3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4

3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Hallo allemaal,

Ik heb een Sauna besteld en kon kiezen tussen 380v of 3 fasen 220v. Omdat dat laatste mij wat makkelijker leek, 220v een stuk veiliger klonk, en ik weinig voel om nog een extra groep te laten plaatsen naast de aparte kookgroep, heb ik dus 3 fasen 220v gekozen.

Nu begin ik wel te twijfelen of zo'n aansluiting maken wel zo makkelijk is. Ik heb de stekker etc. nog niet gezien (er zit een week levertijd op) maar ik vermoed dat het zo'n perilex stekker is. Ik wil hem op zolder plaatsen, waar een perilex contactdoos zit voor het centrale afzuigsysteem.

Zou ik hem hierop kunnen aansluiten of gaat er dan iets goed mis???

Alvast bedankt.

Berichten: 672

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

heb je een driefasige aansluiting thuis?

Als het een driefasige motor is kan die in omgekeerde richting draaien als je de fasen verkeerd aansluit.

De keuze van de aansluiting is afhankelijk van het elektrisch net en niet van faktoren zoals veiligheid.

Ik ben elektricien dus vraag maar als er nog iets is.
huh?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Ik vind de keuze tussen 380V of 3-fasen 220 een beetje vreemd.

Waarom heb je 3 fasen nodig? Zit er dan een motor in?

En als het 380V is, heb je dan ook 3 fasen nodig?

Berichten: 4

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Volgens mij zit er geen motor in nee. Het is gewoon een kachel die veel stroom trekt. Vandaar die 380v lijkt me.

Zou de leverancier ipv 3 fasen 220v gewoon 3 stekkers voor het normale net bedoelen dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

....Zou de leverancier ipv 3 fasen 220v gewoon 3 stekkers voor het normale net bedoelen dan?
Dat zou je aan de leverancier moeten vragen. Nu blijft het verhaal een beetje vaag (voor mij tenminste)

Berichten: 672

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

De verwarmingselementen worden over drie fasen verdeeld om de stroomsterkte en bijgevolg ook de vereiste draadsectie te beperken alsook om het verbruik beter te verdelen over een driefasig net.

VB 3 elementen van 2500 W trekken 34A bij mono-aansluiting

bij driefasige aansluiting 220V (driehoek)trekken ze19A

bij driefasige aansluiting 380V (ster),12A
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Wim72 schreef:....Zou de leverancier ipv 3 fasen 220v gewoon 3 stekkers voor het normale net bedoelen dan?
Dat zou je aan de leverancier moeten vragen. Nu blijft het verhaal een beetje vaag (voor mij tenminste)
Dit is een probleem dat keer op keer in dit forum naar voren komt. Waarschijnlijk omdat de leveranciers van de producten zelf ook niet weten waar ze het over hebben en aldus de termen door elkaar gooien.

Wanneer het 3 fasen is, is het per definitie 400V

Of het is 3 fasen met een nul en dan heb je 3* 230V

Of je hebt gewoon maar 1 fase in huis en gebruikt dan meerdere groepen om aan je vermogen te komen. (zoals dat bij kookplaten vaak wordt toegepast met een speciaal stopcontact)

M.a.w. Je moet duidelijk nagaan of je wel 3 fasen in huis hebt anders heb je nooit 400V

Of je dit wel of niet hebt bepaalt je keuze. Daarna komt nog het verhaal van het aanpassen van je installatie. (kun je wel makkelijk een nieuwe leiding naar je sauna aanleggen en heb je genoeg ruimte in je groepenkast of heb je genoeg ruimte in je meterkast om een extra (kracht)groepenkastje te plaatsen.

In wezen vermoed ik dat het bij die sauna niet zoveel uitmaakt in uitvoering, maar hoe ze hem intern hebben bedraad voordat hij bij je wordt afgeleverd en is dat naderhand nog te wijzigen. Dat laatste zou ik aan je leverancier vragen en dan zal misschien blijken dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Berichten: 672

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Wanneer het 3 fasen is, is het per definitie 400V  

Of het is 3 fasen met een nul en dan heb je 3* 230V
Klopt niet heleamal Chablis

Een driefasige aansluiting 220V heeft nooit een N

Een huishoudelijke driefasige aansluiting 380V altijd

Het nulpunt bij een driefasige aansluiting hoef je niet aan te sluiten als je drie gelijke verbruikers in ster schakelt...een driefasen motor bvb
huh?

Berichten: 4

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

peterA, ik heb even een foto genomen van de sticker die op de stekker van het afzuigsysteem zit.

Afbeelding

Als dit inderdaad een driefasige aansluiting is, en ik zou op de contactdoos de sauna aansluiten, moet ik waarschijnlijk de schakelaar die beneden in de keuken zit voor het afzuigsysteem op 3 zetten, zodat hij de volledige stroomtoevoer gebruikt?

(standaard draait hij langzaam, dus 1 fase? stand 2 sneller is 2 fasen, 3e stand 3 fasen, of is mijn fantasie te levendig?)

Berichten: 672

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Het is wishfull thinking wat je doet Wim. :wink:

De voeding naar je snelheidsregelaar is mono en de drie "fasen" zijn gewoon de drie snelheden die elektrisch van je regelaar naar je motor worden overgebracht. Dat heeft niets met een driefasig net te maken.
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

peterA schreef:
Wanneer het 3 fasen is, is het per definitie 400V  

Of het is 3 fasen met een nul en dan heb je 3* 230V
Klopt niet heleamal Chablis

Een driefasige aansluiting 220V heeft nooit een N

Een huishoudelijke driefasige aansluiting 380V altijd

Het nulpunt bij een driefasige aansluiting hoef je niet aan te sluiten als je drie gelijke verbruikers in ster schakelt...een driefasen motor bvb
Dit is een discussie in formuleren:

Wanneer je een 3 fasen aansluiting hebt is dat 3*400V tussen de fasen onderling.

Heb je er een Nul bij, dan heb je (ook) 3*230 van elke fase t.o.v. de nul

3 fase 220V hebben we hier onlangs nog een discussie gehad en zijn we meen ik tot de conclusie gekomen dat dat bijna niet meer voorkomt.

Berichten: 4

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Dus als ik nu een driefase aansluiting op zolder wil maken moet ik van drie groepen 220v pakken maar geen Nul gebruiken???

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Het verstandigst is om aan de leverancier te vragen hoe je het moet aansluiten.

Of je vraagt om een inwendig schema, als je dat hier kunt laten zien kunnen we je beter van advies dienen. Zonder te weten hoe die sauna inwendig is geschakeld zitten we hier een beetje in het luchtledige te kletsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Dus als ik nu een driefase aansluiting op zolder wil maken moet ik van drie groepen 220v pakken maar geen Nul gebruiken???
Ik sluit me bij bovenstaand bericht van Klazon aan.

Verder is 3 groepen iets heel anders dan 3 fasen. Van één fase kun je een aantal groepen maken, maar dat blijft dan één en dezelfde fase. Wanneer er dus geen 3 fasen binnenkomen in je huis heb je ook geen 400V.

Gezien je kennis op dit gebied adviseer ik je om niet zomaar op eigen houtje te gaan experimenteren.

Vragen stellen kan natuurlijk altijd.

Als je even de zoekfunctie gebruikt vind je massa's topic over dit onderwerp. Misschien word het je dan wat duidelijker.

Suc6

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: 3 fasen 220v aansluitbaar op contactds centr. afzuigsysteem?

Dus als ik nu een driefase aansluiting op zolder wil maken moet ik van drie groepen 220v pakken maar geen Nul gebruiken???
NOOIT!! Dat mag niet. Als je 400Vac nodig hebt moet je daar gewoon een groep voor aan laten leggen. Zelf doen is in jouw geval geen optie, daarvoor heb je teveel vragen gesteld.

In de meeste huizen in Nederland wordt er maar 1 fase gebruikt, tenzij er bv een aparte kookgroep oid is aangelegd. En dan nog zijn de 230V groepen vaak gewoon dezelfde fase.

En voor hierover weer een hele discussie losbarst: dit is geen wet van meden en perzen.

Reageer