningshuis

Een democratie is niet iets waarbij de leiders moeten luisteren naar het volk. Het volk kiest hun leiders uit. Van deze leiders wordt verwacht dat ze doen wat het beste is. (dit kan soms niet in goede aarde vallen bij het volk) In kopspijkers is dit ook een keer behandeld in combinatie met Geert Wilders.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 20

Re: koningshuis

ja maar waarom moeten president in een palace wonen :shock: ;) en ik vind dat een president even veel moeten verdienen als minister-president

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: koningshuis

GJ_ schreef:
JanMeut schreef:...

Aan de andere kant vraag ik me af of je een zo zuiver mogelijke democratie moet nastreven..
Sterker nog, ik vraag me wel eens af of die hele democratie wel zo geweldig is. We kiezen zelf een regering maar "we" bestaat uit een enorme menigte mensen die voor een groot deel helemaal niet in staat zijn een "goede" keuze te maken door gebrek aan kennis.
Dit vindt ik interessant. Ik ga volledig akkoord met je argument, maar denk je aan een eventueel alternatief voor de democratie? Mij lijkt het het beste systeem, al vind ik dat er enkele heel zware gebreken aan zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: koningshuis

Probleem is dat de meeste democratiën in feite slechts schijndemocratiën zijn, wanneer je de betekenis van het woord democratie gaat vergelijken met de praktische en dagelijkse gang van zaken in die landen.

Laten we ons zo bijvoorbeeld niet blindstaren op het feit dat we mogen gaan stemmen. Als de verkozenen uiteindelijk geen rekening houden met datgene dat duidelijk door het volk gewenst werd, of als zij datgene wat zij beloofd hadden voor de verkiezingen (en waar zij uiteindelijk voor een deel hun stemmen door behaalden) niet uitvoeren, dan kan men zich de vraag stellen welke democratische waarde ons stemrecht / stemplicht nog heeft... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: koningshuis

Mensen stemmen ook op partijen, die zouden moet vertegenwoordigen. Maar het is niet omdat ik op partij X stem, dat ik het steeds met haar eens ben.

Ook nemen veel politici standpunten in zonder zich eerst te baseren op deftig onderzoek door mensen die er iets van kennen.

Aan mijn eerste probleem kan niet veel gedaan worden, aan het tweede misschien wel...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: koningshuis

Dit vindt ik interessant. Ik ga volledig akkoord met je argument, maar denk je aan een eventueel alternatief voor de democratie?
We gaan wat off topic, maar voor de duidelijkheid: democratie vind ik prachtig, maar dat is geen standaardoplossing, ieder democratisch land vult dit wat anders in en is op sommige punten wat meer democratische en op andere punten wat minder democratisch.

Onze landjes zijn op het punt van de monarchie wat minder democratisch, maar dat maakt voor het totaal weinig uit: er blijft genoeg over. Een perfecte democratie nastreven lijkt me dan ook zinloos en ik vraag me af of "het volk" daar ook op zit te wachten.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: koningshuis

Wezel schreef:
GJ_ schreef:
Sterker nog, ik vraag me wel eens af of die hele democratie wel zo geweldig is. We kiezen zelf een regering maar "we" bestaat uit een enorme menigte mensen die voor een groot deel helemaal niet in staat zijn een "goede" keuze te maken door gebrek aan kennis.
Dit vindt ik interessant. Ik ga volledig akkoord met je argument, maar denk je aan een eventueel alternatief voor de democratie? Mij lijkt het het beste systeem, al vind ik dat er enkele heel zware gebreken aan zitten.


Het lijkt in vele opzichten het minst beroerde systeem te zijn. Voor een welvarend land als Nederland zijn er betere te bedenken. We smijten jaarlijks op democratische wijze miljarden weg door wispelturige politiek. In een democratie heb je door onvrede altijd een zwabberende links-rechts koers. Dat zie je terug in regels die vooral het bedrijfsleven keihard treffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: koningshuis

Dat zie je terug in regels die vooral het bedrijfsleven keihard treffen.
Off topic: pure onzin. Met dank aan de EU is het gezwabber op dit terein redlijk genormaliseerd. Er worden meer regels afgeschaft dan dat er bij komen en (en dat is voor mijn bedrijfje ook buitengewoon prettig!) ze zijn overal in Europa gelijk.

Dan weer on topic: klopt een duidelijk nadeel van een democratie is dat het beleid op langere termijn onduidelijk is, omdat niet bekend is hoe de machtverdeling dan ligt. Dat geldt overigens niet voor onderwerpen waar veel mensen het mee eens zijn.
Voor een welvarend land als Nederland zijn er betere te bedenken.
Waar denk jij aan?
β-Damascenon en maneschijn

Reageer