Mijn ontwerp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

Mijn ontwerp

Hallo iedereen, ik heb een paar dagen geleden toen ik maar niet in slaap kon raken het volgende in m' bed bedacht.

Noot: ik ben pas 16 en zal pas volgend jaar magnetisme en elektriciteit zien in de lessen dus dit is puur een impulsieve gedachte dus er is niet zo grondig over nagedacht

Zie bijlage voor de afbeeldingen

Autodynamo

Op deze eerste afbeelding zien we dus mijn een ontwerp van mijn ontwerp (doorsnede), ik weet niet of het in de praktijk zou werken m.a.w. realiseerbaar is (of het rendement groot genoeg zal zijn, of er wel zo’n grote sterke magneten bestaan). Dus als ik een denkfout heb gemaakt, zeg het me a.u.b..

Het ontwerp hanteert hetzelfde principe van de traditionele fietsdynamo maar de beweging die de rotor laar draaien is weggenomen en vervangen door de buitenste rand (hoe dit zou gebeuren leg ik later uit).

Op deze afbeelding zien we een close-up van de opstelling.

In het midden bevind zich de stator, deze is zoals de naam het zelf zegt vastgemaakt aan de grond/ander vast voorwerp (natuurlijk) + ook de geleider waardoor de stroom zou lopen.

Aan de rotor is een tussenlaag bevestigd om ervoor te zorgen dat de magnetische krachten die in het midden van de dynamo werken af te scheiden van deze in de buitenste rand.

Hieraan is dan weer een niet-metaal aan bevestigd waarop halve cilinders (1 en 2 zijn gehuisd) hierover meer later.

Ik zou hier een niet metaal plaatsen om ervoor te zorgen dat alleen (1 & 2) worden aangetrokken worden door de magneten (3).

Het zou de bedoeling zijn dat de rotor in beweging blijft omdat de (1 & 2) steeds worden aangetrokken door de magneten (3) zodat er geen externe bron meer nodig is en deze (eventueel) eeuwig in beweging zou blijven. Daarom zouden er in de buitenste rand altijd één of meerdere magneten meer dan er cilinders zijn, zodat er altijd een wordt aangetrokken en de rotor zo dus in beweging blijft.

Optioneel 1 : Cilinder gemaakt van een niet-metaal samen met een metaal zodat deze minder wordt aangetrokken door de magneten en (2) meer wordt aangetrokken.

Noodzakelijk 2: Cilinder gemaakt van een metaal (dat gemakkelijk wordt aangetrokken door de magneten (3))

3: Magneten die 1 maar vooral 2 aantrekken en zo dus de rotor in beweging houden.

tweede afbeelding
Bijlagen
Autodynamo_2.GIF
Autodynamo_2.GIF (41.08 KiB) 248 keer bekeken
Autodynamo.GIF
Autodynamo.GIF (47.03 KiB) 248 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Mijn ontwerp

Dus als ik een denkfout heb gemaakt, zeg het me a.u.b..
Wat doet je denken dat 1&2 harder de ene kant op dan de andere kant op worden getrokken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Mijn ontwerp

Wat doet je denken dat 1&2 harder de ene kant op dan de andere kant op worden getrokken?
Had ik niet aan gedacht, maar wat als de magneten gealveerd worden en op de rechte zijde iets wordt vastgemaakt waardoor ze maar aan een kant aantrekken?

Reageer