Arbeid twee magneten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Arbeid twee magneten

als ik 1 magneet op een stukje van een andere magneet leg. met twee verschillende polen na elkaar toe. dan zullen ze elkaar en trekken. als ze maar dicht genoeg bij elkaar liggen is de kracht groot genoeg dat ze na elkaar toe schieten.

magnetische krachten verrichten geen arbeid.

maar hoe is het dan mogelijk dat deze twee magneten elkaar aantrekken waardoor er een verplaatsing op treed en dus arbeid verricht word?

tweede vraag waar komt deze energie dan vandaan?

Re: Arbeid twee magneten

magnetische krachten verrichten geen arbeid.
Weet ik nog zo net niet. Magnetisme is vergelijkbaar met gravitatie en electriciteit. Als je een steen laat vallen neemt zijn hoogte, dus zijn afstand tot de aarde af. De zwaartekracht verricht dan gewoon arbeid. De energie die de steen "krijgt" in de vorm van kinetische energie is in feite zwaarte- of potentiele energie die omgezet wordt in snelheid. Volgens mij heeft een magneet in een magnetisch veld ook gewoon potentiele energie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Arbeid twee magneten

Inderdaad, magnetische krachten verrichten wel degelijk arbeid. Maar als ze tegen elkaar geklapt zijn, en je wilt ze weer terugbrengen in de uitgangspositie, dan moet jij weer arbeid verrichten om dat voor elkaar te krijgen.

Net als die vallende steen in het voorbeeld van bessie. Als de steen valt verricht de zwaartekracht arbeid. Wil je de steen weer omhoog brengen, dan moet jij daar voor werken.

Berichten: 5

Re: Arbeid twee magneten

natuurlijk haha niet een hele slimme vraag:P

waar het mij eigenlijk om draaide was dat ik laatst een onderzoek las. waarin door op de huid een magneer te plaatsen. dat daar door het energie niveau (geen idee in welke vorm ze dat gemeten hadden) met 10 procent was gestegen (in het hele lichaam). ik vroeg me af waar deze energie vandaan zou komen. voor mij gevoel is het onmogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Arbeid twee magneten

De verwarring komt waarschijnlijk doordat een magnetisch veld geen arbeid verricht op een vrij geladen deeltje, zoals je makkelijk kan afleiden uit de Lorenz kracht.

Dit is echter niet uitbreidbaar tot alle situaties, zoals bijvoorbeeld twee magneten of twee draden waardoor stroom loopt.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Re: Arbeid twee magneten

jort_d schreef:natuurlijk haha niet een hele slimme vraag:P

waar het mij eigenlijk om draaide was dat ik laatst een onderzoek las. waarin door op de huid een magneer te plaatsen. dat daar door het energie niveau (geen idee in welke vorm ze dat gemeten hadden) met 10 procent was gestegen (in het hele lichaam). ik vroeg me af waar deze energie vandaan zou komen. voor mij gevoel is het onmogelijk.
Klinkt als een verkooppraatje. Ik kan het me voorstellen bij een magneet van een ton of zo, dan ga je door het dragen van die magneet erg zweten en neemt je temperatuur toe. Met de opgewekte stoom kun je een turbine aandrijven...

Reageer